Klussen, klussen, klussen

8 mei 2018 - Jambanjãli, Gambia

AAAAAAHHHH!!!

Een ijselijke gil klinkt in de avond. Lonneke doet het licht aan in hun kamer en er schiet een dier weg over de muur. Even moed verzamelen en dan naar binnen. Het is een salamander. Maar die zijn ook razendsnel. Het zit achter een klepje van de ventilator. Ze hebben geleerd van de vorige keer en doen geen chemische oorlogsvoering maar gaan het met kruk en vliegenmepper te lijf. De salamander wordt naar buiten gedreven . Durk was ondertussen geallarmeerd door de luide schreeuw van Lonneke. Durk pakt gewoon de salamander op en begeleid de salamander over het balkon. Langzaam keert de rust weer terug in Lemon Creek.

Vandaag zijn we op 3 plaatsen aan het werk:

Het toiletgebouwtje voor de leerkrachten.
Hier hebben we de fundering op diepte gemaakt. Gelukkig was onze eigen ingenieur Okke aanwezig om met behulp van een theodoliet de diepte goed te keuren. Een theodoliet is een landmeetinstrument waarmee je waterpas op grote afstanden kan meten. Daarna ging er plastic onder in de geul. Daarop kwam de bewapening te liggen die we in de vorige dagen hebben gevlochten. Als laatste wordt de beton gestort.

De oude bibliotheek moet het huishoudlokaal worden.
Hier worden boeken afgezand en in dozen gedaan. De kozijnen worden in de menie gezet. Er zijn boekenrekken waarvan de houten platen door Jan Kok en Durk op maat worden gezaagd. Deze boekenrekken worden alvast in het lokaal gezet wat straks de bibliotheek wordt.

Bij de poort van het schoolplein zijn Jan Godeke en Gert aan het werk. Het rechterhek ligt uit zijn voegen.  Er wordt geboord, gelast, gebikt, gezaagd en gemoerd. Er komt een nieuwe hoekprofiel aan de omheining, waar het hek aan komt te hangen. Dit hek is mogelijk gemaakt door eerdere giften uit de Oosterkerk.

In de klas
Mieke en Heleen werk(t)en allebei in het primair onderwijs. Ze worden uitgenodigd om in een klas te komen kijken. Wiebe en Bert lopen even mee. Voor de klas staat juf mrs. Sally. Er wordt Engelse les gegeven. Juf Sally vraagt onze namen. Deze schrijft ze op het bord. Met de namen wordt een lied gezongen. Zo leren de kinderen speelsgewijs  Engels. Er zitten 55 leerlingen in de klas. Heleen wordt gevraagd om een geit en een koe op het bord te tekenen. Dit worden ware kunstwerken.

Rondom de kaars

Het hoogste lied
Maar had de liefde niet
Dan klonk het toch net
Als toeters en bellen
Ik had niets te vertellen
Had ik de liefde niet

Zonder liefde ben ik nergens
Zonder jullie stel ik niks voor
Had ik jullie niet bij me
Dan ging ik er aan onderdoor

Want liefde is echt
En liefde is aardig
Is open, oprecht
En eerlijk, rechtvaardig
’t Is liefde die ziet
Hoe opnieuw te beginnen
Die ieder verdriet
Ook de dood kan overwinnen

1. Ans en Willem:
    Wat een prachtige actiefoto’s
    En sommige leerkrachten kunnen het niet laten voor de klas te staan.
    Kanjers!!!!!
  2. Miriam:
    8 mei 2018
    Het liedje opzij,opzij, opzij schoot even door mijn hoofd toen ik de blog las. Wat zijn jullie toch druk bezig. Hopelijk wel even tijd om te ontspannen!
  3. Yvonne en Adrie:
    8 mei 2018
    Vandaag veel werk verzet! Poeh! Nu hebben jullie vast zoiets van, nu gaan we zien wat we gedaan hebben. De vruchten van jullie noeste arbeid! Wat een mooie apparatuur hadden jullie vandaag, puntboor, een statief met camera, en een stof, steeds maar weer stof, waar zou dat toch vandaan komen:-) lief dat er zoveel kinderen meehelpen en dan voor de klas
    En wij maar klagen over 30 kinderen! Jullie hebben ook dit weer met veel Liefde gedaan, passend gedicht aan het eind. En Lonneke je bent wel een schijtebroek om zo te gillen, voor een salamander, het had ook een lief klein aapje kunnen zijn of zo' n vette kakkerlak:-)) ha ha. Koffers dicht en goed nakijken voor je naar Nederland komt!! Geniet van jullie werkzaamheden, de kids en de mensen om jullie heen! Liefs uit een heerlijk warm Hoogeveen. Adrie en Yvonne
  4. Gepka en Albert Roorda:
    8 mei 2018
    Wat een onvermoede talenten spreiden deze oudere jongeren ten toon! Aan de foto's te zien zit de gang er goed in>
    Pas op voor een burn out. Haha.
  5. Ingrid:
    8 mei 2018
    Bij die warmte zo hard werken,Gereedschap.kennis en samenwerken brengt resultaat,Gelukkig was kamerjager Durk bij de hand,goed voor de nachtrust.Dank voor de verhalen,wie is de redacteur?Ook de fotos zijn prachtig. Sterkte voor de verdere werkzaamheden. Groetjes van Anne en Ingrid
  6. Dave pepping:
    8 mei 2018
    Leuk Mieke nog effe voor de klas.
    Goed bezig iedereen.
    En van een dier wat weg schiet zou ik ook erg van schikken.
  7. Marja Leasa:
    8 mei 2018
    Haha, Lonneke, je houdt geen stem meer over met dat gillen steeds.
    Je moet juist blij zijn met de salamanders. Goed tegen muggen.
    Hier was het zo warm vandaag, dat ik nog meer besef hoe zwaar het voor jullie daar is.
    Petje af!!!
    Wat een werk is er vandaag weer verzet.
    Rondom de kaars:
    Zonder die liefde, Gods liefde, was het niet mogelijk wat jullie allemaal doen.
    Liefs Marja
  8. Rens Roorda:
    8 mei 2018
    Heb genoten van al die blije kindergezichtjes. Voor hen doen jullie dit allemaal. Wat weer een bergen werk verzet .Nog even de laatste loodjes, succes! Oant moarn.
  9. Diny Abma:
    8 mei 2018
    Het is toch weer gelukt een blog in elkaaar te draaien,na zo hard werken ,we vinden het prachtig en kijken er elke avond na uit,weer veel werk verzet vandaag ,de foto,s spreken boekdelen.bedank en tot morge,
  10. Roelie zus van Herma:
    8 mei 2018
    Wat een belevenissen ieder keer. Super hoor en een prachtige foto's.
  11. Monique en Egbert:
    😁😘😊😆🤓😎
  12. Mariette Prins:
    9 mei 2018
    Wat een werkt verzet weer !
    Ik vind die foto van Durk met een plaat onder zijn arm geweldig... al die kinderen die er net bij kunnen om te 'helpen '... schitterend
  13. Leanne Godeke:
    9 mei 2018
    Harde werkers, goed bezig allemaal!
    Op de foto's te zien werken jullie flink door maar wel met gezelligheid. Ga zo door de laatste paar dagen!
  14. Harry Lip:
    Hallo allemaal.
    Wat zijn jullie goed bezig. 👍🏻. Wij genieten elke dag van jullie verhalen. De foto’s geven een mooi beeld van al jullie activiteiten. Petje af voor jullie om het zware werk te kunnen doen in de hitte. Greetje elke dag steken wij het kaarsje aan wat wij van jou hebbewn gekregen. Dit geeft een verbondenheid met jullie.
    Groeten Aly en Harry.
  15. Deborah Kist:
    9 mei 2018
    Ik lees nu pas al jullie verhalen en zie de prachtige fotos! Wat werken jullie hard,maar jullie hebben ook een fantastische tijd zo alles bij elkaar. Heel bijzonder dat jullie dit kunnen en willen doen, vast ook onvergetelijk om mee te maken!
    Nog heel veel succes en een mooie tijd daar!