Eerste dag op de school van Jambanjelly

30 april 2018

Net als voorgaande jaren gaat Jeugd-voor-Gambia ook dit jaar aan het werk op de school in Jambanjelly. De rit ernaar toe is geasfalteerd. Alleen konden we aan het eind nog niet langs de nieuwe aangelegde weg. Er moet nog een rotonde gebouwd worden. Onderweg rijden we door een druk vissersdorpje. Dat is goed te zien, maar nog veel beter te ruiken. We hopen dat we vanavond kip eten. Onze taxibus wordt op het schoolplein geparkeerd.

We worden welkom geheten door de leiding van de school. Een kleine groep kinderen schuifelt naar binnen en gaat voor ons zingen. De rest van de leerlingen zijn bezig met proef-examens. Het eerste lied is het Gambiaans volkslied. Het tweede lied is een welkomslied, die speciaal voor ons is geschreven. Christine en Lonneke zijn oude bekenden van de school en worden met name genoemd in het lied.

Hierna krijgen we een drietal toespraken:
- Van het hoofd van de bovenbouw (upper basic school)
- De adjunct van de onderbouw (lower basic school).
- Voorzitter van de ouderraad.
Ze vertellen wat het werk van het “team van Christine” en dus de hele gemeente van de Oosterkerk, Hoogeveen Oost en alle giften voor Jambanjelly betekent. Door de giften en de ondersteuning krijgen de kinderen goed onderwijs waardoor ze voor zichzelf en anderen kunnen zorgen in de maatschappij. Hele mooie en warme woorden.

Daarna hebben we een rondleiding gehad. De leiding en veel leerkrachten liepen mee. De werken van de vorige groepen hebben we bekeken. De daken en gebouwen die zijn vervangen zien er nog prachtig uit. Er is heel goed duurzaam werk geleverd. Bij de buitenkeuken zagen we de namen van de vorige groep die ze in de muur hebben achtergelaten. Bijzonder om op dezelfde plek te zijn! Daarna bekijken het lokaal voor houtbewerking, het lokaal voor metaalbewerking en het computerlokaal. Er staan een tiental verouderde computers, waar 50 leerlingen gelijktijdig les krijgen. Hmmm... Lastig te organiseren lijkt me. Toch maar eens kijken of er in Nederland nog computers over zijn...
Verder een rondje gedaan en veel uitgewisseld met de andere leerkrachten.

Er zijn 57 bananendozen aangekomen uit Hoogeveen. Deze pakken we morgen uit. Maar 2 dozen worden nu al tevoorschijn gehaald. Daar zitten schorten en mutsen in voor de kookklas. De schorten zijn allemaal voorzien van het embleem van de school. Een aantal vrijwilligers hebben daar aardig wat uurtjes in zitten. Bedankt Hannie, Rita, Gerda, Immy, Diny en Sjoukje . Mieke overhandigd de doos aan de huishoudkunde juf Mrs. Charty en het hoofd van de bovenbouw. We kunnen ze overhalen om de schorten voor te doen en de mutsen op het hoofd te zetten. Het ziet er schattig uit. Als dank wordt er geapplaudisseerd. Prachtig om te zien!

Nu wordt het toch tijd om de handen uit de mouwen te steken. De put voor de septic tank is voor een kwart uitgegraven. Dat wordt een zware klus. Midden in de zon, bij meer dan 30 graden grond afsteken, in een kruiwagen gooien en uit het gat rijden is eigenlijk niet te doen. En het gat moet 2,15 meter diep worden, 5 meter breed en 10 meter lang. Dat valt ons vies tegen. In overleg met de aannemer wordt besloten om extra gravers in te huren. De vaste helpers van de aannemer Maarten zijn Douda en Amadou. Zij doen voor hoe we zand, cement en water moeten omscheppen tot een bijna vaste massa. Daarmee vullen we een mal, zetten die op de kop en halen voorzichtig de mal er weer om weg. Zo, één steen is klaar. Nog 1.499 te gaan.

Terug in het hotel is het rustig. Iedereen is bekaf. Even bijkomen. Lonneke vertelde dat het uitgraven van het gat wel het zwaarste was van de afgelopen jaren. Dat willen we wel even gezegd hebben!

Rond de kaars:
Gebed van Feije Duim.

Wijs ons wegen
om samen in verzet te komen
tegen de waanzin van de laaiende haat.
Maak ons sterk voor een samenleving
van licht en leven, met kansen en recht voor iedereen.
Niet gericht op zelfbehoud,
niet op eigen waarheid of eigen recht,
maar op elkaar.
Want daartoe roept u ons
al vanaf het begin,
vanaf onze eerste val.

Leer ons mensen om elkaar te vinden
en de handen ineen te slaan,
over de muren van geloof en cultuur,
van volk en vaderlanden heen.
Boven het naïve en destuctieve denken
in bedwang en wraak en weerwraak uit.
Zoals u het ons in Christus leert.
Amen

Nog even foto’s de nieuwste foto’s kijken?

We genieten van al jullie reacties

1. Susan Strijker:
    30 april 2018
    Heel bijzonder om er nu over te lezen en mezelf daar ook weer even te wanen bij het zien van de foto's.
    Heel veel plezier en doe de groetjes aan Alhagy!
  2. Heleen, Bert en Ilse:
    Groetjes terug Susan van Alhagy
  3. Jan en Riek Ensing:
    30 april 2018
    Zelfs de tortel vind een plaats om zich voort te planten in het praktijk gebouw, zo zie je maar we zijn niet voor niets geweest.
  4. Alien en Gert:
    30 april 2018
    Weer een indrukwekkende dag! Goed ontvangst bij de school. Leuk om te zien wat jullie voorgangers allemaal al gedaan hebben! Het lijkt me ook heel zwaar werk in de hitte te moeten graven. Succes met al het werk! Mooie foto's!
  5. Frank en Elly:
    30 april 2018
    Fijn om zo de reis mee te beleven. De foto's geven een voorproefje van de film die Okke vast weer gaat maken.
    Succes met jullie goede werk.
    Groeten uit Hagestein
  6. Marja Leasa:
    30 april 2018
    WoW, wat hebben jullie hard gewerkt in die hitte🌞🌞🌞
    Wat een prachtige kuil!
    Maar wat moet het een prachtige ontmoeting zijn geweest. Mensen uit verschillende werelddelen die de handen in elkaar slaan en zich inzetten voor de kinderen.
    Morgen even rust van het zware werk en dozen uitpakken.
    Bedankt voor het mooie verslag en foto’s.
    Liefs Marja
  7. Stoffer en Joke:
    1 mei 2018
    Weer veel indrukken opgedaan zie ik, mooie ontvangst op school.
    ook leuk die foto met de namen toch bijzonder om te zien.
    Het lijkt me heel zwaar om in de hitte zo'n gat te moeten graven.
    veel succes met al het goede werk dat jullie nog gaan doen.
    Mooie foto's
  8. Ilse Lammers:
    1 mei 2018
    Weer een mooie blog. Leuk dat jullie hebben bekeken wat wij als vorige Gambia groepen hebben gemaakt. Succes met het zware werk en natuurlijk veel plezier!
  9. Monique en Egbert:
    Bikkels

geniet maar van het afgemat worden en je te blubber zweten, er komt een tijd dan verlang je dat je er weer staat. hopelijk willen jullie iedereen de groeten doen en een vette knuffel voor Alhagy.

Egbert
  10. Jannie de Jonge:
    1 mei 2018
    Wat een mooi werk doen jullie daar met elkaar. Veel succes en ik geniet van de verhalen en de mooie foto,s.
  11. Jannie de Jonge:
    Groetjes van Tante Liane😍
  12. Yvonne en Adrie:
    1 mei 2018
    Zitten genieten van alle mooie en leuke foto's. Mieke ze waren vast heel blij met de schorten, ze staan prachtig! De mannen konden hun hart ophalen bij de tekeningen op het bord! Kijken hoe het gaat worden? Of was het uitleg voor de les? Dansen kunnen ze daar ook zag ik, los in de heupjes ha ja! Nu even wat rustiger aan, met uitpakken. Is ook lekker, de dozen wel op de tafel zetten anders moet je zoveel extra bukken!! En was het eten kip??
  13. Marleen en Romee:
    1 mei 2018
    Wauw wat ziet dat er mooi uit! Zo te zien is er al veel gedanst en gezongen. Heel veel succes en plezier! groetjes Marleen en Romee!
    PS. Was het vis of kip?
  14. Anne en Harma:
    1 mei 2018
    Mooie en goede werkdagen wensen wij jullie toe als groep in het project Gambia.
    Zo ver weg en dan toch kunnen zien waar jullie mee bezig mogen zijn, heel fijn.
    Een warme groet voor jullie, wij zijn oud-Hoogeveeners.
  15. Miriam:
    1 mei 2018
    Ik kan mij voorstellen dat het uitgraven van de put niet de leukste klus is... hopelijk zijn de andere klussen minder heftig. Heel veel succes en heel veel plezier met elkaar! En goed om te zien dat moeders met haar pootje omhoog zit. Jullie moeten wel streng zijn hoor😉