Bye, bye Gambia

11 mei 2018 - Jambanjãli, Gambia

Yassin, de vrouw van onze chauffeur Alhagy, heeft pindakoekjes voor ons gebakken. In Gambia wordt veel met pinda's bereid. We hebben de afgelopen dagen veel gerechten gehad met pindasaus (domoda): beef domoda, chicken domoda en zelfs fish domoda (vis met pindasaus). Heel lekker! Als lunch eten we altijd tapalapa, een soort stokbrood. Dit beleggen we met meegenomen beleg: Pindakaas, smeerkaas, jam , chocopasta, leverpastei en zelfs tonijn.

In april hebben we een Fancy Fair gehouden waarvan de opbrengst voor de school in Jambanjell is bestemd. Tijdens deze Fancy Fair heeft Lonneke van een mevrouw een cheque gekregen om 3 naaimachines te kopen en aan de school te schenken. Deze naaimachines zijn gisteren pas aangekomen bij ons hotel. We nemen ze mee en zetten ze “even” in elkaar. Het blijkt niet zo makkelijk te zijn als we dachten. Meer schroefjes en plankjes en moertjes dan bij in een bouwpakket van Ikea. Bij Ikea krijg je er tenminste nog een bouwtekening bij. Hier hebben we maar houvast aan één plaatje. Het meeste zit nu in elkaar. De school kan het verder zelf.

De eerste kinderen lezen al een boekje in de nieuwe bibliotheek. Er staan een aantal kleine stoeltjes aan twee tafeltjes. Bij de ingang is zelfs een echte balie gemaakt. Het is nu echt af. De sleutel van de bibliotheek kan worden teruggegeven aan de schoolleiding.

We doen een rondje langs een aantal delen van de school waar we hebben geklust: Het toiletgebouw voor docenten, de afvoer van de pomp, het huishoudlokaal, de bibliotheek en de poort.

Tijd om afscheid te nemen. Christine bedankt de school voor de gastvrijheid en de samenwerking. De schoolleiding bedankt ons. Wij zijn twee weken geleden welkom geheten met een lied. Nu is het onze beurt. We zingen ons lied "By the river of Gambia". Daarna schudden we handen en omhelzen de mensen waar we een band mee hebben opgebouwd: Vice principal mrs. Colley, teacher Lamin, juf Sally, huishoudjuf mrs. Charty en miss. Isatou, watchman Morrow en de bouwvakkers Douda, Ammadou en Mousa. Er vloeien wat traantjes hier en daar. We zullen ze missen.

We nemen afscheid van onze chauffeur Alhagy en stappen rond 23.00 uur op het vliegtuig. We hopen dat we onderweg een dutje kunnen doen. Tot in Hoogeveen!

1. Yvonne en Adrie:
    11 mei 2018
    Tja daar gaan jullie dan! Ook. Nu weer prachtige foto's met veel emotie om op terug te kijken! Mooi Algahy met de traditionele kleding en Ammoudou ook! De kinderen waren vrij zeker dit waren de kinderen van een van de leraren denk ik. Eerst nog eten en dan naar het vliegveld!! Lekker ontspannen in het vliegtuig en heerlijk slapen! Tot morgen of straks!! Goede reis!!
  2. Ans en Willem:
    11 mei 2018
    Goede reis, wij wachten jullie morgen op!!!!!
    Veel succes gehad.....
  3. Diny Abma:
    11 mei 2018
    Een mooi stel zo met elkaar,jullie hebben het samen geklaard.
    Prachtig om op terug te kijken.
    Nu kijken wij naar jullie uit ,een.goede reis,en welkom thuis.
  4. Janenriek:
    11 mei 2018
    Wij hebben met jullie genoten, een goede en voorspoedige reis gewenst en hopelijk tot morgen !
  5. Marja Leasa:
    11 mei 2018
    Dit was dan jullie avontuur in Gambia. Toch nog een bijzondere maar emotionele dag. Fijn dat de naaimachines nog zijn gekomen terwijl jullie er waren.
    Jullie hebben hard gewerkt en verdienen nu een beetje rust.
    Tot ziens in Hoogeveen. Helaas kan ik jullie niet verwelkomen bij de Oosterkerk. Liefs Marjs
  6. Wilma De Graaff:
    12 mei 2018
    Dankjewel voor het mogen “meekijken” met jullie ervaringen. Het was weer intensief, boeiend en hartverwarmend. Neem die herinneringen mee naar Nederland en geef jezelf nu tijd voor waarschijnlijk toch wel het “innerlijk verzet” . Groetjes.
  7. Janny Haagsma:
    13 mei 2018
    Een 'warm' welkom in Hoogeveen en hartelijk dank voor het mee kunnen beleven van veel ups en af en toe a down!
    Jullie gaan wel uit Gambia..
    maar Gambia blijft in jullie! Een ervaring voor het leven, denk ik.
    Een veilige landing toegewenst door J+J.