Uitbundig afscheid

9 mei 2024 - Kololi, Gambia

Rrriiiiinnnngggg
De wekker gaat al om 6 uur. Althans voor Jan Godeke, Durk en Bert. Zij gaan vanmorgen op vogelsafari onder begeleiding van een vogelexpert. Ze zien veel vogels. De grijze hornbill, de bananeneter, veel kites, zilverreigers, een blauwfazantje en verder groene, rode, en zwarte vogels waarvan we de namen nog moeten opzoeken. We hebben veel foto's gemaakt. Maar vogeltjes zijn snel en ze zitten vaak achter een takje.

1000039566 1000039532

Als we op de kliniek aankomen zien we meer dan honderd vrouwen met hun baby of kleuter. Vanmorgen is consultatie morgen. De dames hebben mooie kleren aangetrokken. Het is een bont gekleurd gezelschap. En de kleintjes zijn schattig.

1000039645 1000039616 1000039614

De oudsten van het dorp wachten al op ons. Niet dat het echt de oudsten van het dorp zijn, maar wel diegene die allerlei facetten van het dorp vertegenwoordigen.

1000039619

1000039620

Ze spreken ons toe. Omar vertaald het naar het Engels en Christine weer naar het Nederlands. We krijgen warme woorden te horen.

Daarna gaan we voor de laatste keer aan het werk. Vooral schilderen deze keer. Een paar van ons gaan "boodschappen" doen. Rijst en wasmiddel als presentjes.
Om 12 uur begint het officiële gedeelte. Er is een complete fanfare band opgetrommeld.

1000039680

Ze toeteren er lustig op los. Dit gaat zo swingend dat zelfs de roestige Hollandse heupen in beweging komen. Je kunt zien dat we de afgelopen twee weken geoefend hebben: lekker dansen met de Gambianen.

1000039683

Elk van ons krijgt een certificaat en een t-shirt met een foto van zichzelf erop. Wij vinden dat heel bijzonder. Iedereen moet apart met het shirt en certificaat en twee leden van de VDC op de foto.

1000039699 1000039686

Om ons heen zit een woud van kinderen, die vooral op de muziek zijn afgekomen.

1000039682 1000039681

Het is ook heel bijzonder om tubabs te zien dansen. Tubab betekent "blanke".

We krijgen en geven toespraken. De VDC, Lamin, de hoofdverpleger, Kawsu, de schilder. Ze komen allemaal aan bod. We nemen de complementen graag in ontvangst.

10000397791000039766

Daarna bekijken we nog een keer het werk wat de afgelopen weken is verzet.
Binnen en buiten geschilderd, wanden gerepareerd, plafond vervangen, leidingen aangelegd, toiletten vervangen, muur opgehoogd, muur gerepareerd en de pilaren van de poort weggehakt.

1000039749

1000039748

1000039750

1000039739

Het is zo mooi opgeknapt dat iemand uit het dorp een wasmachine heeft gekocht voor de kliniek! Zo zie je: de ene actie lokt de ander uit. We hopen op een mooie toekomst voor de kliniek en dat ze veel mensen uit het dorp kunnen helpen.

De VDC is vrijwilligerswerk en voor zover wij dat kunnen bekijken doen ze fantastisch werk. Complimenten hoe zij richting geven aan de ontwikkeling van het dorp.

We gaan nog met iedereen apart en in groepen op de foto. Daarbij staren we in wel 6 verschillende mobieltjes die allemaal op ons worden gericht.

1000039781

10000397271000039797

Kawsu, Douwda, Omar, Ebrima, Famela, Isatou, Anna, Fatimata, Aminada, Bintu, Ishmila, Abdul, Lamin en al die anderen... We zullen jullie missen.

1. Marja Leasa:
    9 mei 2024
    Ik heb gisteren al genoeg gezegd!
    Nu alleen maar dat jullie kanjers zijn en ik trots op jullie ben!
  2. Ans Feitsma:
    9 mei 2024
    Groot respect voor wat jullie daar hebben gedaan! Wat ziet de kliniek er fantastisch uit!
    Ik wens jullie een heel goede terugreis en blij weerzien met het thuisfront. Hartelijke groet, Ans Feitsma
  3. Gert en Alien:
    9 mei 2024
    Veel werk verzet allemaal! En wat is het mooi geworden. Hier kunnen jullie met een goed gevoel op terug kijken. Geniet nog even van jullie welverdiende rust allemaal en een goede terugreis gewenst!
  4. Jasper& Roelie Kruizinga:
    9 mei 2024
    Het is fantastisch wat jullie allemaal hebben gedaan.
    Er is veel werk verzet.
    Echt geweldig!!
    Een hele goede terug reis gewenst.
    Lieve groet van Jasper& Roelie.
  5. Rens:
    9 mei 2024
    Wat een geweldige klus hebben jullie geklaard. En wat een kleurrijk afscheid met een heel persoonlijk herinneringshirt. Geweldig dat we dit via de blog mee mochten beleven.Elke dag weer naar uitgekeken.Ontzettend bedankt.Een voorspoedige terugreis gewenst.
  6. Elsa:
    9 mei 2024
    Echt leuk dat jullie nog op vogelsafari zijn geweest! Ik ben benieuwd naar de mooie foto’s die je gemaakt hebt pap. (Durk)
    Wat een prachtig resultaat hebben jullie, samen met de plaatselijke bevolking neergezet! En wat een feestje hebben ze van het afscheid gemaakt! Deze mooie herinneringen kunnen jullie bewaren!
    Ik wens jullie morgen nog een mooie laatste dag en een voorspoedige terugreis!
  7. Familie van der Laan:
    9 mei 2024
    Wat hebben jullie een geweldige hoeveelheid werk verzet! En wat een prachtig afscheid als blijk van waardering. Fijn dat we dit via de blog kunnen meegenieten.
    Een goede thuisreis gewenst!
  8. Hans Bakker:
    9 mei 2024
    Wees trots op wat jullie gerealiseerd hebben. Goede reis en weer veilig thuis. Tot snel.
  9. Anne en Ingrid Jager:
    9 mei 2024
    Nog even genieten van jullie werkzaamheden en belevenissen die wij uitbundig elke dag van jullie mogen ontvangen en lezen.
    Fantastisch ziet het er uit. Onze kaars is flink afgebrand, een teken dat jullie afscheid moeten nemen. Sluiten ons aan bij andere reacties en wensen een behouden terugreis.....welkom thuis . Groetjes Anne en Ingrid Jager
  10. Sjoek Abma:
    9 mei 2024
    Heb jullie reisblogs met plezier gelezen.
    Wat hebben jullie veel en goed werk verricht.
    Gelukkig kon Durk nog een paar mooie exotische vogels spotten.
    Goede reis terug
  11. Diny abma:
    9 mei 2024
    Dank jullie dat wij op deze wijze,jullie avontuur mee mochten beleven.
    In het bijzonder dank aan Bert voor de mooie verhalen.
    Allen wel thuis.
  12. Piet en irene:
    9 mei 2024
    Dit is voor ons genieten, al die foto's met alleen maar blije gezichten. Het resultaat is fantastisch wat een mooie kliniek, geweldig!!! Moe maar voldaan gaan jullie weer naar huis. We zijn trots op jullie!!!
  13. Vera:
    10 mei 2024
    Wat hebben jullie allemaal hard gewerkt! Het resultaat mag er wezen. Jullie mogen zeer trots zijn.
    Geniet nog van de laatste momenten en een goede reis terug.
  14. Raymond Bruinsma:
    10 mei 2024
    Wat is de kliniek mooi geworden! Goed werk verricht.
    Gelukkig dat Annie goed is terecht gekomen, ik begon me al zorgen over haar te maken.
    Bedankt voor de verhalen en de foto's en een goede terugreis!
  15. Yvonne en Adrie:
    10 mei 2024
    Tja wat moet je verder nog toevoegen 🤔
    Alles is zo’n beetje gezegd!
    De fanfare uitgerukt😍
    De mooie Gambiaanse vrouwen naar de kliniek!
    Het ziet er prachtig uit. Geef jezelf een schouderklopje!
    De verhalen en foto’s hebben ons een duidelijk beeld gegeven!👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼
    We wensen jullie goede reis( met kofferbak)
    1 koffer minder🤔 daar zat Annie in!
    Tot morgen.💋❤️💜🧡🎶
  16. Hennie Huisman:
    10 mei 2024
    Fantastisch werk verricht. Jullie zijn toppers. Goede terugreis.
  17. Yvonne en Adrie:
    10 mei 2024
    Daarom moest Bert die individuele foto’s maken.
    Ontzettend leuk bedacht van de creatieve Gambianen
  18. Wilma De Graaff:
    10 mei 2024
    Wat kan er veel gedaan worden als je er met elkaar in gelooft! Klasse!
    Behouden terugreis. Groetjes.
  19. Egbert Jan Aalbers:
    10 mei 2024
    Wat een geweldig werk hebben jullie kunnen en willen verzetten!
    Ondanks de temperatuur! Okke, en alle andere vrijwilligers, respect voor jullie werk! Het zal wel weer even wennen zijn als jullie weer in Nederland zijn! Een goede terugreis.
    Groet Egbert Jan Aalbers

Jouw reactie