Weer aan het werk

1 augustus 2022 - Kololi, Gambia

Als we wakker worden is het mooi weer. Beetje bewolkt en veel zon. Alsof alle regen alleen in het weekend valt. Alhagy heeft 5 verschillende uitwegen moeten rijden voordat hij zijn woonplaats Madiana uit kan rijden. Tijdens één van de uitwegen kwam hij zelfs vast te zitten. Hij is toen naar huis moeten lopen om met een tweede auto de eerste weer uit de poel/modder te trekken. Onderweg zien wij er weinig van. Onze route is over asfaltwegen.

Aan het werk!
We plesteren en dakken af. Afdakken is ook weer een nieuw woord. Het betekent: de dakplaten erop plaatsen en vastschroeven.

DSC07209

DSC07201

Verder schilderen we,

DSC07198

graven de opstappen uit en storten er nieuw beton overheen. Hiermee verbreden we de opstappen. Zwaar werk!

DSC07199

Deze keer gaan Raymon, Maaike,  Rosan, Stef en Bert de rijst rondbrengen met de ezelskar. De ezel heet nog steeds "Henk".

DSC07231

Er staat een auto met militairen op een kruispunt. Even later raast er een politieauto langs om alle auto's te wijzen dat ze aan de kant van de weg af moeten gaan. Gevolgd door een tweede politieauto. Ook onze ezelskar zetten we langs de weg. We vermoeden dat de president langs komt rijden. In Nederland gaat dat op de fiets. In Gambia gaat dat met:
35 rovers.
3 jeeps
3 bussen
3 jeeps bewapend met een M50 mitrailleur.

Als ze langskomen wordt er langs de weg geapplaudiseerd. Heel bijzonder om dat te zien. En duurder dan op de fiets.

Ebrima, de ICT-docent en Morrow, de conciërge, begeleiden ons. Zij weten welke families de rijst het meest kunnen gebruiken.

DSC07242

We hebben inderdaad de indruk dat de rijst en uitdeelcadeautjes op de juiste plek terecht komen. Veel families hebben last gehad van de vele regen van afgelopen weekend. Bij velen is de regen naar binnen gestroomd. Bij één is een gebouwtje ingestort en een gebouw in aanbouw half weggespoeld.

DSC07248

Aan het eind hebben we wel heel veel gelopen en hebben we het heeeeeeel warm.

Ons lijstje met gambiaanse woorden wordt steeds langer:

Gambian
Nterry ma - you are my friend
Abaraka bake - thank you very much
Tilo kandida -the sun is hot
Bismillah - bless this
Nim pàréta, mbe moeroela dogwolo -after we are done, we go back to the job
jang - here
Kunda - family
Jallah jallah - quick quick [arabic]
Ítondie - what is your
Chipu lili - male goat

Dus alvast "Abaraka bake" voor al jullie reacties!

1. Miriam Bruinsma:
    1 augustus 2022
    Het verbaast mij dat de president nog steeds op dezelfde manier ruimte 'opeist' Dat de vorige dictator dit deed zegt alles over zijn leiderschap, maar dat het blijkbaar als normaal wordt gezien begrijp ik echt niet...
    In ieder geval fijn om te horen dat het droog is en jullie weer aan de slag kunnen. Wel triest om te lezen hoeveel schade de regen heeft aangericht.
    Fosoma! Heb ik nu ook wat geleerd😄
  2. Elsbeth Drogt:
    Goed bezig Naoom!
    En de rest natuurlijk ook. Maar ja...ik kijk natuurlijk vooral naar mijn dochter hahaha
  3. Jan en Herma:
    1 augustus 2022
    Fijn dat het weer droog was zodat jullie weer aan het werk konden. Maar ook voor de mensen daar , wat een drama .
  4. Gerco en Lianne:
    1 augustus 2022
    Wat zijn jullie onwijs goed aan de gang met z'n allen! Erg leuk om een beeld te krijgen door alle foto's.
    Wat een regenbuien hebben jullie al op jullie hotel- auto- schooldak gehad zeg. 🥴 Wij kunnen ons indenken dat dat niet echt de verwachting was. Ondanks dat wel een hele ervaring allemaal zo te lezen. Onze kinderen kijken ook graag naar wat ome Frank daar allemaal in Afrika doet 😃. Heel veel succes deze dagen nog allemaal!!

Groetjes!!
  5. Leontien en Roland:
    1 augustus 2022
    Wat doen jullie goed werk! En fijn dat het weer wat is opgeknapt. Missen het contact met Maaike. Hopelijk doet je telefoon het snel weer. Groetjes vanuit Denemarken!!
  6. Matthijs van der Molen:
    Goed bezig!
    En dank voor het delen van de verhalen en de foto's.
    Ik denk dat je zou willen dat je zoveel meer kon doen. Maar het is al geweldig wat jullie daar allemaal doen!
    Super!
  7. Mariette Prins:
    1 augustus 2022
    Goed bezig geweest weer !
    En ik verbaas me, net als Miriam idd een beetje over de poeha van de president
  8. Gerrit en Frieda:
    1 augustus 2022
    Die regen valt er echt met bakken uit de lucht hè. Wat triest om te lezen dat dat ook zoveel schade met zich meebrengt. Gelukkig dat jullie reis en uitdeelcadeautjes kunnen brengen... En natuurlijk al het werk aan jullie mooie project..
    Wat een bombarie voor de president 😅
    Super leuk al die gambiase woorden.
    Succes nog verder met alles. En ook hopelijk veel plezier.
  9. Bas Verhage:
    2 augustus 2022
    Wat top dat jullie weer war konden doen op school!! Helemaal geweldig. Is qua weer ook het een of het ander hè of bloedheet of regen. Hopen dat het een paar dagen droog blijft zodat jullie het af kunnen maken. Allemaal fantastisch werk verricht! Zet hem op.