dinsdag 2 augustus

2 augustus 2016 - Jambanjãli, Gambia

Geniet

We gaan even terug naar gisteren, we waren laat met de blog. Terwijl we na het eten de blog van eergisteren ook nog moesten lezen. Aan het eind van de bijeenkomst lezen we de blog ook voor en kijken we uit naar de reacties, die we ook voorlezen aan de hele groep. Er wordt uitgekeken naar de reacties van familie en bekenden. Na onze warme hap, speciaal voor de groep gemaakt, hadden we het ultieme toetje voor de meeste. Als we in het hotel eten, krijgen we een toetje na. Dit was twee jaar geleden niet zo. De kosten voor de maaltijd zijn maar liefst één euro gestegen vergeleken met de eerste editie van “De Jeugd voor Gambia”.  We hadden een pannenkoekje met een bolletje vanille ijs en met daarop een sliert honing. Een enkeling is niet gek op pannenkoek en deelt hem met de groep. De honing wordt door iedereen geaccepteerd. Gewoon even stil aan tafel.

Vanmorgen zit om zes minuten over half acht iedereen aan het ontbijt en wordt er goed gegeten, hard werken maakt hongerig. De ziekenboeg is leeg, een enkeling heeft nog wat last van een voorspoedige buikloop. Er is niemand die klaagt, we genieten van het leven hier.

Kwart over acht verzamelen we ons op de parkeerplaats voor vertrek. Christine roept telkens dat ze foto’s van vogels, vlinders en mooie bloemen wil. Dit voor kaartjes die ze samen met haar dochter Miriam maakt, de opbrengst van de verkoop is dan voor haar werk in Gambia. Één van mijn favorieten mag er nog steeds niet op van haar. Dan maar een open sollicitatie bij Miriam. Één zeer vredelievende vogel en grote opruimer van de natuur. Ze vallen geen enkel levend wezen aan en ruimen alle dode dieren op. De gier, een prachtig dier en een mooie verbeelding van de kringloop van het leven. Al cirkelend in de lucht, zittend op een schutting of liefst op een kale boom wachten ze netjes op hun beurt. Ze besparen ons een hoop stank, om over vliegen, maden en ander ongedierte niet te spreken. Hij ziet er zo vies uit en eng, vinden de dames en willen dat niet op een verjaardag- of feestkaart. Iemand zei zelfs: “dan lijkt het net een rouwkaart”, vreemde vorm van een uitvaart vind ik persoonlijk. Jammer hij straalt kracht uit zonder een vlieg kwaad te doen. Zie de foto’s. Mariëtte, onze foto editor, heeft er vast een paar.

Op school verdelen we ons om het schilderwerk vandaag af te ronden en het schoonmaken van de lokalen achterop. De keuken krijgt vandaag de wandtegels en er wordt gepleisterd. De wall of fame blijft ruw en kaal, om onze namen niet te beschadigen. De schoolbanken gaan weer terug in de lokalen, die schoon zijn. Het afronden is begonnen hier. Kijkend naar het nieuwe dak, wetende wat erop zat, daar genieten we van. De schoolbanken, die gesjouwd moeten worden, hier zijn gelijk aan die bij ons lang geleden. De tafels en stoelen zitten aan elkaar vast. Het enige verschil hier met vroeger bij ons, is dat ze er soms met drie of vier kinderen tegelijk opgepropt zitten.

Vandaag wordt de lunch verzorgd door Ebrima, een oud leerkracht van de school hier. Bij sommige in Hoogeveen kan hij bekend zijn, hij is in 2005 in Hoogeveen geweest. Zijn opleiding is gesponsord vanuit Hoogeveen en in 2009 is hij nog een keer op uitnodiging van hogeschool Windesheim een keer in Nederland geweest. We krijgen, alweer, fish benechin met salade. De hongerige onder ons doen zich tegoed aan de heerlijk gekruide rijst, groente en vis. Voor de Hollanders onder ons is er ook stokbrood en tapalapa.

Na de late lunch gaan we opruimen, het werk voor vandaag zit er op. We hadden een uitstapje gepland in Tanji. Een vissersdorpje waar we elke dag doorheen rijden, om de boten op het strand te bekijken en hoe ze het hier verwerken. Het is warm en de groep wil maar één ding, zwemmen. Zo graag, dat terwijl we nog aan het afronden zijn, bijna iedereen al in de bus of auto zit. Maarten komt net het terrein oprijden met zijn werkgever en oprichter van Stichting Bouwen. Deze is speciaal overgevlogen voor de opening van een door de stichting gebouwde kliniek in Tujering. Maarten wil hem onze werkzaamheden laten zien en heeft materiaal mee ter voorbereiding van het winddicht maken van de bibliotheek. Voor morgen heeft hij drie nieuwe klussen in petto, platen moeten langs de bovenkant van de open voorkant van de bibliotheek worden geschroefd. Het dak van het computerlokaal moet bijgewerkt worden, deze is lek. Het water gutst er langs de muur als het regent. Nu is het voor Nederlandse begrippen zwaar verouderd materiaal waarmee ze werken. De meeste computers waren al zwaar verouderd toen ze werden verscheept naar Gambia en inmiddels hier ook al een geruime tijd in gebruik. Ze kunnen er les op krijgen, dat is het belangrijkste.

Voor de lokalen waar het dak vervangen is moet nog een deel van de elektra aangelegd worden. Egbert krijgt een korte uitleg hoe alles aangepakt moet worden met de boodschap: “misschien kom ik nog wel even langs”. We gaan ons natuurlijk redden. We moeten niet vergeten dakplaten te kopen op de heenweg met bijbehorende schroeven. Als we hem vooraf even bellen dan zou hij de generator en ladder bij het tankstation vooraan de weg klaarzetten. Zo, nu zijn we met vijftien mensen die er morgen aan denken.

Inmiddels was Alhagy met de bus vol vertrokken richting het hotel, voor een persoon was er geen plaats meer in de bus. Dus Lonneke mocht iets later te water. Morgen staat ook nog het mozaïeken van de aanrechtbladen op het programma, net als het afwerken van de vloer in de buitenkeuken. Bij deze is vanmiddag het laatste gedeelte van de wandtegels geplakt. We gaan alle werkzaamheden afronden voor we terugvliegen naar Nederland. Dat is voor de groep een heerlijk gevoel.

Vanavond gaan we naar Pauolo, een Italiaan die werkt en woont in Gambia. Pizza eten uit de houtgestookte steenoven. Wederom genieten.

We lezen Prediker 3:1-15

Vers 12: Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, dan vrolijk zijn en van het leven genieten.

De titel in het leesrooster is tijdsbeeld, het stuk net gelezen is duizenden jaren oud. Bijzonder het past nog steeds in onze tijd. Ik vond de eerste acht verzen prachtig en wilde deze benadrukken, toch kies ik voor vers twaalf. Lees dit vers zo vaak je nodig hebt en je begrijpt het. Je begrijpt het misschien nog beter voor de mensen hier dan voor onze “wereld”. Hier is het voor de mensen hard werken, zeven dagen per week. Daar waar ze kunnen, lachen ze altijd. Genieten ze van het weinige wat ze hebben. Zij zijn zich waarschijnlijk bewuster van wat hun levensbehoeften zijn. Ze hebben een duidelijkere grens tussen het nodige en luxe. Misschien zien wij te veel luxe dingen wel als levensbehoefte. Om al deze dingen te kunnen vergaren nemen wij te weinig tijd om vrolijk te zijn of om te genieten. Ik schreef afgelopen week al een keer dat voor mijn gevoel een dag soms acht uur te kort is. Misschien wil ik wel teveel. Hoewel ik van alles geniet, vooral kleine dingen. Gisteren zit ik de blog te schrijven, het liefst doe ik dat alleen en zonder teveel afleiding. Zie ik ineens drie jonge aapjes rollebollen door de tuin, dat zijn voor mij momenten van genieten. Elf ‘dwaze’ jongeren dansend op de gang met een hoop herrie of schreeuwend in het zwembad zijn momenten die mij vrolijk maken. Ze kosten allemaal niets en maakt een mens gelukkig. Het enige wat we moeten doen is blijven zoeken. Je kan de rest van je leven blijven ploeteren om de grootste bankrekening van allemaal te hebben of het grootste huis. Op een dag haalt een ander je weer in en heb je misschien je halve leven krom gelegen zonder een moment te genieten of vrolijk te zijn. Dat kan niet de reden zijn waarvoor we op deze wereld rondlopen. Geniet van elkaar, vooral met elkaar. Lees, het laatste deel van vers 12 nog maar eens: “dan vrolijk zijn en van het leven genieten”.

Vergaar alleen dat wat je nodig hebt, de rest is alleen maar ballast. Grote rijkdom, geld of materiaal, kan je dus flink in de weg zitten.

Onthoud het vers goed, wees vrolijk en geniet van alles!

1. Aukje deinum:
    2 augustus 2016
    Mooi stuk, ja...geld is inderdaad niet alles, die mensen in Gambia, zijn misschien wel gelukkiger dan wij...maar wat is er weer veel gedaan, bijna het einde...gr
  2. Nelleke, Tanja en Joris:
    2 augustus 2016
    Fijn dat er elke dag een blog is om jullie avonturen te kunnen volgen. Net zoals jullie uitkijken naar de reacties, kijken wij uit naar de blog en foto's. Soms wordt er in de tekst verwezen naar foto's, maar die staan er dan pas de volgende dag op. Geeft niks; de internetverbinding zal wel traag zijn af en toe.
    Weer een mooi verhaal, Egbert.
    Fijn dat jullie alles af kunnen ronden voordat jullie weer naar huis gaan. (Koele) Knuffels voor Lonneke en een warme groet aan iedereen.
  3. Miriam:
    2 augustus 2016
    Egbert, ik moest wel even lachen om jouw pleidooi voor de gier! Aangezien ik de beroerdste niet ben, zal ik een compromis met je sluiten. Aan jou en/of jullie te taak om de komende dagen de gier van zijn mooiste kant te laten zien. Dat kan zijn al vliegend in de lucht of met tegenlicht fotograferen, bij zonsondergang- wees creatief! Dan zal ik er een kaartje van maken. Wie weet kunnen we dan zelfs van een gier genieten!
  4. Ja Rie:
    2 augustus 2016
    We wensen jullie heel veel sterkte met het verwerken van de laatste loodjes want die kunnen soms loodzwaar zijn maar het spreekwoord zegt vele handen maken licht werk. Dank voor de overdenking met Prediker!!!!!
    Vanuit de keplerlaan een hartelijke grote voor jullie allemaal.
  5. Anton, Monique, Lise en Emil:
    2 augustus 2016
    Fijn dat jullie alles af kunnen ronden en met een goed gevoel weer naar huis kunnen.
    Wat een mooie woorden weer vandaag, maar ook heel herkenbaar.
    In onze samenleving bekruipt me ook vaak het gevoel dat mensen tegen elkaar op doen met vanalles en nog wat...huis, tuin, vakanties, enz. En dat we daar ongemerkt dan ook nog in mee gaan of we nu willen of niet.
    Maar daar zit het geluk niet in....zolang je kunt genieten van kleine dingen ben je een rijk mens.
    Daarom zijn wij thuis nog zo blij met onze groene tuin met vijver, waar we vogeltjes zien badderen, minikikkertjes door het gras springen, bloemen bloeien....heerlijk genieten!
  6. Pieter en Gerda:
    2 augustus 2016
    Bedankt voor het verbeeldende verhaal. Mooi zoals jullie met elkaar de moed er in houden en welk prachtig resultaat dat heeft. Resultaat voor de mensen in Gambia en voor jullie. Knap werk!
  7. Wilma De Graaff:
    2 augustus 2016
    wat hebben jullie een geweldig karwei, bijna, geklaard.
    En daarbij met elkaar vrolijkheid kunnen uitdragen; super!
    Ja, Ebrima kan ik me zeker nog herinneren; indrukwekkende herinneringen aan de naamgiving ceremony van een van zijn kinderen.
    Het afscheid komt in zicht; deel die intensiteit met elkaar!
    Hartelijke groet!
  8. Heleen, Bert en Ilse:
    2 augustus 2016
    Wat een mooi verhaal weer vandaag. Fijn dat de werkzaamheden deze week worden afgerond, dan kun je met een goed gevoel en voor daar een nieuwe start weer terug komen. Daar zien wij wel naar uit. Maar we genieten iedere volop mee met jullie. Zoals de tekst geniet van de kleine dingen en van de bijzondere mensen, want die zijn veel waard! Egbert bedankt voor de prachtige woorden. Tot gauw ( 3 1/2 dag) !!!!
  9. Johan en Menna:
    2 augustus 2016
    Genieten van de kleine dingen. Hoe belangrijk!! Het werken schiet mooi op voor jullie. Super gedaan!! Succes nog de laatste dagen. Hartelijke groeten.
  10. Marja Leasa:
    Bij Prediker vers 12 kwam dit lied van Elise Mannah in me op:
    Liedtekst Elise Mannah zingt Geniet!

Haal een lekker ijsje, pak gezellig een terras,
    God kijkt met plezier naar wat je doet.
    Kleed jezelf vrolijk, draag een feestelijke geur,
    God kijkt met plezier naar wat je doet.
    Draai een leuk muziekje, drink een goed glas wijn,
    God kijkt met plezier naar wat je doet.

Het bestaan is vluchtig, je zwoegt onder de hete zon.
    Geniet toch van het leven anders is het al voorbij voordat het echt begon.

Je hebt het leven gekregen, daarvoor geeft God je Zijn zegen.
    Geniet, geniet, geniet, maar niet met mate.

Bind je schaatsen onder, kijk eens lekker naar een film,
    God kijkt met plezier naar wat je doet.
    Geef elkaar een knuffel, wandel samen door het bos,
    God kijkt met plezier naar wat je doet.

Eet een heerlijke biefstuk, lees een spannend boek,
    God kijkt met plezier naar wat je doet.

Het bestaan is vluchtig, je zwoegt onder de hete zon.
    Geniet toch van het leven anders is het al voorbij voordat het echt begon.

Je hebt het leven gekregen, daarvoor geeft God je Zijn zegen.
    Geniet, geniet, geniet, maar niet met mate.

Strek je armen uit naar al dat moois onder de warme zon.
    Geniet toch van het leven anders is het al voorbij
    voordat het echt begon.

Je hebt het leven gekregen, daarvoor geeft God je Zijn zegen.
    Geniet, geniet, geniet, geniet, geniet, geniet, geniet, geniet, geniet,
    Maar niet met mate!
  11. Blog lezer:
    3 augustus 2016
    Vers 12 is idd mooi! Maar de eerste 8 versen horen daar ook zeker bij!

Genieten van (de kleine) dingen.... maar ook de wetenschap dat alles op zijn tijd komt.

Als genieten je zwaar valt door verdriet, pijn of..... weet dan dat er ook weer andere tijden zullen komen dat je wel weer echt van de dingen kunt genieten!!

.... en het zijn vaak idd die kleine dingen die je het meest raken :)

Het is mooi om te zien hoe jongeren zich inzetten voor de armere medemens! Geweldige ervaringen om mee te nemen in jullie verdere leven.... om van te genieten en om de kleine dingen te leren waarderen.

Veel succes en plezier nog deze laatste dagen!
  12. Jan en Herma:
    3 augustus 2016
    Het afronden van dingen is begonnen. Wat fijn , wat dankbaar en vermoeid zullen jullie zijn. En wat een bagage nemen jullie mee terug. Wij genieten iedere dag weer van de verhalen en de overdenking. We zullen het gaan missen. Geniet en werk nog even de lastste dagen dasr.