Afgedakt

4 augustus 2022 - Kololi, Gambia

Bij de school klimmem we meteen het dak op. Het computerlokaal moet nog worden afgedakt. Dit willen we zo snel mogelijk doen. Maarten vertelt dat de media weer heel veel regen voorspelt. De regen begint in de middag/avond en kan dan tot morgenmiddag duren. Dus snel aan de slag, dan kan het computerlokaal droog blijven. Uit voorzorg staat de apparatuur (computers en dergelijke) in de bibliotheek.

Even een teleurstelling: er zijn wat kinderen gisteren in de klas geslopen en hebben met de kwasten die daar nog stonden de pas geverde muur beklad. Dit in het lokaal waar we de mooie schilderingen gemaakt hebben. Gelukkig niet over de schilderingen heen, maar toch teleurstellend. We repareren het.

IMG-20220803-WA0015

We maken lokalen schoon, waarbij een twintigtal leerlingen helpen. Dan gaat het sneller.

Verder metselen en storten we weer een opstapje.

Om één uur staan we klaar voor de jeeps. We gaan met de jeeps rijst rondbrengen in Madiana en daarna bij Alhagy en Yassin eten. We hebben er zin in. We gaan nog iets langer door en het lukt om het hele gebouw droog te krijgen: Het is afgedakt!!! Joepie!

IMG-20220803-WA0019

DSC07503

De bewolking wordt steeds dreigender. En inderdaad begint het te regenen. Hard, heel hard en lang.

20220803_162917

Helaas, maar we moeten het rijst uitdelen opnieuw uitstellen. De jeeps worden afgezegd en Alhagy komt ons met de bus halen. Met dit weer kun je geen rijst uitdelen en is de weg naar Madiana te slecht. Dit is al de derde keer dat het niet door kan gaan. Balen! Morgen nieuwe poging.

Jullie horen ons vaak schrijven over tapalapa. Dat is een klein stokbrood wat veel steviger is dan het normale stokbrood. En zo langzamerhand vinden we het ook lekkerder. Helaas kun je het niet in Nederland kopen.

20220803_145920_04

Maar je kunt het wel zelf maken.
Recept volgens Alhagy en opgeschreven door Maaike:

recept voor 7 tapalapa
Benodigdheden:
1kg meel
1 theelepel zout
1 theelepel gist
Water

Stappen:
Voeg alle ingrediënten, behalve het water, bij elkaar. Meng dit goed. Voeg vervolgens water toe tot je kneedbaar deeg overhoudt.
Laat dit deeg 2 uur lang buiten de koelkast rijzen.
Maak uit dit deeg 7 bolletjes en laat deze 20 minuten buiten de koelkast liggen.
Rol de bolletjes uit met een deegroller tot stengels.
Je kan deze eventueel met geklopt ei bestrijken. (Gebeurt in Gambia niet)
Leg ze vervolgens voor ongeveer 10 minuten in de oven op 220 °C.

En geniet van je tapalapa!

1. Jan en Herma:
    4 augustus 2022
    Wat fijn dat het afdakken klaar is, blijft alles tenminste droog. Oeps daar dus ook vandalisme. Jammer maar fijn dat de tekeningen nog heel zijn. De verf en kwasten nu dus achter slot en grendel . Jammer dat het uitdelen van de rijst weer niet door kon gaan. Morgen een nieuwe poging.
  2. Len van Til:
    4 augustus 2022
    Jammer hoor dat het steeds zo regent en daardoor dingen blijven liggen! Ook jammer van dat bekladden van de muur!
    Maar jullie hebben al wel veel gedaan hoor, super!
    Succes met alles!
    Groeten
  3. Alien:
    4 augustus 2022
    Hallo allemaal, wat hebben jullie veel werk verzet! En geweldig de nieuwe daken, het lijkt mooi maar vooral lekker droog zitten nu. Wat zullen ze in Gambia daar een gemak van hebben! Jammer hier en daar wat tegenslag maar dat komt ook vast weer goed. Hopelijk kunnen jullie de rijst nog uitdelen. We zijn trots op jullie allemaal! Groet, Gert en Alien
  4. Stef's vriendin:
    4 augustus 2022
    Wat super dat het allemaal gelukt is met de daken! Dan hebben jullie ook wel echt hard doorgewerkt zeg. Toppers! 💪🏻
    Alvast veel plezier met jullie laatste dag in Gambia!

En tot snel Stef, Ilse, Heleen en Bert! 🌈

Liefs Anne ♥️
  5. Raymond:
    4 augustus 2022
    Jullie kunnen terugkijken op een geslaagde renovatie. De daken, het schilderwerk, de opstapjes en muurtjes zien er weer goed uit! Proficiat allemaal.
    Hopelijk dat het nog lukt de rijst rond te brengen, maar het zit er bijna op. Alvast een goede terugreis toegewenst!

Tot zaterdag!
  6. Roland en Leontien:
    4 augustus 2022
    Wat is er weer veel gebeurt!
    Wel er van die vele en harde regen en het daardoor verschuiven van de planning.
    Gelukkig kunnen jullie al trots kijken naar het resultaat. En is het afdakken klaar!
    Nu hopen op droog weer morgen en dan een goede terug reis.
  7. Anita Kraal:
    4 augustus 2022
    Wat super dat het gelukt is met het afdakken. Ziet er top uit.
    Weer hard gewerkt met elkaar.
  8. Fam .Lammers ,:
    4 augustus 2022
    Wat hebben jullie weer hard gewerkt en wat hebben jullie veel opgeknapt.
    In Gambia dus ook nog stoute kinderen !!
    Jullie allemaal weer hartelijk welkom in Hoogeveen en dan nog een poosje genieten van de vakantie .!! Groetjes Fam. Lammers.
  9. Miriam Bruinsma:
    4 augustus 2022
    Wat geweldig dat het afdakken gelukt is ondanks het wisselvallige weer. Echt klasse. Geef elkaar maar een schouderklopje! De tijd is echt voorbij gevlogen en hopelijk kunnen jullie met een tevreden gevoel terugkijken op deze topprestatie! Geniet nog even en tot gauw!
  10. Yvonne en adrie:
    4 augustus 2022
    Jullie kunnen de buien goed aan zien komen mooie donkere lucht. In zo,'n geval moeten wij snel aan de wal zien te komen en jullie onder dak! We keken al een poosje uit naar het resultaat van jullie werk. Ziet er goed uit op de foto's. Maak je niet druk op die kwajongens die ook hun creativiteit wilden tonen. Bekijk het positief. Heleen een mooi zwart krijt bord gemaakt, stunten op stellages en nieuwe vrienden , vriendinnetjes gemaakt! Nog plezier de laatste dagen en hopelijk nog tijd voor de rijst!
  11. Kerst en Frouckje:
    4 augustus 2022
    Fantastisch wat jullie met elkaar aan werk hebben verzet! We zijn trots op jullie!!
    Geniet morgen nog maar even van de laatste dag en dan zien wij er ook weer naar uit dat jullie thuiskomen. Benieuwd naar de live verhalen :)
    Tot zaterdag!!
  12. Yvonne en Allard:
    5 augustus 2022
    💪💪💪 goede reis huiswaarts gewenst!