Eerste "werkdag"

30 april 2024 - Kololi, Gambia

Gisteren hebben we groepjes gemaakt, zodat we meteen aan het werk kunnen.
Dat meteen aan het werk gaan moet je met een korrel zout nemen. Of in sommige gevallen een heel mandje met zout.

De schilder en loodgieter komen zo. Ze zijn onderweg. En inderdaad: Tegen de middag zijn ze er. We kunnen wel vast aan de gang om stenen te maken. Dat is best zwaar werk.

1000036085

Een zak cement wordt gemengd met zand en water. Dat allemaal met de schop. Daarmee wordt een metalen mal gevuld. Aangestampt en op de kop gezet.

1000036127

Als je dan voorzichtig de mal er af haalt heb je een prachtige steen.

1000036124

En dat 300 keer. Ze moeten 3 dagen drogen.

1000036093

In een ander gebouwtje wordt het verlaagd plafond verwijderd.

1000035940

De jeugd van twee jaar geleden weten dan wel wat er gebeurt, toch Rosan? Met de plafondplaten komt ook een lading vleermuisenpoep mee. Jan weet het nu ook.

1000035941

Met de schilder hebben we de gebouwen verkend en een aantal muren leeggemaakt en geveegd.

1000036111

In ons overblijf lokaal zijn de dozen uitgepakt en gesorteerd. Veel spulletjes voor de kliniek, veel spullen voor de school en veel spullen om uit te delen.

1000035926

De spullen voor de kliniek worden officieel overhandigd aan de hoofdverpleger. Daarbij zitten pakketjes om mee te geven aan vrouwen die hier bevallen van hun kind. We hebben er tientallen gemaakt. Er zit een rompertje of vestje met een mutsje in. Deze zijn gemaakt door de breiclub Valkenlaan en mevrouw Doldersum en haar buurvrouw.

1000036031

Verder wordt een rollator van mevrouw Lammers overhandigd, een metalen kast uit de Oosterkerk en allerlei medische materialen van het Alfa college Hoogeveen en Hardenberg.

1000036027

De hoofdverpleger barst uit in een lange toespraak waaruit blijkt dat hij, het dorp en de samenleving, ons heel dankbaar zijn.

Voor sommige van ons was het druk. Anderen hadden weinig te doen.

1000035989

Aangezien de temperatuur tegen de 40 graden loopt stoppen we op tijd. Vanavond gaan we in het restaurant Paradiso een hapje eten. Misschien wel kip domoda. Hmmm... Zinninin.

Er is in de buurt een groot belangrijk congres waar allerlei kopstukken van de islamitische wereld bij elkaar komen. De weg van het vliegveld naar het congres is strak en opgeruimd. De vlaggen van de diverse landen hangen in de middenberm. Maar de weg daarna is weer ouderwets rommelig.

Thuisgekomen checken we of Annie nog tevreden is. Ze is met Lonneke meegekomen, maar logeert nu bij Christine op de kamer. Ze heeft geen klachten en vindt alles prima. Ze mag niet mee naar de kliniek. Maar als we naar de verpleegstersopleiding gaan, mag ze zeker mee.

Foto's op: https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2024/foto/eerste-werkdag

1. Roelie zus van Herma:
    30 april 2024
    Jullie hebben hard gewerkt hoor knap werk met die temperatuur!!!

Op naar morgen!!
  2. Bastiaan en Leanne:
    30 april 2024
    Mooie klusdag zo te zien, zet hem op toppers!
  3. Dick van der Vaart:
    30 april 2024
    Superleuk om jullie blog te lezen. Hard werken bij veertig graden...geen vakantie reisje! Jullie zijn bikkels ! Zondagmorgen heb ik verteld over jullie vertragingstress met de bus. De gemeente leefde zichtbaar mee. Sterkte en hopelijk ook veel plezier! Dick van
  4. Miriam Bruinsma:
    30 april 2024
    Nou wat hebben jullie alweer veel gedaan zeg! @Bert, ga je weer mooie foto's maken voor onze anzichtkaarten?
    Fijne dagen allemaal!
  5. Yvonne en Adrie:
    30 april 2024
    Zover stenen, voldaan gevoel denk ik!
    Mirjam ik zag idd prachtige foto’s voorbij komen! Toen dacht ik al aan de nieuwe serie kaarten!
    Fijn dat Annie tevreden is!
    Ik zag Greetje ook vegen zonder doek op het hoofd, dacht idd aan Rosan ( ha ha) o zo vies 😱
    Geniet van jullie rust, morgen weer een dag!
    💜
  6. Marja Leasa:
    30 april 2024
    Super leuk Roelie, zus van Herma, dat je ook een reactie hebt geplaatst.
    Jullie zullen wel denken, waar bemoeit ze zich mee, maar ik heb Roelie zondag ontmoet op de verjaardag van mijn schoonzusje en natuurlijk hebben we het gehad over die kanjers Gambiagangers!
    Maar wat zijn jullie aan het werk geslagen, zeg! En dan die vleermuizenpoep! Jak!!
    En in die hitte. Toppers zijn jullie!
    Nou en……zijn jullie verrast met kip domoda?
    Hebben jullie eigenlijk wel verdiend.
  7. Diny abma:
    30 april 2024
    Weer een gezellige blok,40 graden en dan veel werk verzetten.
    Mooie foto.s kunnen we weer mee genieten.bedankt
    Succes maar weer.
  8. Stef en Anne:
    1 mei 2024
    Wat hebben jullie ongelofelijk veel gedaan al op de eerste dag zeg! En ook nog eens de zware stenen buiten in de brandende te maken! Toppers! Sterkte met de vleermuis poep, Jan! Blehhh
  9. Marjolein & Karel:
    1 mei 2024
    Mooie foto's! Jullie hebben al veel werk verzet. Beton en stenen maken in de hitte, heel veel respect hoor!

Jouw reactie