Dag van de arbeid

1 mei 2018 - Jambanjelli, Gambia

Vandaag is het 1 mei, de “dag van de arbeid”. In veel landen is dat een feestdag. Ook in Gambia. Toch zie je onderweg veel bedrijvigheid. Overal winkeltjes en werkplaatsjes. Verder veel half afgemaakte huisjes. Veel bouwstenen naast elkaar wat ooit nog een huis of schuur moet worden. Een aantal bussen die we tegenkomen zit vol mensen. En met vol bedoelen we ook VOL. Soms staat er zelfs een man achter op het laddertje waarmee je op de bus kunt klimmen. Goed vasthouden dus! Overal cirkelen er gieren in de lucht en verzamelen zich in bomen en op muurtjes. Onderweg is er dus veel te zien.

De dag van de arbeid. Een feestdag in Gambia. De school is gesloten, maar wij gaan wel aan de arbeid. Zijn we dan helemaal alleen op de school? Nee, de werklui van het aannemersbedrijf van Maarten zijn er al: 4 man sterk. De ICT-docent van de school, Ibraima, is vandaag vrij, maar is de hele dag aanwezig en helpt de hele tijd. Halverwege de morgen komt er nog iemand bij staan uit het dorp. Ook hij graaft mee. Als hij een paar uur later vertrekt vertelt hij dat hij ons helpt omdat wij de school en daarmee het hele dorp helpen. Nou, als iedereen iedereen helpt moet het goedkomen met de wereld, toch?

De “mooie kuil” wordt in de loop van de dag nog mooier en groter. In de morgen ligt de kuil nog lekker in de schaduw van een boom. ’s Middags ligt het weer pal in de zon. Toch gaan we ’s middags nog even door met graven. Het schiet al aardig op.

De dozen zijn uitgepakt. In de loop van de week worden de spullen aan de school gegeven of uitgedeeld.

Greetje heeft vandaag de toiletten schoongemaakt. Kijk even naar de “before” en “after” foto’s. Heldin!
Doordat we in het droge seizoen zitten, nemen we veel zand mee in ons overblijflokaal. Herma veegt ons verblijf schoon met een handvegertje.

Zo langzamerhand krijgen we meer handigheid in het maken van de bouwstenen. We zitten nu op zo’n 180 stenen.

Zoek de “before” en “after” foto van de toiletten:

Rond de kaars:

EEN VERRASSING

Je kunt werken aan een vriendschap. Je kunt bewust naar iemand toeleven. Maar uiteindelijk is vriendschap iets, dat jou en die ander zomaar ten deel valt. Iets waarover je je eigenlijk alleen maar kunt verbazen. Je hebt het nergens aan verdiend. Veel in ons leven kunnen we zelf organiseren. We zijn omringd door de rechtstreekse gevolgen van wat we zelf op touw hebben gezet. Maar met vriendschap is het anders. Jij en die ander worden erop onthaald. Vriendschap is geluk hebben. Het had net zo goed niet kunnen gebeuren.

Juist wat ons leven glans verleent en zin geeft, blijkt ons telkens weer te overkomen. Iets onverwachts, iets dat groter is dan onszelf, bewaart ons voor de vergrauwing, de kilte, de eenzaamheid. Noem dat iets: het bestaan. Of het geschapene. Of ook heel persoonlijk: God. Je kunt er niet wijs genoeg mee zijn. Zonder die extra’s, zonder bijvoorbeeld zo’n weldaad, zo’n weelde als vriendschap, zou ons leven een onmenselijke zware opgave zijn.

ZOMAAR

een vriend,
een vriendin.

1. Monique en Egbert:
    1 mei 2018
    Yes, we zijn een keer de eersten! Wat een kuil, gelukkig voor een ander.
    Greetje wast toch wel haar handen voor het eten? Een heldendaad om dat aan te pakken.

Wat voor ons thuisblijvers perfect is, er is een echte fotograaf mee.... mooie plaatjes.
  2. Tiny en Jan:
    1 mei 2018
    Wat een mooie ervaring om zo met elkaar bezig te zijn.
    Veel sterkte en vooral plezier met elkaar
    Groeten vanuit Nijverdal
  3. Audrey hummel:
    1 mei 2018
    Jullie blog gelezen en geniet ervan mooie foto,s nog nieuwe dans pasjes geleerd. Groeten Pa en Audrey.
  4. Rens Roorda:
    1 mei 2018
    Dit was dus de echte dag van de arbeid! Geweldig wat er allemaal is gebeurd .En wat een prachtige foto's met tekst er bij. Elke avond een vast ritueel: eerst Luna uitlaten, dan de
    kaars aansteken en het verslag van de dag lezen en de foto's bekijken. Het is heel fijn om zo nauw met elkaar verbonden te zijn.oant moarn.
  5. Roelie zus van Herma:
    1 mei 2018
    Weer een leuk verhaal!! Wat een belevenis weer.
  6. Mariette Prins:
    Mooi verhaal weer !
    En ja, Egbert, dat van die mooie foto's had ik ook al eens bedacht.
    En die kuil wordt wel heel erg groot hè... petje af hoor voor al dat handwerk.
  7. Marja Leasa:
    1 mei 2018
    Wat een werkdag en wat wordt de kuil al diep. Ik vind jullie allemaal helden!! Maar wat lag er allemaal in het toilet, Greetje? En Herma door de knieën gaan als veegt. Zuinig zijn op je rug. Je moet nog een poosje.
    En dan rondom de kaars... Wat zal er een vriendschappen ontstaan daar in Gambia.
    Voor morgen weer een intensieve werkdag, dus op tijd naar bed!!
    Liefs Marja
  8. De Zwollywooders:
    1 mei 2018
    Leuk om alles zo mee te krijgen op afstand. Goed om te lezen dat sommige locals op hun vrije dag meehelpen. Jullie zijn al een heel eind met de kuil, wat een zwaar werk! PS: Heeft Gert al een mooi aapje uitgekozen om mee naar NL te nemen?
  9. Gerrit en Frieda:
    2 mei 2018
    respect voor het zware werk wat jullie daar verzetten! prachtige foto's en verhalen om mee te leven. \Heel veel succes en plezier en veel genieten van de vriendschappen!
  10. Bernhardus Annen:
    2 mei 2018
    Wat een klus! Mooi dat jullie dit doen. Veel respect daarvoor! Succes en geniet ook van alles wat je meemaakt!
  11. Rinske de Jager-Rollema:
    2 mei 2018
    Geweldig initiatief! Veel succes!

Groet Rinske en fam.
  12. Jan en Herma:
    2 mei 2018
    Ja Marja dat weet ik....maar dat willen mijn knieën niet accepteren
  13. Miriam:
    3 mei 2018
    Wat een prachtig stukje over vriendschap!

Nog een gezellige avond allemaal!