Goed nieuws!

2 mei 2018 - Jambanjelli, Gambia

Gisteravond hebben we gegeten in ons resort “Lemon Creek”. Door het resort loopt een beekje en om het beekje groeien citroenbomen. Vandaar de naam “Lemon Creek”.

Het politieke klimaat is ook vriendelijker dan een paar jaar geleden. Als toen de president of vice-president langs kwam rijden, werd vooraf de hele weg ontruimd. Ruim baan voor de president. Deze werd dan in grote snelheid en in veel te dure auto’s langsgereden. Er werden meerdere auto’s gebruikt, zodat niet bekend was in welke auto hij precies zat. En dan te bedenken dat Rutte gewoon op zijn fiets naar het werk gaat. Gambia heeft nu een andere (vice)-premier. Als deze nu langskomt gaan ze nog wel met grote snelheid, maar de wegen worden niet meer ontruimd. Ook de controles door de politie is vriendelijker. Het gaat de goede kant op.

Aan het werk!
We gaan weer door met het bouwstenen maken en de kuil verder uitgraven. Er wordt veel overleg gevoerd tussen het management van de school en het management van jeugd voor Gambia, Lonneke en Christine. Topoverleg dus!

Goed nieuws!
Maarten is de Nederlandse aannemer in Gambia die wij inhuren. Hij is op dit moment in Nederland vanwege onderzoeken. Bert, de schoonvader van Maarten, komt langs met heel goed nieuws: Maarten is kankervrij verklaard. Donderdag vliegt Maarten weer naar Gambia. In augustus gaat hij weer naar Nederland voor controle. We hopen dan weer op goed nieuws.

Een uurtje later is Paula, de vrouw van Maarten, er ook. Zij legt verder uit wat de bouwplannen zijn. Het gaat om de grootte en de diepte van de septic tank en het te bouwen toiletgebouw voor de leerkrachten. Op één plek is het gat diep genoeg. Helaas is dat maar één kwart vierkante meter. Als grootte van de voeten van Jan, maat 43.

Als het te warm wordt voor het graven gaat er een groep betonstaal vlechten. Ze krijgen uitleg van Paula hoeveel er van alles nodig is. We werken nog een paar uur door. Door de warmte moet je wel gedoseerd aan het werk. Maak je niet te druk! Voordat je weet ben je oververhit.

De radiator van de taxibus van Alhagy heeft daar ook last van: oververhitting. De radiator is stuk. Er staat gelukkig een vervangend busje. Met de nadruk op busJE. Alle 14 personen worden in het busje gepropt. De knieën van Durk kunnen geen kant meer op. Ook Mieke met een halve meloen zit klemvast. De riemen hoeven niet om van Alhagy: we kunnen toch geen kant op.

Het is een lange dag geweest. Terug bij het hotel hebben we even een uurtje nodig om bij te komen. We zien elkaar weer rondom de kaars.

Rond de kaars:

Zeg je wel eens: ik bid voor jou?
Dan doen we meestal niet zo gauw.
Wij vinden vaak iets vreemd en raar,
en blijven vreemden voor elkaar.

Wij debatteren lang of kort,
maar zwijgen als het persoonlijk.
De derde wereld spreekt ons aan,
zo veilig ver bij ons vandaan.

Meer mensen dichtbij jou en mij,
die lopen wij maar zo voorbij.
Ik denk dat je al helpen kunt,
als je ze tijd en aandacht gunt.

Er zijn bureaus voor dit en dat,
​maar doen wij ook persoonlijk wat?
Een vriendenhand helpt soms veel meer,
Hier ligt een opdracht van de Heer.

Leg één hand in die van Hem,
En let voortdurend op Zijn stem.
God wijst je dan zeer zeker aan,
Naar wie je tweede hand moet gaan.

1. Monique en Egbert:
    2 mei 2018
    Mooi om te horen dat het beter gaat met Maarten en jullie zelfs nog gaat ontmoeten.
    De foto's spreken weer goed, misschien morgen iets meer op de bordjes voor wat extra energie.
    We genieten mee van jullie belevenissen.
  2. Janenriek:
    2 mei 2018
    Hier brand de gekregen kaars die we van jullie hebben gekregen in de uitzwaai dienst, ïedere keer als we jullie belevenissen lezen. Met een hartelijke groet vanuit de keplerlaan. Sterkte en veel plezier voor jullie allemaal,
  3. Marja Leasa:
    2 mei 2018
    Mooi verslag weer en wat hebben jullie al weer veel stenen gemaakt!
    Dat betonstaalvlechten hebben ze dat ook het eerste jaar niet gedaan?
    Dat was ok zo zwaar!
    Rond de kaars over bidden dat klopt. Mensen vinden dat vreemd en moeilijk. Merken we met de gebedskring ook. Mensen durven daar niet aan deel te nemen.
    Gebed is zo belangrijk! Vooral voor onze wijkgemeente. Alles bij God kunnen neerleggen geeft zo’n rust. Ook de gebeden voor jullie maakt dat je erbij betrokken wordt.
    Dank voor de mooie woorden rondom de kaars.
    Liefs
    Marja
  4. Diny Abma:
    2 mei 2018
    Fijn ben net weer thuis,nu de log lezen,er is ook van daag weer veel werk verzet,dat is te zien in de foto,s,fijn mensen dat de samen werking zo fijn is,fijne avond,
  5. Sietske uiterwijk winkel:
    2 mei 2018
    Wat hebben jullie al veel werk gedaan met elkaar. En dat met die warmte. Elke dag lees ik met veel bewondering voor jullie de verhalen en zie ik op de foto's hoe handig Wiebe is geworden! Succes allemaal.
  6. Rens Roorda:
    2 mei 2018
    Blij met het goede nieuws. Elke avond ook blij met het uitgebreide verslag en al die foto's laten heel goed zien waar jullie allemaal mee bezig zijn Top! Oant moarn.
  7. Ans en Willem:
    2 mei 2018
    Mooi om weer zo’n verslag te lezen! Wat zal die hitte slopend zijn. Alle bewondering dat jullie ondanks dat zoveel zwaar werk verzetten! Hoop dat jullie ook nog wat tijd voor ontspanning hebben. De foto’s laten vrolijke werkers zien!!
    Hartelijke groeten, Willem en Ans
  8. Jannie de Jonge:
    2 mei 2018
    Watmooi werk doen jullie maar wel zwaar met dat warme weerOok de foto’s zijn mooi te zien veel succes
    Gewenst met hartelijke groet uit het koude nederland
  9. Mariette Prins:
    2 mei 2018
    Wat fijn dat het allemaal gestaag vordert en gelukkig kun je met het vlechten de schaduw opzoeken.
    Ook leuk om steeds weer bekenden op de foto te zien, doe Paula ( en Maarten ) maar de groeten... en werk ze morgen !
  10. Alien:
    3 mei 2018
    Harde werkers zijn jullie en dan ook nog in die hitte! Fijn dat het zo goed verloopt. Succes!
  11. Ilse Lammers:
    3 mei 2018
    Op de foto's is goed te zien dat jullie hard aan het werk zijn, knap hoor! Succes vandaag met het harde werken.
  12. Inge:
    3 mei 2018
    Zo zo wat zijn jullie had aan het werk zeg. Heel mooi om te zien wat jullie daar allemaal doen voor de mensen daar. Zet hem op vandaag weer met de warmte. Gr. Uit elp
  13. Ellen:
    3 mei 2018
    Ik zeg goed bezig!! Groeten van iedereen aan iedereen ;-)
  14. Gepka en Albert Roorda:
    S
    Als Okke overlegt (zie foto), in welke taal doet hij dat dan? In het Fries?
    Heel veel sterkte jullie allemaal!
  15. Bart en Anneke:
    3 mei 2018
    Wat hebben jullie al veel werk verzet, knap hoor hoe jullie dat doen. Voor de komende tijd nog veel werkplezier en sterkte.
  16. Yvonne en Adrie:
    6 mei 2018
    Aan elke hand 5 vingers, hebben we vanmorgen on de kerk gehoord! Een beetje late reactie op deze dag ivm mijn stommiteit, het niet bevestigen, ha! Vanmorgen dus deelde ds. Heiner hy five uit. Duim staat voor God, wijsvinger voor Jezus, middelvinger voor de geest, ringvinger voor je naaste en de pink ben je zelf! Deel uit!! Fijne dag verder liefs Adrie en Yvonne