Huisbezoek

28 juli 2022 - Kololi, Gambia

Gisteren was er bezoek op school van de regio overheid. De hoofd van de school had verteld dat we er zijn en wat we allemaal doen. Het is goed dat er aandacht is vanuit de (regio)overheid.  Wellicht kan er meer geld worden vrijgemaakt voor de dingen die nodig zijn op school.

Oh, ja: het eten in het restaurant was heerlijk. Pizza's, pasta en burgers.

20220727_195506

Het werken aan een school is niet zo romantisch als het klinkt. Het is best wel zwaar en vaak ook vies. Je werkt met grote stenen, zand en cement.

DSC06511

Het ergste maken Rosan  en Frank mee. Het verlaagd plafond van het kantoortje moet er uit. Tussen het plafond en het dak huisden allemaal vleemuizen. Dus toen er een hele wolk stof over hun heen kwam. Brrr...
Gelukkig konden ze zich na de klus goed opfrissen op school.

Vandaag werken we tot één uur, want dan staan er leerlingen en docenten klaar voor het huisbezoek. Twee aan twee gaan we met hun mee naar hun huis.

DSC06900

We maken kennis met vaders, moeders, broertjes, zusje, kinderen, maar ook buren en anderen mensen die op de compound wonen.

20220728_133549

Een compound is een aantal huizen die bij elkaar horen, waar een muur om heen staat.
Vaak zijn de mensen verrast dat we er ineens zijn. Veel huizen hebben een TV, die tijdens het bezoek aan blijft staan. Dat is wat ongemakkelijk. Meestal ontdooit het ijs wel binnen een aantal minuten. Niet verwonderlijk in deze hitte. We delen wat meegebrachte spullen uit, wat heel erg wordt gewaardeerd en we komen terug met allemaal wisselende ervaringen.

IMG-20220728-WA0015

Rondom de kaars

wordt nog ingevuld

Meer foto's op https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2022/foto

1. Jan en Herma:
    28 juli 2022
    Weer een ervaring rijker...huisbezoeken..spannend maar zo leuk. Dit vergeten jullie nooit weer.
    Brrrr stof en vleermuizen... jullie zijn allemaal bikkels hoor hard werkend en dat met die warmte / hitte . Goed bezig allemaal
  2. Mariette Prins:
    28 juli 2022
    Ik had inderdaad al wat gehoord over vleermuizen ;)
  3. Fam .Lammers ,:
    28 juli 2022
    Het is niet alleen hard werken, maar wat leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten ,dat lijkt mij een hele mooie ervaring.
    Weer genoten van de foto's .
  4. Sophie Hendriks:
    28 juli 2022
    Mooi om je op deze manier te kunnen volgen Heleen! Samen met de foto’s geeft het een goed beeld van wat jullie allemaal doen, prachtig! Fijne tijd verder met z’n allen :)
  5. Roeland Bottger:
    28 juli 2022
    Hoi Maaike! Vanuit Frankrijk vroegen we ons af hoe warm het bij jullie is. Hier aan de cote d azur verkolen we al en snakken naar een tropische regenbui. Héb je die daar al gehad? Leuk om de verhalen te lezen over het goede werk dat jullie daar verzetten. De compounds herken ik nog vanuit mijn tijd in Ghana. Koken ze daar ook op een centrale plaats? Maak je ook nog even wat foto s van het lokale eten? Onze bijzondere interesse gaat uit naar wat je daar mag eten. Tim wil je in Nederland graag wat vertellen over zijn eerste kennismaking met de formule 1 en Isa vraagt of ze als je er weer bent bij je mag logeren om foto s te kijken. Ook willen ze je graag wat vertellen over karaoke. Nou! Maar geniet nog even en leuk dat we mee kunnen kijken! Groetjes tante Marleen, oom Roeland, Isa en Tim
  6. Roland en Leontien:
    28 juli 2022
    Dat is altijd een goede combinatie, hard werken en kennis maken met de lokale bevolking.
    Het zou goed zijn als de autoriteiten het goed en duurzaam kunnen onderhouden.

Hoe hebben jullie allemaal de huisbezoeken beleefd?
    Zijn er nog interesse verhalen te vertellen??
    Groet en tot morgen!
  7. Raymond:
    29 juli 2022
    Diep respect voor wat jullie daar doen! Op alle foto's is goed te zien dat het hard werken is en dat het ook niet helemaal ongevaarlijk is. Zeker als je geen ervaren bouwvakker bent en minder veiligheidsmiddelen voor handen zijn.

Dan ook nog op bezoek bij willekeurige Gambiaanse families. Confronterend en indrukwekkend maar ook goed dat er contact gelegd wordt met de mensen in de omgeving.

Ik lees dat er pizza's gegeten zijn. Doet me afvragen of er nog geen lichamelijke klachten zijn door het eten en drinken, net zoals in 2016....
  8. Yvonne Beltman:
    29 juli 2022
    Heel veel respect voor wat jullie allemaal doen in het belang van onze naasten.
    Diepe buiging!
    Er zit al aardig wat progressie in de (weder)opbouw. Wat zal de plaatselijke bevolking daar blij mee zijn 😀.

Leuk en handig Stef dat jij je bouwkundige ervaringen en bouw skills nu in praktijk kunt brengen.
  9. Margot:
    29 juli 2022
    Knap bezig allemaal! Ik heb vernomen dat de reacties bij het ontbijt worden voorgelezen dus wens jullie graag "eet smakelijk" toe ;)