Opstijgen en landen, opstijgen en landen, opstijgen en landen

28 april 2018 - Serekunda, Gambia

Als je naar de titel kijkt denk je misschien: 3x? Da's één keer te veel. Dat klopt.

Een enorme tegenwind van 100 kilometer per uur zorgde er voor dat we niet genoeg brandstof bij ons hadden om in één keer Sal (Kaapverdische eilanden, onze tussenstop) te halen. Er moest in Las Palmas (Canarische Eilanden) worden bijgetankt.

Om 23.30 uur, Nederlandse tijd, waren we op de Kaapverdische Eilanden. Daar kregen we een nieuwe bemanning die ons naar Banjul (Gambia) vloog.

Bij vertrek zijn we uitgezwaaid door familieleden, vrienden en gemeenteleden. Omdat er tegenwoordig poortjes staan konden ze helaas niet mee op het perron en moesten we iets eerder afscheid nemen.

Op zo’n eerste reisdag moet je vooral heel veel wachten. Dus lezen, even tukkie doen en vreemde spelletjes spelen.

Om 3.00 uur Nederlandse tijd en 1.00 uur Gambiaanse tijd zaten we allemaal op onze hotelkamer.

Vanmorgen verzamelen voor het ontbijt op het gras voor het restaurant, iedereen goed geslapen? Nee, niet iedereen. Velen hadden het koud gehad of door de nieuwe situatie niet helemaal lekker hun draai kunnen vinden. Dit komt vast goed vannacht. Na een heerlijk ontbijt, geld klaargelegd om te gaan wisselen. Alhagy, onze vaste taxichaffeur, had een mooie luxe bus geregeld. Hiermee zijn we naar het wisselkantoor gereden en hebben we geld gewisseld. Ik kan het iedereen aanraden, nog nooit zoveel geld gezien voor een paar euro! Zelfs Lonneke leerde hoe ze geld moest tellen, telde zo goed en kreeg nog 100 dalasi (bijna 2 euro) meer. Een rugtas vol met geld.

Toen startte de bus echter niet. Op zijn Gambiaans werd een luik opengemaakt en Wiebe moest een paar draadjes bij elkaar houden. Toen startte de bus gelukkig weer. Daarna een kleine toer door de omgeving gemaakt, zodat we eerste indrukken van Gambia hebben gekregen. Onderweg tapalapa (een soort stokbrood, maar dan veel lekkerder) gekocht en een heerlijk kopje cappuccino. De rest van de middag lekker relaxen bij het zwembad of op balkon. Een strandwandeling met paparazzi om mooie foto’s te maken. Al veel genoten van de natuur: Gieren, hamerkop, ijsvogel, hagedissen, scharrelaars (vogels) en apen gezien.

Rond de kaars:

Waar het op gaat in 't leven,
is niet hoe hoog u kwam,
en of u op de ladder
veel grote stappen nam.

In het koninkrijk der hemelen,
daar telt geen arm en rijk.
In Gods oog zijn de mensen
toch allemaal gelijk.

Al heeft u misschien vroeger
maar weinig school gegaan,
Gods woord zeg, de eenvoudigen
wil Hij steeds gadeslaan.

Verspreidden wij wel warmte
en liefde om ons heen,
of was on eigen Ik, Heer,
eerst altijd nummer één.

Getuienden wij wel altijd
van Jezus onze Heer,
en Brandden onze lampen
wel altijd tot Gods eer.

Waar het om gaat, Is immers
wat hebben wij gedaan.
Kan God ook van ons leven
eens vruchten plukken gaan.

1. Marja Leasa:
    28 april 2018
    Een lange reis dus. Maar ik ben blij dat jullie veilig zijn aangekomen.
    Wat klinkt dit allemaal vertrouwd. Met jullie verhalen brengen jullie Gambia dichterbij en is het net of ik er bij ben.
    Ik hoop dat jullie vannacht wel goed kunnen slapen.
    Voor morgen een gezegende zondag.

Liefs Marja
  2. Harry Lip:
    28 april 2018
    Fijn om het eerste verslag te lezen. wat een lange reis en geduld. Wij wensen jullie veel plezier. Geniet nog even van devrije dag morgen. Maandag sterkte bij het klussen. Goede zondag en een goede week.
    Lieve groeten Aly en Harry.
  3. Ans en Willem:
    29 april 2018
    Fijn dat jullie er zijn, na een eneverende reis.
    Zet hem op en geniet er ook van.
    Goede zondag!
  4. Monique en Egbert:
    29 april 2018
    Zo lekker veel waar voor jullie geld, drie vluchten voor de prijs van een. zag per ongeluk al een paar foto's van Lemon Creek hmmmmm, maakt me nog meer jaloers. dat van Wietse met de draadje had ik graag gezien, doet me denken aan de Banka moboel van een paar jaar geleden. heel veel plezier en we kijken uit naar het volgend verhaal.
  5. Marja Leasa:
    29 april 2018
    Vanmorgen in de kerkdienst waar Toke Hoekstra voorging, moest ik sterk aan jullie denken. Al tijdens het aansteken van de kaarsen, waarvan de Gambiakaars 1 van was.
    Maar ook tijdens de preek waar het ging over de wijnstok en vruchtdragen. Dat is wat jullie gaan doen. Vruchtdragen!!
    Fijne zondag nog
  6. Sietske:
    29 april 2018
    Wat fijn dat we jullie zo kunnen volgen op deze bijzondere reis. Heel veel succes met elkaar .
  7. Rens Roorda:
    29 april 2018
    Heel erg blij met dr eerste blog.Zaterdagavond eerst Luna uitgelaten en toen met een drankje op de bank. Kaarsje voor Gambia aan en in gedachten bij jullie. En toen was daar de blog .Kon ik gerust lekker gaan slapen en jullie hoop ik ook. Kijk nou al uit naar de volgende blog! Oant moarn!
    Rens.