Eindelijk rijst

5 augustus 2022 - Busumbala, Gambia

Het is onze laatste werkdag. We werken tot één uur.  Lonneke schrijft alle klussen die gedaan kunnen worden op het schoolbord. Het is nog een hele lijst.

20220805_084406

We verdelen de klussen en gaan voor de laatste keer hier aan het werk. We werken vrijwel alles van de lijst af. De rest wordt afgemaakt door de Maarten van "Stichting Bouwen" en de bouwvakkers, Bubba Fati, Buba jr., Mussa sr., Mussa jr., Dowda, Jaja.

DSC07559

Rond één uur komen de principal van de upper school, mrs. Charity van home science, Embrima, Lamin en Morrow ons lokaal binnen om afscheid te nemen. We krijgen hartverwarmende toespraken van de principal en mrs Charity. We worden familie genoemd. Het werk wat we hebben gedaan blijft voor altijd herinnerd. Zelfs de jongste kinderen weten wat Jeugd-voor-Gambia heeft gedaan voor de school. De school in Jambanjelly blijft voor altijd ons 2e huis. Als laatste nemen we afscheid van alle bouwvakkers waar we mee op de steigers en op het dak hebben gezeten. Snif, snif, snif...

Rond twee uur rijden er 2 landrovers het schoolplein op. We klimmen achterop en gaan rijst halen. Eindelijk!

DSC07622

Eerst 12 zakken van 50 kilo in Jambanjelly, die we onderweg uitdelen. Daarna kopen we nog een keer 12 zakken in het dorp Madiana en delen het daar uit.

De chauffeurs van de jeeps stoppen bij huizen, die onze rijst en meegebrachte spullen kunnen gebruiken. Dat is vaak te zien aan de bouw van huizen. Deze noemen ze mudhouses, gebouwd met versterkte modder.

DSC07618

We scheuren half Gambia door achterop en bovenop de jeeps, zingens en door elkaar heen gehusseld. Regelmatig moeten we wegduiken voor een overhangende tak. De giften worden eerst ongelovig, dan met verbazing en uiteindelijk dankbaar ontvangen. Een hele belevenis voor hun en ons. Iedereen bedankt die ons heeft gesponsord met rijstgeld.

DSC07860

Bij Alhagy en Yassin genieten we van hun en hun kinderen. We eten weer kip domoda en kip jassa. Heerlijk! We eten veel te veel. Burp!

DSC07831

Terug bij het hotel frissen we ons even op en gaan naar het strandhuis Kings X. Zij organiseren een kampvuur voor ons. We dansen rond het vuur onder begeleiding van een aantal drummers op jambees.

20220805_084042

Een heerlijke afsluiting van deze dag. Morgen naar huis!

DSC07875

Gedicht door Frank Lammers:

Met veel gelach
En soms geween
Is de reis nu af
De horizon is opnieuw verbreed
En zometeen is achteraf

Drie jaar was plots drie weken
En de laatste uren slaan
Kort en krachtig was't bezoek
De tijd leek wel een waan

Beeld en indruk
De mensen hier gaan mee
Niet in de koffer, maar in harten
Zo hoeven we niet te parten
Van het land aan de Afrikaanse zee

Wat begon met een groet is nu een afscheid
Ertussen in zit veel
En met het eten hier
Zit ik toch nog op de bril

1. Anita Kraal:
    5 augustus 2022
    Wat hebben jullie een wek verricht de afgelopen dagen, super. Jullie mogen trots zijn op jezelf.
    Een hele fijne en goede terugreis toegewenst.
  2. Ellen:
    Wauw! Veel gedaan! Gaaf!

En wat een onwijs leuke foto van alle harde werkers.

Doen jullie Alhagy Yassin en de kinderen de groeten van me?!
  3. Jan en Herma:
    5 augustus 2022
    Whaaaauw...het zit er dus al weer op. Wat hebben jullie veel gedaan . Super.
    Nog een heel lijstje af te werken op de laatste dag .....Geniet ervan. Goede reis en vlucht terug. Jullie kunnen trots zijn op jezelf
  4. Mariette Prins:
    5 augustus 2022
    Fijn dat jullie bijna alles hebben kunnen afronden !
    En een goede reis gewenst .
  5. Sheriffo en Alinda:
    5 augustus 2022
    Wat een bijzondere ervaring! Dit vergeet je je hele leven niet meer. En dan morgen de overgang naar Nederland, dat is ook weer even wennen. Goede reis!
  6. Alien en Gert:
    6 augustus 2022
    Wat een geweldige afsluiting in Gambia. Veel werk verzet en de rijst nog uit kunnen delen! En Frank wat kun je mooi dichten:)
    Goede terugreis gewenst!
  7. Lianne Liezenga:
    6 augustus 2022
    Wauw wat een geweldige ervaringen hebben jullie mee mogen maken.
    En nu ervaren klussers! Wat hebben jullie veel kunnen doen. Daar mogen jullie zeker trots op zijn!
    Goede terugreis gewenst!
    Groetjes Johan, Lianne, Jorden en Abdi Liezenga
  8. Anne C.R. Kuipers:
    7 augustus 2022
    Geweldige klus geklaard. Jullie kunnen trots zijn op het geleverd werk daar.
    En het enthousiasme spat eraf.
    Veilig thuiskomen.
  9. Dick van der Vaart:
    8 augustus 2022
    Wat een bijzondere ervaring om rijst uit te delen! Dat zullen jullie denk ik niet snel vergeten. Nu weer naar huis. Wat vliegt de tijd. Met een hoofd en hart vol ervaringen vliegen jullie weer naar huis. Bedankt voor jullie harde werken. En bedankt dat jullie ons in jullie avontuur hebben laten delen ! Hartelijke groet Dick van der Vaart