Christine's bezoek aan Gambia in November

29 december 2018 - Hoogeveen, Nederland

Christine heeft in november 2018 een bezoek aan Gambia gebracht.
Hieronder volgt het verslag

Personeel op de school

Bij mijn eerste bezoek aan school heb ik kennis gemaakt met de nieuwe Principal Upper school Mr Sillah. En leuke man met oog voor leerlingen en personeel.  Er is ook een nieuwe deputy, die al als leerkracht aan school was verbonden. Een wat onopvallende man die weinig zegt. Ik weet niet wat ik daar aan heb. De leuke deputy mevr Colley(?? ) is dus ook weg.
In de onderbouw is er ook een nieuw hoofd. Ze was een paar maanden deputy (ook toen wij daar waren) totdat het vorige hoofd met pensioen ging. Ze is ook heel erg aardig en geeft duidelijk aan wat ze wil en vindt. Haar kantoor is echt super netjes. Zij heeft ook een nieuwe deputy! Een hele leuke jonge man.  Die moet ik nog beter leren kennen.  Verder was de sfeer in beide scholen heel goed. Ze waren ook niet constant aan het zeuren dat ze dit of dat nodig hadden.

Onze bouwwerkzaamheden

Alle dingen die wij in mei gedaan hebben werken heel goed. In de bibliotheek zit iemand die duidelijk meer kan dat dat meisje van vorig jaar. Wel is een grote vraag naar geschikte boeken. Ik zal mijn best doen in Engeland!
Ze waren ontzettend blij met de toiletten. Ook waren ze heel dankbaar voor het schoolmateriaal wat opgestuurd is.

Computers en andere spullen

Ebrima Jallow is nu bezig alle computers te installeren.  Er gaan een paar oudere PC’s naar personeel die er mee om kunnen gaan.
De school market heeft iets meer dan 4000D opgeleverd. Daar was iedereen ook heel dankbaar voor. Ook de kopers!. Ze zeggen dat de kleding heel goed en heel sterk is. Alles werd verkocht. Niets bleef over.
Ik heb ook Dawda en Amadou, onze werklui die nu hun diploma halen, ontmoet. Ze doen het goed en soms zijn ze meer hulpjes van de docent dan studenten. Ze kunnen het natuurlijk wel maar hebben alleen de papieren voor hun vak niet. Ze zullen waarschijnlijk eind februari klaar zijn. Ze gaan 4 dagdelen per week naar de cursus. Ik heb uit onze ‘pot’ ze allebei 1000 D gegeven voor transport kosten.

De school kampt wel met een aantal problemen
In de bovenbouw is er een dringend tekort aan tafels en stoelen. Zo erg dat een lokaal leeg is. Dit probleem was er vorig jaar ook.  De grotere leerlingen zitten met 3 personen in een bankje voor 2. Ze slepen ook iedere dag met meubels van de ene klas naar de andere. Ik wil nog uitzoeken wat school tafels en stoelen kosten. De situatie is hopeloos.
De bovenbouw heeft ook een wat grotere printer dringend nodig. Ze geven kapitalen uit aan kopieën.  De kleine printertjes die wij weleens hebben gestuurd zijn niet echt geschikt en die cartridges zijn gauw op.
Op bepaalde plekken valt de buitenmuur van de school om. Het probleem is ook dat mensen het cement er tussen uithalen om zo stenen los te maken om over de muur heen te klimmen. Een mooie opdracht o.a.  voor 2020/21?? Veel stenen maken om de muur rond de school hoger te maken.

Het dak lekt heel erg in verschillende lokalen aan de computer lokaal kant van de school. Zie foto. En aan de andere kant bij de nieuwe bib zitten er ook gaten in het dak. Dit zijn de twee oude daken die eigenlijk vernieuwd moeten worden. (2020?)

Schoonhouden

De beide hoofden laten het achterhek bewaken in de pauzes zodat het schoolplein niet gebruikt wordt als sluiproute en de jongere kinderen kunnen niet aan de muren zitten te peuteren. Ik moet zeggen dat het schoolplein voor en ook achter bij de toiletten vrij netjes was.
De schooltoiletten voor de kinderen waren redelijk schoon maar stonk een beetje. Ik heb voor de conciërge een grote emmer gekocht met een schrobber op een lange steel. Maarten komt met een hoge druk spuit de toiletten een keer goed schoonmaken en daarna gaat Morro, de conciërge, ze schoon houden. Ik heb zelfs een aantal flessen schoonmaakmiddel gekocht. Ik heb het gebruik van de toiletten door het raam van de principal geobserveerd. Jongens en meisjes gaan overal. Een jongen nam de moeite niet om de hoek te lopen en in het gat te plassen. Deed het gewoon in de duuropening!!  Omdat dit een probleem is van de onderbouw gaat het hoofd de klassenleerkrachten verzoeken om met de klas bij de toiletten te gaan staan en duidelijk aangeven welke toiletten voor meisjes zijn en welke voor jongens en bij de jongste kinderen zeggen hoe de toiletten gebruikt moeten worden. Terwijl ik er was hadden ze al in hele grote letters de meisje en de jongens toiletten weer aangegeven. (Misschien wordt het  wat, Greetje!!)
Ik heb ook de conciërge laten zien hoe je de personeelstoiletten moet schoonmaken.!! Ik heb 2 WC-borstels gekocht. Een mop, een veger en een emmer ook gekocht voor  ieder toilet. De docenten dagen elkaar een beetje uit om te kijken wie de toiletten het schoonst houden, mannen of vrouwen!

Ontwikkelingen

Lonneke en ik hadden 5000 euro achtergelaten bij Maarten om het oud gebouwtje naast de buitenkeuken op te knappen om als ‘store’te kunnen gebruiken. Daar ben ik nu met Maarten bezig.  We hebben ook geld overgehouden van het toiletten project. Een deel van dat geld wordt gebruikt om de staff room upper school te betegelen. Daar is het nu een grote stofbende. (dat is dat hokje waar´ Christine’s book store´ op staat)
Omdat de school maar een zeer klein beetje geld van de regering krijgt buiten de salarissen van docenten om hebben ze maatregelen moeten nemen qua personeel om de kosten omlaag te krijgen. Zo is de secretaresse ontslagen. De administrateur is ook weg en het meisje van de bibliotheek ook. Deze taken zijn bij leerkrachten ondergebracht. Ook Ebrima Jallow (computers ) was een moeilijk probleem. Toen deze Principal kwam had Ebrima 3 maanden lang geen salaris gehad omdat er geen geld kwam van de overheid!! Het probleem is dat Ebrima niet op de loonlijst als leerkracht kan omdat dit een upper Basic school is en niet een senior school. Er zijn normaal geen IT docenten in upper Basic scholen. Zijn salaris moet uit het extra geld wat de school krijgt komen. En als dat geld niet komt……..
De principal geeft wel aan dat hij Ebrima absoluut niet kan missen. Hij kan zelf geen computer gebruiken en naast lesgeven typt Ebrima zijn brieven etc. etc.

De foto's vind je hier: https://projectgambia.reislogger.nl/oudere-jeugd-gambia-2/foto/oudere-jeugd-gambia-1