Veerboot en craftmarket

30 juli 2022 - Kololi, Gambia

Alhagy staat om half twaalf al te wachten. Hij is aardig opgeknapt en zit nu op 80%. En zelfs in de loop van de dag zie je hem verder fitter worden. Hij heeft weer volop praatjes.

We kijken bij de veerboot die over de monding van de Gambia rivier naar de overkant gaat. Een overtocht van ongeveer 40 minuten. De veerboot heeft vroeger gevaren over onze eigen waddenzee. Nu weet je meteen wat er gebeurt met onze afgedankte veerboten.

DSC07058

Het is een bijzonder gezicht hoe de ferry (veerboot) wordt gelost en geladen. Als eerst gaan de toeristen er op, dan allerlei voertuigen

DSC07047

en als laatste een bonte stoet van lokale passagiers.

DSC07036

Er gaan allerlei producten mee op de boot. We ontdekken zelfs een paar kratten met levende jonge kippen. Er valt een krat om waardoor ze ineens over het dek lopen. Snel graait de eigenaar in het rond om ze weer op te bergen. Het zou ons niet verbazen als er eentje is ontsnapt.

Het is druk op de weg. De tijd om naar de craftmarket (houtsnijwerk) duurt 2x zo lang als we hadden gedacht. De markt bestaat uit een twintigtal winkeltjes.

DSC07061

We moeten in elke winkel kijken. Telkens horen we: "kijken kost niets" en er wordt door elke verkoper een praatje aangeknoopt met ons. We komen met leuke spullen terug. Raymon wil graag een authentieke grote jambee. En dat lukt! Zelfs met grote tas.

DSC07073_1

Even later zien en horen we hem jammen met één van de verkopers.

Na de markt begint het te regenen. we besluiten terug te gaan naar het hotel. We moeten ergens anders gaan eten, want er wordt een bruiloft gehouden in het restaurant van het hotel. Dus op naar Paradiso restaurant.

By the way: De regen heeft geen slachtoffers kunnen maken op de trappen. Ik geef een punt aan Jeugd-voor-Gambia: 5-2.

1. Gerben en Corianne Dolsma:
    30 juli 2022
    Wat fijn dat jullie na al het harde werk ook zo met elkaar op stap kunnen. Verdiend! Zet ‘m op met de competitie met de trap: wel winnen hoor 😃. Maak er ook vandaag maar weer een mooie dag van om mooie herinneringen te maken.
  2. Jan en Herma:
    30 juli 2022
    Fijn dat Alhagy weer opgeknapt is.
    Leuk om rond te neuzen in al die kleine winkeltjes. Heerlijk een dag welverdiende rust.
    Prachtig om te zien dat de veerboot daar gebruikt wordt.
    Veel plezier verder
  3. Stef's vriendin:
    31 juli 2022
    Oeps. Na al deze tijd heb ik wel de mooie verhalen gelezen over de avonturen die jullie beleven, maar ik heb nog geen berichtje achtergelaten.
    Wat super dat jullie ondanks de weersomstandigheden zo hard doorwerken. Als jullie al niet op een 3 meter hoog dak zitten, delen jullie wel rijst oid uit. Dat mag zeker gewaardeerd worden!
    Een dagje vrij zoals gisteren (en vandaag) is dan ook echt verdiend. :)
    Gelukkig knap Alhagy weer op! En wat leuk om te zien dat 'onze' mindere goede veerboten zo worden gebruikt.
    Best een grappig idee dat er op een oude Nederlandse veerboot later ineens kippen los op kunnen rondlopen.

Oke, ik wil nog veel meer typen maar jullie moeten ook nog ontbijten.
    Maak er een mooie (regenloze?) dag van!

Liefs Anne <3

P.s Hopelijk valt de stroom vandaag wat minder vaak uit. Hihi
  4. Miriam Bruinsma:
    31 juli 2022
    Ik kan mij deze boottrip goed herinneren. Ik had er moeite mee dat wij al touristen als eerst op de boot mochten, terwijl de lokale bevolking achter de hekken stond te wachten. Heel apart. Wel was het fascinerende om te zien wat er allemaal meeging op deze boot! Hebben jullie nog wat gekocht bij de craftmarket?
    Een fijne zondag met elkaar en morgen weer hard aan het werk. Julllie zijn allemaal toppers!
  5. Elly:
    31 juli 2022
    Fijn dat Algafy weer is opgeknapt. Geniet van de markt. En alles wat daar te zien en beleven is. Jullie zijn goed bezig ❗ liefs van ons en een fijne zondag gewenst!
  6. De Visbeentjes:
    31 juli 2022
    Leuk om jullie avonturen en het harde werken te volgen via deze blog! Volgens mij is iedereen aan het genieten. Ook hier een regendag. Hopelijk komt de zon morgen weer.
    Geniet ervan met elkaar.
    Dikke knuffel van ons voor Lonneke en Naomi.
    Voor de rest de groeten van ons ;-)