Toeristje spelen

4 mei 2018 - Jambanjelli, Gambia

De blog is vandaag wat later. Aan het eind van de middag was er een stroomstoring waardoor de wifi uitviel.

Voor het ontbijt gaan een aantal van ons naar de moestuin van het resort. We krijgen een privé rondleiding door Ibraim, een van de personeelsleden. Het is een grote moestuin. Ibraim plukt een grote boon van een boom en maakt deze open. De bonen en het vruchtvlees wordt gegeten als middel tegen malaria door Gambianen die geen geld hebben voor maliariapillen. Wij proeven een beetje. De nasmaak is bitter. Ibraim plukt een aantal bladeren van een Guave boom. Hier wordt thee van getrokken, wat helpt tegen buikloop: banjulbellie. Lonneke heeft het gisteren gedronken ze is er inderdaad flink van opgeknapt. Ibraim laat nog wat andere vruchten zien die als medicijnen worden gebruikt. Bij de moestuin zijn ook wat verblijven en werkplaatsen van personeel. We raken in gesprek. We hebben wat zaden voor tomaten en komkomplanten meegenomen. Dat is hier wel op zijn plek. De tuin is niet voor het hotel, maar voor de mensen zelf.

Vandaag is het vrijdag. Dat heeft voor de islam ongeveer dezelfde betekenis als de zondag bij ons. De bouwvakkers hebben dan meestal vrij. Dus wij ook. Gelukkig is het koopzondag en wij besluiten vandaag een marktje te bezoeken.

We drinken eerst koffie bij een ander hotel. Alaghy zit op de praatstoel: Zijn vader is 115 jaar geworden. Hij had 2 vrouwen. De oudste (half)broer van Alaghy is 87 jaar. Zelf is hij 42 jaar. Zijn vader heeft nog een gearrangeerd huwelijk. Tegenwoordig kiest men hun eigen partners. Maar in sommige delen van Gambia heb je geen keuze en wordt je partner voor je gekozen. Als kinderen moet je voor je ouders zorgen. Pensioen kennen ze hier niet.

De tweede stop is bij de marktjes. Er staan hier een twintigtal winkeltjes met souvenirs en mooie gekleurde stoffen. Een man vraagt aan Lonneke en Bert of ze mee willen lopen om zijn schooltje te zien. Deze wordt gesteund uit, onder andere, Nederland. Ze zingen voor ons fonetisch Vader Jacob en Altijd is Kortjakje ziek. Als je goed luistert hoor je dat het heel erg op Nederlands lijkt, maar we geloven niet dat ze weten wat ze zingen.
Na anderhalf uur zijn de “boodschappen” klaar.

De derde stop is het krokodillenpark. We rijden door een arme wijk waar een open riool doorheen loopt. Iedereen is er stil van. Bij het krokodillenpark aaien we vrijwel allemaal een krokodil. Ze zien er heel suf en weldoorvoed uit. Maar als even later de ene krokodil achter een ander aan schiet, schrikken we toch wel even. Ineens zijn ze bliksemsnel. In het park worden ongeveer 100 krokodillen gehouden.

We stoppen nog even voor een drankje bij Paradise Beach, aan het strand.

Om vijf uur zijn we weer terug. Om zes uur zijn we weer bij elkaar om 2 minuten stil te zijn.

Rondom de kaars
Psalm 23 (Een psalm van David) wordt gezongen door Jan Godeke.

1 De HERE is mijn herder, mij ontbreekt niets;

2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden;
Hij voert mij aan rustige wateren;

3 Hij verkwikt mijn ziel.
Hij leidt mij in de rechte sporen
om zijns naams wil.

4 Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis,
ik vrees geen kwaad,
want Gij zijt bij mij;
uw stok en uw staf, die vertroosten mij.

5 Gij richt voor mij een dis aan
voor de ogen van wie mij benauwen;
Gij zalft mijn hoofd met olie,
mijn beker vloeit over.

6 Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen
al de dagen van mijn leven;
ik zal in het huis des HEREN verblijven
tot in lengte van dagen.
De Here is mijn herder

Jan vertelt dat hij in het verhaal van David de volgende kernpunten vindt:
​- Geroepen worden.
​- "Out of the box" denken.
​- Uit je comfortzone komen.
​Er zijn hierin paralellen te maken met onze eigen levensreis.

Nog even de link naar alle foto's:

1. Jan en Herma:
    Top Bert voor deze " snelle " plaatsing...net terug en nu al on Line💪😉
  2. Inge:
    5 mei 2018
    Vindt ik knap van je mama a oma dat je de krokoli aaide. En de rest ook natuurlijk. Zag er weer mooi uit. En ook even uit waaien op het strand. Naar het harde werk wat jullie daar doen. Top.
  3. Marleen:
    5 mei 2018
    Wat bijzonder dat ze uit de moestuin zo hun eigen hulpmiddeltjes halen! Mooi om mee te lezen wat jullie allemaal beleven. Ik las dat de kinderen op de school tentamens doen. Spelen de tentamenuitslagen nog een belangrijke rol voor het vervolgonderwijs?
  4. Mariette Prins:
    5 mei 2018
    Leuk dat jullie ook aan het personeel van het hotel gedacht hebben !
  5. Marja Leasa:
    5 mei 2018
    En maar wachten en maar wachten.......geen verslag.
    "Zullen ze zó moe zijn?", dacht ik. Dan maar naar bed.
    Nu rondom de brandende Gambiakaars in de rust van de vroege zaterdagmorgen lees ik het verslag. Gelukkig het was de WIFI maar en ben ik blij dat jullie een toeristische dag hebben gehad na het harde werken van de afgelopen dagen. Zó gegund!!
    Fijn om te lezen, dat het wat beter met Lonneke gaat na het innemen van het inlandse medicijn.
    En Durk hoe gaat het met jouw hand?
    Ik weet dat jullie helden zijn voor wat jullie voor de school doen, maar dat jullie zulke helden zijn om krokodillen te aaien!!
    Mooi om die foto's te zien. Bewijs voor het thuisfront!
    Rondom de kaars:
    Psalm 23 blijft een mooi gedeelte van de bijbel.
    Het zal mooi zijn als Jan het ook voor ons in de Oosterkerk gaat zingen.
    Voor vandaag een goede werkdag.
    Liefs Marja
  6. Ans en Willem:
    5 mei 2018
    Een gezellig verhaal, echt even genieten en de toerist uithangen!
    Geweldig!
    Zo te zien zijn de patienten al weer aardig op de been.
    Kanjers!,,!,
  7. Rens Roorda:
    5 mei 2018
    Gisteravond blog gemist, daarom vanmorgen snel gekeken en daar was hij al. Wat hebben jullie weer veel beleefd. Ook gezien dat Okke druk aan het filmen was. Ik kan haast niet wachten op het resultaat. Je staat er gekleurd op met dat nieuwe petje! Oant moarn.
  8. Alien:
    5 mei 2018
    Fijn dat jullie er een dag op uit konden trekken. Weer veel gezien zo te lezen! Avonturiers om een krokodil te aaien! Leuk ook dat stukje van de medicinale tuin.
    Vandaag weer aan het werk, succes met alles .
  9. Janenriek:
    5 mei 2018
    Een vrije intensieve dag zo te lezen en te zien, ja wij zijn ook wat later met een reactie stroom was hier wel maar wij waren er even uit. Wat een mooie foto's we zien ons zo weer daar. Een krokodil aaien, toe maar, jullie weten dat het aaien van zo'n dier bijzonder veel energie geeft hé, dus sterkte met het goede fijne werk!!!
  10. Joke:
    5 mei 2018
    Wat fijn dat jullie er ook een dagje er op uit konden .krokodillen aaien wat bijzonder.
    verder ook veel gezien zo te lezen.
    Vandaag weer aan het werk veel succes allemaal.
  11. Yvonne en Adrie:
    5 mei 2018
    De kaars brand hier ook en het blog gelezen! Wat een fijne mooie bevrijdingsdag was dat gisteren voor jullie! Even bijkomen en nieuwsgierige dingen ontdekken. In de tuin, geweldig, in Nederland weten niet veel mensen van planten die je van je kwaaltjes afhelpen. Wij bouwen er gewoon een laag stenen op!! Op de natuur ( bedoel ik). Echt genieten van jullie mooie momenten en dan Jan wat mooi dat je dit vers hebt gekozen om te zingen. Met Marja eens ook thuis? De school een plekje verder op heel leuk, veel minder leerlingen, zo te zien. Met z' n allen in de grote boom, die foto blijft er elke keer in, zeer bijzonder! Dan dat open riool, is wel netjes afgebakend! Ik dacht dat het zo op d'r straat zou lopen. En die twee dappere kindjes, ook daar vertederen kinderen!! Vandaag zet hem op! Jullie zijn goed op weg!! Liefs van ons
  12. Sietske uiterwijk winkel:
    5 mei 2018
    Even een dag ontspanning en dan naar de krokodillen! Spannend hoor.
    Mooie foto's en de verhalen erbij zijn heel leuk om te lezen.
    Geniet ervan.
  13. Marja Leasa:
    5 mei 2018
    Ik hoop wel dat jullie Marja Wijnhorst bedoelen.
  14. Jannie de Jonge:
    5 mei 2018
    Mooie foto”s en verhalen. Nog heel veel plezier gewenst!!!!

Groetjes Jannie en Selena
  15. Ingrid:
    5 mei 2018
    Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven.Gelukkig had de krokodil geen zin,,,,,,,,,,.Goed weekend en sterkte,succes met werk,enorme klus. Groetjes Anne en Ingrid
  16. Roelie zus van Herma:
    5 mei 2018
    Wat weer een mooie belevenis voor jullie.
    Weer een leuk verhaal.
    Nog een weekje te gaan😬
  17. Ploon.:
    5 mei 2018
    Okke, wil je voortaan wel bij die monsters vandaan blijven, veel te gevaarlijk. Je hebt geluk dat het geen krokodillenetenstijd was anders hadden wij ,Rens en ik , het zonder jou moeten doen. Prachtige films en een ongelooflijk mooie pet; hoe vind je zo iets. Nog heel veel plezier met elkaar, jullie vormen een prachtig, waardevol team. Dikke smok.
  18. Yvonne en Adrie:
    6 mei 2018
    Marja, over het zingen van Jan, bedoel ik zingen mee eens, ook thuis , was de komma vergeten! Maar samen met Jan zingen kan ook toch??!!