Pech en hulp

3 mei 2018 - Jambanjelli, Gambia

Gisteravond werd het resort bezocht door een groep van negen apen en aapjes: Green velvet monkeys. Een prachtig gezicht. Iedereen pakte zijn fototoestel of camera om dit vast te leggen. Je kon heel dichtbij komen. Deze apen zijn niet bang voor mensen. Wel voor honden. Eén van de hotelgasten had een hond bij zich. Toen de apen die zagen schoten pijlsnel ze de bomen in en tegen de muren op.

Vandaag begint met wat pech: Lonneke voelt zich voor de 2e keer niet lekker. Tijdens het ontbijt blijft Durk achter een lus haken en valt. Hij heeft een glip in zijn hand. Dat wordt een dagje “niet helpen” voor Durk. De bediening was er snel bij met een kopje spiritus voor de ontsmetting. We bedanken vriendelijk en pakken toch liever wat uit het medicijndoosje van Herma. Vandaag komen Ellen en Robert helpen dus zijn we, qua werk, toch op sterkte.

Voor de zekerheid gaan we toch even met Durk naar de Medical Clinic. Durk is een uur binnen geweest. Nadat hij is behandeld heeft hij tijd voor een interview met uw verslaggever:

• Hoe is het Durk?
  • Het gaat goed.
  • Je hand werd verbonden?
  • Eerst moest ik naar de receptie. Daar werd een papiertje ingevuld. Toen moest ik al geld betalen, ongeveer 7 euro. Ik denk dat dit voorrijkosten zijn, daarna mocht ik een behandelkamer in.
  • En toen werd je hand verbonden?
  • Nee, maar mijn bloeddruk was goed, ik heb voldoende zuurstof in mijn bloed en ze hebben ook nog even in mijn oren gekeken.
  • En toen werd je hand verbonden?
  • Nee, toen werd ik naar  een ander kamertje gestuurd.Daar ging iemand het papiertje van de receptie lezen en werd Durk doorverwezen naar een derde kamertje.
  • En toen werd je hand verbonden?
  • Ja, ik ben heel tevreden. Het was een mooie schone kliniek en deskundige mensen.

Als we willen vertrekken naar de school in Jambanjelly, staan Ellen en Robert voor onze neus. Ze hadden al gehoord dat wij hier waren. Na een korte begroeting rijden we gezamenlijk naar de school en kunnen we echt verhalen uitwisselen. Goed om elkaar hier te ontmoeten.

Aan het werk

Bij het gat (de mooie kuil) staat de sportleraar van de school met een paar jongens uit zijn klas. Robert helpt ook mee, net als hun chauffeur.

De betonstaalvlechters zijn aan het eind van de middag al op 75% van het vlechten. Het staal voor het toiletgebouwtje is af. Ook de wapening voor de korte muren van de te bouwen septic tank. Alleen de lange muren moeten nog. Je koopt hier geen kant-en-klare betonstaalmatten, maar die maak je zelf. Dit doe je met behulp van staaldraden, waarvan sommige moeten worden gebogen. Deze bevestig je met dun staaldraad aan elkaar.

Ellen helpt bij het maken van de bouwstenen. Hiervoor wordt er 2,5 kruiwagens vol zand gemixt met een zak cement en 3 emmers water. Douda, de bouwvakker, leert ons de technieken daarvoor.

Lonneke heeft last van haar buik. We noemen dat Banjulbelly. Banjul is de hoofdstad van Gambia. Ze rijdt op de terugweg een stuk mee met Robert en Ellen. Dat is beter dan in onze eigen hobbelige bus. Tja, onze grote taxi-bus is nog niet klaar dus kruipen we weer in het kleine busje richting het hotel. Waar we een heerlijke verfrissende douche of duik in het zwembad nemen voordat we bij elkaar komen rondom de kaars.

Rond de kaars:

Uit Woorden en Verhalen die er toe doen
van Annemiek Wijnker – Hoedjes

ONTMOETEN

Ontmoeten
is meer dan iemand tegenkomen
of bij elkaar zijn.
Je ontmoet niet zoveel mensen.
Ontmoeten heeft iets van verwondering en herkenning.
De ander is antwoord of vraag
op iets in jou.

Een echte ontmoeting raakt je,
ze vraagt openheid van jou,
niet dat je alles moét zeggen
tegen de ander,
maar wel dat die ander
jou iets mag zeggen of vragen.

Ontmoeten is de ander
binnenlaten in het huis van jezelf,
met het risico
dat hij of zij ontdekt
dat niet alles echt is
in je huis,
dat je je soms anders voordoet,
dat je kwetsbaar bent
en soms anderen
gewoon napraat.

Iemand ontmoeten
is iemand binnenlaten
in de binnenste cirkel van je leven.
Hij zal vragen naar je ervaringen,
gewoontes, gevoelens en opvattingen.
Pas als je de ander zo diep laat binnendringen,
kan je van ontmoeting spreken.
Een echte ontmoeting laat sporen na.

1. Marja Leasa:
    3 mei 2018
    Welkom Ellen. Goed dat je er weer bent. 2 paar extra handen is toch wel fijn voor de rijpere jeugd.
    En Durk beterschap. Wat een pech. Wel een grappig interview.
    Lonneke ook jij beterschap. Wat verkeerd gegeten?
    Mooi ook weer rondom de kaars.
    Ontmoeten is je laten kennen in een wereld waarin ze zeggen:
    " Laat je niet zo kennen."
    Liefs
    Marja
  2. Janenriek:
    3 mei 2018
    Onze kaars brand weer nu we jullie verhaal lezen, bij jullie een ongelukje en Banjul ie vanuit een zonnig hoogeveen heel veel sterkte gewenst, beterschap voor de ............. en kracht voor en met jullie werk!
  3. Diny Abma:
    3 mei 2018
    Nu eerst jullie log lezen,ik had al van Durk gehoord via de app dat hij een ongelukje heeft gehad,hopelijk gaat het snel weer dicht.fijn dat Ellen en Robert een handje konden helpen,zo te zien nog werk genoeg,tot morgen.
  4. Rens Roorda:
    3 mei 2018
    Een gratis oor controle voor Durk, dat helpt vast voor je hand! En Lonneke beterschap met de Banjulbelly. Vanmorgen heerlijk koffie gedronken met je ouders op een terrasje aan de Hoofdstraat. En Ellen was je het stenen maken nog niet verleerd? Zo te zien ging het je weer heel goed af. Weer genoten van de foto's. Oant moarn.
  5. Sjoek Abma:
    Sterkte Durk.
    Hopelijk kun je snel weer de "helpende hand bieden"
    Groeten van Schiermonnikoog
    Sjoek en Ineke
  6. Mariette Prins:
    Schitterend verhaal weer...
    Hoe kan dat nou Lonneke ? Vorige keer helemaal niet ziek en nu wel ?
    En wat mij elke keer weer raakt: al die helpende handen die er elke keer weer zijn
  7. Alien:
    3 mei 2018
    Fijn extra hulp! Pech voor Durk maar goede zorg om hem heen zo te lezen. Er wordt heel wat werk verzet! Succes en weer mooie foto's
  8. Marcel en Freek:
    4 mei 2018
    Beterschap voor Lonneke en Durk.
    Fijn om te lezen dat alles aardig vlot met de extra handen die helpen.
    groeten aan (pa en ma) en uiteraard iedereen die daar goed werk verrichten.
  9. Joke:
    Beterschap voor Durk en Lonneke .mooie verhalen en foto's
    en wat werken jullie hard in die warmte en al veel gedaan.
    veel succes nog.
    Groetjes Stoffer en Joke
  10. De Visbeentjes:
    Hoi allemaal,
    Lonneke een limoen uitknijpen en zout erbij opdrinken. Heel vies, maar werkt fantastisch!! Wel doorzetter toch te gaan.
    Xxxx je zus
  11. Gijs en Annemiek:
    Hoi allemaal,
    Ik ken de meeste van jullie niet, maar mijn lieve oom Bert en tante Heleen wel.
    Super om al die verhalen te lezen over wat jullie doen! Wat zijn jullie hard aan het werk, wat gaan de klusjes snel en wat zijn jullie toch bruin!
    Zo te lezen zijn er nog maar weinig zieken geweest en degene die ziek waren worden hopelijk snel weer beter. Wat fijn ook dat jullie een zwembad hebben bij het hotel, heerlijk!
    Als twee na laatste: leuk om de steen met Ilses naam te zien!
    Als één na laatste: dat gedichtje over de 'ontmoeting' was mooi!
    Als laatste dan: heel veel succes nog en dikke knuffels aan Bert en Heleen... Jullie zijn top!
    Groetjes, Annemiek (en Gijs en Lizzie)
  12. Yvonne en Adrie:
    5 mei 2018
    Had een heel verhaal getypt, vergeten te bevestigen! Kon het niet terug vinden. Ik vroeg me af of de septi tank al besteld was. Anders kan er niet gemetseld worden. Het gedicht van ontmoeten vind ik ook prachtig, trouwens alle kaars momenten zijn speciaal en
    Passen precies bij die dag. Aan elke hand heb je vijf vingers daar kunnen wel tien kinderen aan vast houden hebben jullie minder last van dan de jongeren?? De informatie van jullie is dit keer onderwijs gericht, met de hoofd der school en leerkrachten, jullie hebben hele andere vragen dan de vorige groepen. Mooi om te lezen. Kijk al weer uit naar de volgende. Dikke knuffel voor allemaal Yvonne en Adrie
  13. Els Landman:
    5 mei 2018
    Wat een mooie toegevoegde tekst.