25 juli

25 juli 2014 - Jambanjãli, Gambia

Het is 14.15 uur als ik dit typ. Ik zit aan het strand en kijk uit over de zee. Voor mij staat een groep koeien. Ze zijn prachtig! Lichtbruin van kleur en ze hebben rechtopstaande hoorns. Tussen de lichtbruine koeien staat 1 zwarte koe en 1 grijsachtige. Links van mij zitten Christine en Lonneke. Aan mijn rechterzijde ligt Egbert. We zagen daarnet een zwarte reiger en kort daarna ook nog een grijze (witgestippelde) ijsvogel dwarrelen boven het water van de kreek. De ijsvogel duikt ineens naar beneden op jacht naar een visje. In de verte zie ik typisch Gambiaanse vissersbootjes. De rust, de vrede die dit alles uitstraalt is niet te pakken in woorden.

Vanmorgen hebben we om half 9 voor de laatste keer gezamenlijk ontbeten. Christine en Egbert zijn naar Madiana gereden met een auto vol spullen. Iedereen heeft namelijk kleding en schoenen die ze niet mee willen nemen naar Nederland. We hebben afgesproken dat we alles willen laten wassen door iemand die het geld goed kan gebruiken en Alhagy zal vervolgens de kleding en schoenen uitdelen aan mensen die het hard nodig hebben.

Rond een uur of 10 liggen we met een grote groep op het strand. We zwemmen, gooien een balletje over en liggen lekker in de zon. Het moet er raar uitzien voor anderen: zoveel mensen die in een lange rij liggen, naast elkaar. Rond 11 uur gaan de eersten terug naar de kamer want om 12 uur moeten de sleutels ingeleverd worden. De koffers worden ingepakt en gewogen. Sommigen hebben legere koffers dan op de heenweg, maar qua kilo’s zijn ze zwaarder beladen. Dat is dus goed nieuws voor het thuisfront want die koffers bevatten veel souvenirs! Anderen hebben volle koffers en proberen het gewicht nog wat te verdelen onderling, of proppen de handbagagetassen lekker vol.

Rond 12 uur horen we de wieltjes van de koffers over de straat. Ze verplaatsen zich richting de kamer van “de mannen”. Deze kamer mogen we vandaag houden tot zes uur zodat we van daaruit in 1x naar het restaurant kunnen. Voor de oudere jongeren en voor oma is er ook een kamer die we mogen gebruiken. Zo liggen onze spullen nog een tijd veilig en kunnen we heerlijk douchen voor vertrek.

We worden om 20.15 uur (in Nederland is het dan 22.15 uur) opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Vannacht om 1.00 uur Nederlandse tijd gaan we de lucht in. We hopen dat wij morgenvroeg rond 8 uur, half 9 de mensen die we zo lang gemist hebben, mogen begroeten. Omdat we als groep vanuit de Oosterkerk zijn uitgezonden, willen we van Schiphol naar de Oosterkerk rijden en dan vanaf de Leeuweriklaan vertrekken naar onze eigen huizen.

Tot slot willen wij u allemaal bedanken voor het lezen van onze verhalen, voor het meedenken, het meeleven, het mee huilen en mee lachen. Gisteravond hebben we met elkaar (en het halve restaurant deed mee) geproost op 3 zeer bijzondere en enerverende weken. Twee jaren hebben we ons voorbereid op deze drie weken die nu voorbij zijn. Maar eigenlijk hebben wij ons twee jaar voorbereid op iets wat de rest van ons leven nu al (!) beïnvloed heeft. Daarom eindigt het hier ook niet, maar wordt dit alles absoluut vervolgd! Zoals één van de jongeren gisteravond in tranen zei: “Dank jullie wel dat ik deze kans heb gekregen”.Maar lieve Annemieke, Mellany, Robin, Annika, Stef, Manon, Karel, Anke en Esther: jullie hebben je ogen niet gesloten toen de kans kwam. Jullie hebben je niet afgewend. Jullie hebben de kans gegrepen en onze gezamenlijke droom waargemaakt. Jullie hebben gewerkt aan het Koninkrijk van God.

Dankt, dankt nu allen God,
met hart en hoofd en handen.
Die grote dingen doet,
hier en in alle landen.

We zullen de verwachte aankomsttijd bij de Oosterkerk, in een reactie op deze blog zetten. We vliegen met vlucht OR456 (zie site Schiphol). En we hebben allemaal zin in een lekkere krentebol of wittebol! Dagevaluatie

Lonneke opent met een gebed.

Robin leest Romeinen 8: 26-39

Egbert vult aan:

Ga met God en Hij zal met je zijn,
jou nabij op al je wegen
met zijn raad en troost en zegen.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Het eerste couplet van lied 416, het hele lied is voor mij het lijflied geworden, sinds de uitzwaaidienst. Misschien voor de meesten van ons wel. Het staat in het nieuwe liedboek. En net als met zoveel nieuwe liedjes, kan het een tijdelijke hit of een zomerhit zijn? Als wij ons verblijf hier als zomaar een vakantie hadden gezien, dan was één van deze aanduidingen zeker van toepassing geweest. Ik hoop dat het een klassieker mag worden en het nog vele jaren gezongen mag worden.
Gisteren hebben wij allemaal verteld in onze eigen woorden, wat jouw verwachtingen waren, hoe het je vergaan is en wat je meeneemt voor de rest van je leven. Als je dan hoort van sommige jongeren, dat hun verblijf hier bij belangrijke keuzes in hun leven mee zal wegen, dan kan ik daar stil van worden. Afgelopen week hoorde ik het ook al bij de school van één van jullie: “Misschien moet ik, in plaats van te kijken wat het betekent voor mijn carrière, het maatschappelijk belang meer laten meewegen”. Dan denk ik inderdaad “YES! We zijn niet voor niets gegaan”.
Ik ben niet die de enige die dat vindt. Hier en thuis denken velen hetzelfde. Laten we vooral vers acht- en negenendertig nog een keer lezen. Dat is het toetje van ons verblijf in Gambia: “Ik ben er van overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er maar in de schepping, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.”
Sinds vorige week zondag weten we dat het leesrooster in vele landen wordt gelezen. Misschien lezen jullie ouders het ook wel. De meeste van onze trouwe blogvolgers zeker. Het is wel bijzonder dat Paulus met deze twee verzen overduidelijk de onbegrensde liefde van God voor de mensheid omschrijft. Gezien onze belevenissen hier weten we hoe dichtbij God kan zijn en hoe heerlijk het is om in zijn naam aan het werk te mogen zijn.
Paulus heeft het in vers zevenendertig over: “Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad”. Dat is het mooie van liefde ten aanzien van de sport: als je bij een sportwedstrijd goed speelt, ben je de winnaar en is er ook een verliezende partij. Bij de liefde is dat anders. Daar heb je alleen maar winnaars. En dat is mooi! Natuurlijk werden er tranen gepinkt in de afgelopen drie weken en er zullen de komende dagen vast nog meer gepinkt worden. Maar onze ‘wedstrijd’ hier in Gambia kent alleen maar winnaars. Zorg ook de komende tijd dat je door deze liefde telkens weer als winnaar mag worden uitgeroepen en zo velen met jou.
Als afsluiting natuurlijk het vierde vers van lied 416. Het klinkt als afscheid van de mensen hier en alvast voor de mensen die ons opwachten op Schiphol, bij de Oosterkerk, thuis of waar dan ook.

Ga met God en hij zal met je zijn,
tot wij weer elkaar ontmoeten,
in zijn naam elkaar begroeten.
Ga met God en hij zal met je zijn.

1. Marja Leasa:
    25 juli 2014
    Het is voorbij!!!! Voorbij??????
    Nee, het is niet voorbij.
    Gambia zit in jullie hart en ik denk, dat velen van jullie misschien wel dagelijks, de mensen die jullie ontmoet hebben in gebed bij God neerleggen. Misschien contact houden op wat voor manier dan ook.
    Ik zal heimwee krijgen naar de fantastische blogs, waar zoveel liefde uitsprak, zoveel energie, zoveel dapperheid, zoveel éénheid.
    Maar ook de overdenkingen, die mij zo aanspraken!
    De foto's met onze fantastische jongeren, oudere jongeren,oma en de lieve bevolking.
    Al de reacties van de mensen, die achter jullie stonden.
    Het was ook voor ons als achterblijvers een heel avontuur!!
    En het lied 'Ga met God en Hij zal met je zijn' kan iedereen zijn hele leven wel als lijflied meenemen. Zeker de eerste zin!!!
    Ik wens jullie een goede thuisreis toe en tot ziens in Hoogeveen.
  2. Bertine Strijker:
    Hallo allemaal,

Wij hebben met interesse de verhalen gelezen van jullie boeiende reis.
    Mooi dat jullie niet alleen aan jezelf denken maar ook aan de medemens.
    Ga zo door! God zal met jullie gaan.

Groet,
    Bertine
  3. Jan en Herma:
    25 juli 2014
    ja, ook wij hebben genoten van ALLES. Van jullie werk daar met elkaar , de overdenkingen....zo waardevol en waar.
    Ontzettend bedankt en.....ook wij zijn zo trots op jullie ( en een beetje op ons zelf omdat we hebben mogen meewerken aan de voorbereidingen) WE HOPEN JULLIE TE ONTMOETEN BIJ DE OOSTERKERK MORGENVROEG
  4. De Zwollywooders:
    25 juli 2014
    We zullen de verwachte aankomsttijd, bij de Oosterkerk, in een reactie op deze blog zetten. We vliegen met vlucht OR456 (zie site Schiphol). En we hebben allemaal zin aan een lekkere krentebol of wittebol.
  5. Mariette Prins:
    25 juli 2014
    Eigenlijk heeft Marja alles wat in mij omgaat al heel mooi verwoordt.
    Goede reis en tot morgen !
  6. Jan en Herma:
    KOMT GOED!!!!!!!!
  7. Heleen, Bert en Ilse:
    25 juli 2014
    Lieve Gambia gangers we zijn er stil van. Stil van alle ervaringen, stil van al het verzette werk, maar bovenal stil van de liefde die jullie in Gambia gebracht hebben en ontvangen hebben. Gezamenlijk hebben jullie bergen verzet en levens veranderd. Wij zijn er stil van. Maar thuis is het ook stil en wij zijn blij dat jullie morgen weer thuis komen. Gambia blijft in jullie hart en jullie in jambanjellies hart. Een fijne reis gewenst en tot morgen. Bedankt dat we iedere dag jullie belevenissen mochten meebeleven,Super!!!
  8. Jennie Koopman:
    25 juli 2014
    We hebben genoten van jullie belevenissen en wensen jullie een goede reis toe.
    Harrie en Jennie Koopman
  9. Izzy:
    Dag Allemaal,

Wat zijn die 3 weken snel voorbij gevlogen. Lijkt haast wel als de dag van gisteren dat jullie daar aankwamen. Goede reis en we kijken uit naar jullie veilige terugkeer in Nederland!! Denk dat de Krentenbollen en witte bolletjes wel klaar staan voor jullie ;)
    Groet Izzy
  10. Angela Klopstra:
    25 juli 2014
    Wat een mooi avontuur. Wat een ervaring en dankbaar werk.En super knap wat jullie gedaan hebben. Een hele fijne terugreis gewenst.
  11. Marcel:
    25 juli 2014
    Dik 3 weken geleden gaf in mijn vrouw mee aan een gezelschap, waarvan ik het grootste gedeelte slechts van gezicht ken, om één van haar dromen te laten uitkomen. Ik kon me totaal geen voorstelling maken van hetgeen jullie als groep voor elkaar zouden boksen. Laat het ik zo zeggen, ik was een beetje gereserveerd en benieuwd naar de dagelijkse update.

De dagelijks prachtig geschreven update heb ik met plezier gelezen. Ook de foto's gaven geweldig weer wat jullie kapot maakten maar ook weer opbouwden. Tot mijn grote verbazing en bewondering hebben jullie met zijn allen bergen werk verzet zonder dat er ook maar iemand klaagde. Zelfs het zware werk gingen jullie niet uit de weg, ondanks het gebrek aan hulpmiddelen en de overvloed aan mooi weer / een hoge temperatuur.

Morgenochtend komt ze gelukkig terug en zonder jullie te spreken, heb ik toch het idee dat ik jullie, door de foto's en verhalen, beter heb leren kennen.

Mijn respect hebben jullie in ieder geval verdiend en ik hoop dat jullie deze mooie ervaring en herinnering voor de rest van jullie leven koesteren.

Rest mij nog om jullie een fijne terugreis te wensen en tot morgenochtend.

@Ellen, je hebt het toch voor elkaar gekregen:-).
  12. Wim:
    25 juli 2014
    Daarmee eindigt dus dan de reeks van 3 weken met elke dag een blog. Het was een groot genoegen deze elke dag door te lezen en mijn gevoel voor een korte tijd mee te voeren naar dat stukje in Gambia om te ervaren hoe jullie daar met elkaar zo'n mooi project bouwden.

Een goede reis terug naar Nederland.
  13. Jurjen:
    26 juli 2014
    Ook al heb ik geen reacties neer gezet , ik heb alles gelezen! Ik ben echt trots op jullie als groep , maar vooral op mijn moaties! Jullie zijn gemist hier moaties en kan niet wachten op jullie verhalen en onze 'echte' vakantie natuurlijk! Ik zie jullie snel!
  14. Jeugd voor Gambia:
    26 juli 2014
    Wat een ontvangst in Nederland!! Onze ouders, broers en zussen stonden ons op te wachten met open armen. We hebben samen koffie gedronken en zijn onderweg naar de Oosterkerk. We verwachten daar rond 11 uur te zijn.
  15. Egbert:
    Plus drents kwartiertje
  16. Jan en Herma:
    26 juli 2014
    Mooi zo, dat hebben we gemerkt.
    Was GEZELLIG en heel MOOI.
    Dankbaar en blij dat jullie er weer zijn!!!
  17. Marja Leasa:
    26 juli 2014
    Wat een fijn moment, dat ouders hun kinderen weer in hun armen konden sluiten. Ik vond het in ieder geval heel erg fijn, dat ik mijn dochter in mijn armen kon sluiten. Zij heeft behoorlijk wat achter moeten laten in Nederland. Een man en kinderen. Maar wat is 3 weken op een heel mensenleven. Haar droom is in ieder geval uitgekomen.
    Wat fijn, dat er zoveel mensen waren gekomen om hen te verwelkomen.
    Wat ben ik blij, dat ik bij deze gemeente mag horen, die er toch ook samen met de Jeugd voor Gambia en ' Oma Christine' natuurlijk, mede voor heeft gezorgd, dat dit project gedaan kon worden.
    Ik zie jullie morgen weer in de Oosterkerk!!
  18. Biemolt:
    26 juli 2014
    Goddank zijn jullie veilig geland
    Fijn om jullie allemaal weer terug te zíen
    Bedankt vóór de goede zorgen en Oosterkerk vóór het realiseren van déze jongerendroom
    Bedankt voor het delen van deze mooie verhalen
    Wellicht dat er een vervolg komt ?
    Groet, Janny Biemolt