Rijken worden rijker?

27 juli 2022 - Jambanjãli, Gambia

Vanmorgen een donderklap en iedereen wakker. Wat een onweer, gelukkig hebben we een goed dak boven ons hoofd en hebben Stef en Lonneke gisteren langer doorgewerkt om het dak van het kantoor van het hoofd  van de lowerschool dicht te maken.

IMG-20220726-WA0050

Alhagy heeft alle dozen die we opgestuurd hebben, meegenomen zodat we een schoolmarkt kunnen houden deze week voordat het vakantie is.

We verdelen het werk en iedereen gaat na onze yell hard aan de slag. Yell, yell, yell, jeugd voor Gambia kan het wel. Hadsikidee.

Maaike en Naomi klimmen op een dubbele steiger om de dakspanten te verven. Frank en Bert gaan ook hoog aan de slag om de muur tussen 2 lokalen te dichten. De rest is of een treetje lager aan het werk of lekker op de grond, omdat het verboden is om ergens op te gaan ;-)

DSC06875

Er worden weer stukken uit de muur gezaagd, wat Ilse leuk vindt om te doen. Ze laat daarbij meteen zien dat vrouwen ook sterk zijn!

IMG-20220727-WA0009

Meisjes van de school helpen daarna de computers te verhuizen naar de bibliotheek. Zo kunnen we ook het dak verdakken boven het computerlokaal.

Na de pauze gaan Naomi, Ilse, Frank, Ike en Christine met ezel Henk rijst en kleding uitdelen. Ja, ja, de ezel heeft een naam van ons gekregen!

DSC06779

DSC06809

Anderen gaan weer aan de slag met hun klus voor de pauze. Mariska en Stef gaan met Dowda de muur metselen. Rosan, Raymon en Marc hebben de gaten die Ilse heeft gemaakt in de muur gevuld met cement voor het vastzetten van de dakspanten.
Vera heeft samen met Marc.de electriciteitskabels vastgezet.
Luna heeft foto's en filmpjes geschoten.

IMG-20220727-WA0004

Heleen en Lonneke verhuizen de dozen voor de schoolmarkt naar een leeg lokaal. Zij dachten dat te doen voor het sorteren van de kleding om de prijs te bepalen. Daar dachten de dames en heer van de school anders over. Zij zochten alle mooie spullen er tussenuit en kochten dit alvast van tevoren. Morgen is de markt voor het 'gewone' volk? Heleen en Lonneke konden daarna alle overige kleding weer opruimen in de dozen en weer in ons lokaal zetten. Echt teleurstellend. Ebrima vertelde gelukkig later dat dit normaal gesproken niet zo gaat. Morgen kijken of dat inderdaad zo is.

Terug naar het hotel in de bus vallen er een paar in slaap van de warmte en het harde werken.

Straks gaan we rondom de kaars en dan naar een craft market. Daarna uit eten bij Luigis. Voor de ouderen die mee zijn geweest,  het terras op het dak. Lekker smullen!

1. Gerrit en Frieda:
    27 juli 2022
    Wat fijn dat jullie al wat faken dicht gemaakt hadden voor de onweersbui vanochtend. Wat mooi zoveel foto's. Het werk vordert gestaag en goed!😅. Soms gaan zaken anders zoals met de kleding...en is het een uitdaging om dat los te laten.. morgen hopelijk een mooie dag... geniet van de wel verdiende rust vanavond . Groetjes Gerrit en Frieda
  2. Jan en Herma:
    27 juli 2022
    Wat ziet dat dak er prachtig uit.
    En wat een plassen .
    En ja Heleen dat is balen maar loslaten en morgen nieuwe kansen.
    Was het eten lekker gisteravond ?
  3. Fam .Lammers ,:
    27 juli 2022
    Fijn dat jullie bij jullie verhaal er foto's bij zetten, ik heb nu een goed beeld van hoe jullie daar bezig zijn, fantastisch werk verzetten jullie daar, heel veel respect daarvoor. Gr. Diny Lammers.
  4. Alien:
    27 juli 2022
    Wat is er weer hard gewerkt door jullie allemaal! Mooie foto's ook van het rijst uitdelen. Dankbaar werk! En daarna verdiend relaxen. En eet smakelijk bij Lugi, lekker aan de pizza!
  5. Elsbeth Drogt:
    27 juli 2022
    Dapper hoor zo hoog op die steigers!
    Enorm zwaar werk allemaal. Respect hoor.
  6. Wilma De Graaff:
    27 juli 2022
    Hallo, volg jullie bevindingen met veel plezier en waardering. Ben zelf ook tot 2009 ieder jaar in Gambia geweest. Kan me nog heel goed voor de geest halen waar jullie bezig zijn. Klasse! Willen jullie Alhagy, Ebrima en vooral ook Christine heel veel groeten van mij doen? En veel succes en werkplezier bij het vervolg! Groetjes,
  7. Bart en Anneke:
    27 juli 2022
    Bedankt voor jullie verhalen, iedere dag weer. Maar ook de foto’s geven een goed beeld. Van afstand leven we met jullie mee. We hopen dat jullie gisteravond lekker gegeten hebben.
    Groetjes van ons.
  8. Roland en Leontien:
    27 juli 2022
    Zo Maaike en Naomi op hoogte werken, dapper! En verder ook weer hard gewerkt vandaag. En vanavond lekker eten!
  9. Durk en Diny Abma:
    27 juli 2022
    Jullie zijn daar weer goed bezig, mooie verhalen, met prachtige foto’s die weergeven waar jullie daar mee bezig zijn en ik weet het zeker dat je daar goed kunt eten.
  10. Marten en Lies Folkertsma:
    28 juli 2022
    Bedankt voor jullie prachtige foto’s en verhalen! Het is heel mooi om op deze wijze jullie inspanningen op afstand te kunnen volgen. Er is door jullie werk al veel in het zicht gebracht. Heel veel succes de komende dagen en Gods zegen! Groetjes Marten en Lies Folkertsma (grootouders van Marc)
  11. Dick van der Vaart:
    28 juli 2022
    Nu is al te zien hoe de school opknapt onder jullie handen.Mooi om te zien. Jullie verhalen, foto,s en video's lezen en bekijken we met interesse en plezier. Hartelijke groet Dick van der Vaart
  12. Herman en Marry Bakker:
    28 juli 2022
    Mooi, mooi dat er een kleurig dak gemaakt wordt! En dames… laat maar zien dat we geen watjes zijn en wat wij kunnen…..dat kunnen Gambianen ook leren. Wel warm hè om daar zo midden op de dag te werken. Wij snappen jullie wel en weten ook dat financiële middelen ook daartoe bijdragen! Daarom werkt Stichting Samen voor Gambia daar ook al 12 jaar! Maar we zien het effect. Ga door en zet ‘ m op!👍👏💪 Knuffel voor Maaike.😘
  13. Bas Verhage:
    28 juli 2022
    Helemaal gaaf hoor wat een werk hebben jullie al verzet!! Super trots op jullie!! Leuk om alle foto's te zien. Zo ben je er een beetje bij. Stoer hoor Naomi op die steiger! En ook een leuke nieuwe broek 😀 😃