Twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen

5 mei 2018 - Jambanjelli, Gambia

Alhagy, onze chauffeur, is iets later dan anders. Hij heeft triest nieuws. Zijn beste vriend, Yusafa, heeft een ongeluk gehad in het buurland Senegal waarbij de moeder van Yusafa is omgekomen. Zelf ligt Yusufa in het ziekenhuis. De vrouw van Alhagy brengt de vrouw van Yusafa naar hem toe. Vandaar dat Alhagy eerst van alles moest regelen en hij iets later bij ons hotel was. We zijn er allemaal stil van en hopen het beste voor Yusafa.

Onderweg komen we een optocht tegen. Verklede mannen met grote zwaarden in hun handen en een heleboel jongetjes boven op een busjes. Dit is het ritueel wat hoort bij de besnijdenis van jongetjes.

Schoolmarkt

Zaterdag is de school normaliter gesloten. Maar nu is er een schoolmarkt. Bij de school staan er al mensen uit het dorp te wachten. De kleding en schoenen die vanuit Hoogeveen zijn verstuurd liggen klaar in een klaslokaal. Deze zijn te koop. De opbrengst is voor de school. Ze hebben op ons gewacht voordat de markt open gaat. De kleding ligt gesorteerd op stapels. Er wordt driftig gegraaid. Even een shirt over je eigen kleding trekken om te kijken of het past en dan even apart leggen. Bij de uitgang moeten ze langs een aantal docenten en schoolleiding. De één schrijft het op en een ander rekent af.

Wiebe neemt onze bouwvakkers even apart en geeft ze allebei een cascaderunshirt. Het is een prachtig gezicht: Deze twee kanjers in een Hoogeveens Cascaderunshirt.

Een gat in een gat

Bij de “mooie kuil” is er en beetje paniek. Er zit een gat in het gat. Geen probleem toch? Want dat hoef je dan niet meer uit te graven. Helaas loopt het gat door tot onder het te bouwen gebouwtje. Komt dat wel goed? Is een deel van het graven voor niets geweest? Maarten, de aannemer, stelt ons even later gerust. De betonlaag er boven is sterk genoeg.

Geen water

Weer een beetje paniek. Er komt geen water uit de kraan. Zonder water kunnen we geen bouwstenen maken. Er is naast de school een pomp. Maar de sleutel van de poort naar de pomp is er niet. We kunnen door het raam van een oud gebouwtje klimmen en komen zo toch bij de pomp. Dat wordt dus per keer twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen. Er klimmen een paar kinderen over de muur. Ze vinden ons heel interessant en beginnen te helpen. Top! Wij zingen een liedje voor hun en zij zingen een liedje voor ons. We kunnen bouwstenen maken. Aan het eind hebben we 440 stenen. Het betonstaalvlechten is vandaag af gekomen. We willen starten met het inpakken van de boeken van de bilbiotheek. Maar ook deze sleutel is er niet. Daar moeten ze toch eens een oplossing voor zoeken: sleutels die er niet zijn, terwijl ze er wel moeten zijn. Misschien is een sleutelkastje een goed idee. Maar ja, een sleutelkastjes heeft zelf ook weer een slot... met sleutel. En als deze sleutel er ook niet is... Lastig probleem!

Teruggevonden

Jan neemt het woord en vraagt Christine om op te staan. Hij wil iets overhandigen. Christine heeft geen idee wat er staat te gebeuren. Jan is bij het graven een plaquette tegengekomen met de tekst “The first stone for this building was laid on 17-11-2006 by Harry and Christine Bruinsma”. Jan geeft het bij deze terug aan Christine. Christine vindt het prachtig en bijzonder om dit terug te hebben.

Huisbezoek

Om kwart over twee gaan we twee aan twee met een leerkracht of conciërge van de school mee naar hun huis. Sommige hebben  wel een mooi huis, anderen hebben een huisje met maar twee kamers waar 5 personen wonen. We zijn erg geraakt door de armoede.We delen kleding, speelgoedjes, stroopwafels en andere spullen uit. Op de terugweg in de bus worden de verhalen en foto’s uitgewisseld.

Rondom de kaars

Vandaag is het bevrijdingsdag en heeft Heleen opgezocht wat vrijheid betekent:

Vrijheid is het gevoel dat geen enkel andere mens je gedrag bepaalt. Is het alleen vrijheid omdat een ander persoon ons gedrag niet bepaalt of is het ook omdat levensomstandigheden ons niet bepalen. Dus dat men het gevoel heeft dat men zich vrij kan maken, loskomen van de meestal bepalende levensomstandigheden.

We zien dat bij Ebraim terug. Hij is bezig met de bevrijding van zichzelf en zijn familie door niet te trouwen, maar te studeren en een andere toekomst voor hem en zijn familie te maken.

Gambia
Het ziet er zwart van de mensen
Maar zo gekleurd
Getekend door armoede
Maar rijk aan cultuur
Geen glimmende horloges
Maar gewoon alle tijd.
Vrije tijd

1. Marja Leasa:
    5 mei 2018
    Wat een triest nieuws over Yusaf en wat is Alhagy toch een schat van een man!
    Ook voor jullie zat het vandaag wat tegen met een gat in een gat en het water en de sleutels!! Toch is het goedgekomen.
    Een gat in een gat! Toen ik dat las moest ik aan mijn vader denken. Ik kreeg van hem een foto toegestuurd van een ei in een ei. In het gekookte ei zat nog een ei met schil.
    Ik hoop dat er flink wat geld is opgebracht met de schoolmarkt en ze net zo blij zijn met de opbrengst als wij waren met de opbrengst van de fancy fair.
    Fijn dat jullie bij de mensen thuis zijn geweest.
    Rondom de kaars:
    Jullie daar en wij hier mogen nadenken over vrijheid. Wat zijn we hier in Nederland toch gezegende mensen. Dat mag ons zeker tot dankbaarheid stemmen.
    Liefs Marja
  2. Yvonne en Adrie:
    5 mei 2018
    Een naar en verdrietig bericht om mee te beginnen. Daarna wat pech met een gat in een gat! He gelukkig is Maarten er op tijd, fijn dat hij terug is!! Sleutels daar heb je witte en zwarte zwanen voor , die naar Engeland varen! Christien wat leuk dat de eerste steen weer boven is gekomen!!! Het was een mooie markt opbrengst! 3500 delassy mooie opbrengst ! Super leuk dat ze dit doen terwijl jullie er zijn! De stenen zien er ook al prachtig wit uit!! Geen zere handen van het beton vlechten( je kunt beter haren vlechten ha ha) ik zit nu naar het bevrijdingsdag concert te kijken en te luisteren zitten mooie stukken bij! Denk aan jullie en alles wat jullie meemaken lieve groet Y en A
  3. Rens Roorda:
    5 mei 2018
    Weer een dag met veel belevenissen, mooie en moeilijke. maar gelukkig laten jullie je niet zo gauw de moed zakken Ook Bevrijdingsdag niet vergeten. Toch heel bijzonder dat we rondom de kaars ook nauw met elkaar verbonden zijn Oant moarn
  4. Diny Abma:
    5 mei 2018
    Tjonge wat een heftige verhalen vandaag,maar gelukkig ook goede berichten,fijn dat de mensen kleding kunnen kopen,Dat dan weer te goede komt v d school.dank voor alles wat jullie met ons delen.goede zondag.Diny abma
  5. Irene mulder:
    Hallo allemaal,

Wat een belevenis en wat dragen jullie wat steentjes bij aan dit prachtige maar ook wel zwaar project. Rijk voel je je wanneer je dit gezond en in vrijheid kan en mag doen. In Hoogeveen was het vandaag ook een prachtige zonnige dag, een mooie 5 mei, genieten was het.
    Voor ons begint nu de vakantie, wij zijn er niet om jullie te verwelkomen, jammer, maar we wensen jullie nog een hele fijne week en veel succes met dit mooie project!!!!
    Tot ziens in de Oosterkerk. Lieve groet Piet en Irene Mulder
  6. Mariette Prins:
    6 mei 2018
    Wat een boel belevenissen voor 1 dag, en allemaal met een heel andere emotionele lading.
  7. Miriam:
    6 mei 2018
    Wens alhagy sterkte toe! En fijn dat Maarten er is!

Lonneke, ik hoop dat jij je snel weer beter voelt!

Groeten uit het zonnige nederland!
  8. Monique en Egbert:
    6 mei 2018
    Als echte Gambianen zoveel tegenslag en toch de positieve kanten blijven zien.
  9. Anne en Harma:
    6 mei 2018
    Jullie blog vandaag weer gelezen en wat maken jullie veel mee.
    Durk gaat het weer goed met je?
    Jullie nog een goede week gewenst met z'n allen.