Rijst uitdelen met de ezelskar

26 juli 2022 - Kololi, Gambia

Elke morgen lezen we jullie reacties voor. Heerlijk om zo wat van thuis te horen. Dank jullie wel voor alle reacties.

Vandaag is het heerlijk droog en wisselend bewolkt. Op school pakt iedereen alweer snel hun klusjes op. We wisselen wat in klusjes. Voor sommige is het wennen. Het is aardig wiebelig op de steiger.

20220726_130941

Ebrima is de ict-docent op school, maar ook de contactpersoon tussen ons en de school. Hij doet veel coördinatie voor de acties uit Hoogeveen. Om half één staat Ebrima klaar met een kar met een ezel er voor. Een aantal van ons gaan rijst kopen en uitdelen aan de armste gezinnen.

DSC06571

Bij één van de gezinnen krijgen we een baby in de armen die net een week oud is. We smelten.

DSC06663

Een ander begint spontaan te bidden voor ons. Bij de meeste mensen mogen we ook even binnen kijken. In het ene huis hebben de ouders een eigen kamer. In het andere huis leven ze met negen gezinsleden in één kamer. Zeer indrukwekkend is de armoede maar ook de dankbaarheid.

DSC06632

We zijn een bezienswaardigheid: blanken achter een ezelskar. Vooral kinderen vinden het heel interessant. We hebben een hele groep om ons heen.

DSC06607

Het is dankbaar werk.

DSC06618

De achterblijvers op school maken stenen, metselen nog een stuk buitenmuur.

20220726_140505

En slopen een dak. Dat vinden Lonneke en Bert nogal eng. Je moet helemaal het dak op klimmen. Voordat we het weten zit Alhagy, onze gids en chauffeur op het dak om te helpen.

Grote schrik! Bij het breken komen er verschillende nesten van  vleermuizen tevoorschijn. Ze vliegen ineens om onze oren.

Maar roch: Weer een lokaal en een kantoor verdakt. Verdakt is een nieuw woord: her vervangen van het dak.

20220726_130950

Stef en Frank verzamelen steeds meer Gambiaanse woorden. Het lijstje wordt langer.

Rondom de kaars

We krijgen allemaal een kaartje met een foto. We bedenken waar ons dat aan doet denken. Op die manier nemen we de dag door.

20220726_185043

Verder foto's kijken?

1. Jan en Greetje:
    26 juli 2022
    Mooi werk wordt er gedaan. Gelukkig even geen regen en tijd om mensen van Gambia te ontmoeten. Contact maken en verwondert naar elkaar kijken en met elkaar spreken. Ga zo door. En geniet met en van elkaar.
  2. Ellen:
    26 juli 2022
    Herkenning! Mooi om op deze manier teruggevoerd te worden in de tijd. 8 jaar geleden (op de dag af!) kwamen we terug met de eerste groep ‘Jeugd voor Gambia’.
    En nu zijn jullie hard aan het werk in je vakantie. Geniet, kijk, ruik, proef en beleef en leer vooral veel van de ander.
    Succes!
  3. Gerrit en Frieda:
    26 juli 2022
    Wat een bijzondere dag weer. Ik kan mij voorstellen dat het een beetje angstig is op het dak. Zo ziet het er ook uit. 😅 Knap dat er al via verdakt is. En Wat heerlijk dat jullie al rijst hebben uit kunnen delen. En echt in contact kunnen komen met gezinnen. Lieve groetjes Gerrit en Frieda
  4. Alien:
    26 juli 2022
    Mooi om te zien deze sfeerfoto's! Ook vandaag weer goed bezig geweest, met werk en rijst uitdelen. Fijn dat het goed weer was. En Frank en Stef spreken straks Gabiaans?
    Succes verder!
  5. Petra van der Berg:
    26 juli 2022
    Wat mooi om jullie avontuur zo te mogen volgen. Alsof we er een beetje bij zijn. Leuk om te lezen en te zien hoe jullie daar samen bezig zijn en wat voor mooie ontmoetingen jullie hebben. Geniet ervan en van elkaar, en heel veel succes de komende tijd!
  6. Jan en Herma:
    27 juli 2022
    Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat.
    Wat liggen er al veel stenen klaar...top..
    Want wat een zwaar werk on ze te maken. En ohhh wat leuk en dankbaar werk : rijst wegbrengen naar de mensen SUPER.
  7. Ans:
    27 juli 2022
    Een week onderweg en wat hebben jullie al veel meegemaakt en veel gedaan!
    Alle respect voor jullie inzet!
    Mooi om elke dag het verslag te lezen. En wat een prachtige foto's die zo de sfeer weergeven.
    Veel sterkte en plezier met elkaar!
  8. Yvonne en Allard:
    27 juli 2022
    Leuk om mee te (be-)leven. Mooi hè om te zien dat leven ook anders kan en dat je daar ook God in kan terug zien. Veel succes met de bouwerij! @Bert de Breker; hoe hoger je staat des te meer je ziet (ook gevaren😁)
  9. Roland en Leontien:
    27 juli 2022
    Tjonge wat is het toch mooi om mensen te mogen helpen. En dan fijne reacties te ontvangen.
    En weer goed werk verzet op school.
  10. Gijs en Annemiek:
    28 juli 2022
    Wat mooi om te lezen hoe jullie daar aan het werk zijn. Prachtig om de foto's te zien van het uitdelen van de rijst en tegelijkertijd grappig om te horen over de vleermuizen.
    Heel veel succes en plezier samen daar!
    Wij lezen gezellig mee ;)