Zesde werkdag en Annie is bezorgd.

7 mei 2024 - Kololi, Gambia

Annie is vanmorgen vroeg op. Ze mag eindelijk mee. Niet naar de kliniek maar naar de school voor de verplegers en verpleegsters. Ze gaat hen helpen met trainingen in reanimatie. We zijn er allemaal een beetje stil van. Het afscheid van Annie valt ons zwaar.

1000038903

1000038905

1000038896

Christine en Lonneke rijden met haar mee naar haar nieuwe verblijfplaats. We zwaaien ze uit en wensen Annie veel succes. Dat zal wel lukken, want Annie is een hele goede reanimatiepop.

Ze wordt met open armen ontvangen op de school.

1000039016

Dag Annie!

1000039010

Bij de kliniek blijkt dat er al veel is gebeurd. Vandaag verven we de onderkant van het huis blauw. Dit gebeurt met olieverf, want dat kun je met water afnemen als er vlekken op komt. Ook de pilaren en ramen krijgen een kleurtje. Binnen sausen we de randjes nog een keer. Met die blauwe rand is het helemaal af. Wow!

1000038998

1000039048

1000039058

Het duurt wel wat lang voordat we echt kunnen beginnen, maar die tijd gebruiken we om ervaringen en gedachten uit te wisselen met de schilder Kawsu.

1000038935

1000038936

Ook ruimen we het een beetje op rondom de gebouwen.

In de kliniek krijgt het plafond al aardig vorm. We hebben hier wat duurdere platen voor gekocht, zodat het er strak in komt en langer goed blijft. Pittig werk wat je met een paar man moet doen.

1000038958

We zien naast ons een vrouw stukken van de schors van een bijzondere boom afkappen en meenemen. Dit wordt gebruikt als medicijn.

1000038944

Volgens de hoofdverpleger heet deze boom Yeiri fa sootoo. Een boom die alleen kan groeien op een andere boom die hij dan uiteindelijk dood maakt. Een parasitaire boomsoort dus.

1000038939

Ebrima van de VDC (Village Development Commity) vroeg aan mij foto's van iedereen waaroo ze aan het werk zijn. Onderstaande heb ik opgestuurd:

1000038982

1000038960

1000036906

1000036888

1000038979

Foto's: https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2024/foto/zesde-werkdag-bezorgde-annie

1. Bart en Anneke:
    Wat wordt het mooi en dat in 6 werkdagen, toppers zijn jullie
  2. Roelie zus van Herma:
    7 mei 2024
    Wat weer een prachtig verhaal en fijn dat Annie eindelijk mee mag doen!! Succes Annie je kunt het!!!!
    Heel veel respect voor jullie harde werken, neem er vanavond maar een borrel op🍷
  3. Marja Leasa:
    7 mei 2024
    Eindelijk het geheim rondom Annie onthuld. Kan ik eindelijk eens goed slapen!😂
    Ik hoop dat ze goed zal blijven functioneren en velen van Annie zullen leren.
    Trouwens mooie actie foto’s van jullie!
  4. M en C:
    7 mei 2024
    Oh..oh…wat beleven jullie veel en wat genieten. Verdriet en plezier liggen dicht bij elkaar zo te zien. Vertrek van Annie en de verjaardag van Harrie. Hoe jong ben je geworden? Dat bed…wat een creativiteit. Daar zijn jullie toch niet op gaan slapen, Harrie en Emmy? Ik zou er een paar dagen ONDER gaan liggen, toch zonde die afbraak?
    De kerk is volledig verdwenen, zojuist nog lang gefietst. Wat is jullie mooiste herinnering aan de Oosterkerk? De goede woorden, verbondenheid?
    Zijn we gewend aan de nieuwe plek?
    Jullie verzetten goed werk, beleven veel en wat ziet het er mooi uit. Ook prachtig duidelijke foto’s .
    Wat leuk, die werkfoto van een ieder apart.
    Nou, nog een paar dagen doorzetten.
    Heel veel succes nog en wat hebben jullie straks veel te vertellen.
    Pas goed op elkaar ,
    Hartelijke groeten uit zonnig Nederland…Mary en Carla
  5. Marrie en Hilbert Krikken:
    7 mei 2024
    Jullie hoofden zullen zo langzamerhand vol zitten van alle indrukken en ervaringen.
    Fijn dat alles aan de hand van de reisverhalen en mooie foto's te kunnen volgen. Het resultaat van al het zwoegen mag er zijn. De gebouwtjes zien er weer prachtig uit; wat een verschil met toen jullie aan het opknapwerk begonnen. Petje af!
    Het afscheid zal straks best wel moeilijk zijn.
    Veel succes bij de afronding van het werk en geniet nog van de Afrikaanse sfeer.
  6. Miriam Bruinsma:
    7 mei 2024
    Wat is de kliniek prachtige opgeknapt, mijn complimenten aan jullie allemaal! En wat een belevenis met Annie. Ik wist niet dat ze een naam had, hilarisch! Alleen jammer van haar bloempot haarmodel. Ik hoop dat Annie 2.0- mocht ze bestaan, er wat modieuzer uitziet! 😂 Go for it Annie!
  7. Vera:
    7 mei 2024
    Wat een leuke werkfoto’s! Maar waar is die van Annie?!
  8. Frieda Hersevoort:
    7 mei 2024
    Wat gezellig. Annie haar nieuwe huis!!
  9. Diny en Harm Reinders:
    Prachtige verslagen van jullie reis Emmy en Harrie
    Mooie foto s hoor
  10. Ninthe en Senn, Alex en Manon:
    8 mei 2024
    Wat is de kliniek mooi opgeknapt! Het harde werken loont. Leuke foto's weer!
  11. Frits Lammers:
    8 mei 2024
    Leuke foto's. En resultaat mag er wezen.
  12. Stoffer en Joke:
    8 mei 2024
    Wat is het resultaat mooi van jullie harde werk de kliniek ziet er weer prachtig uit .
    Wat hebben jullie veel werk verzet.
    Mooie foto om het allemaal goed te volgen.
    Groetjes Stoffer en Joke.
  13. Jannie en Selena:
    8 mei 2024
    Jannie de Jonge Blaauw vind het heel fijn dat Julle dit doen en wenst jullie nog een paar goede dagen toe Met een vriendelijke groet ook van mijn kleindochter Selena de Jonge😀🌷⚘🌻✈️
  14. Jannie en Selena:
    8 mei 2024
    Jannie de Jonge Blaauw vind het heel fijn dat Julle dit doen en wenst jullie nog een paar goede dagen. Met een vriendelijke groet ook van mijn kleindochter Selena de Jonge😀🌷⚘🌻✈️
  15. Sophie:
    8 mei 2024
    Wauw, wat verzetten jullie een werk! Mooi om te zien. Fijne dagen nog gewenst!
  16. M en C:
    8 mei 2024
    Hoihoi allen. Dit is ons laatste berichtje, daarom alvast een hele goede terugreis gewenst en ja….partir c’ est mourir un peu. Dat zal best een beetje zo voelen voor jullie. Maar hier zijn weer blije mensen om jullie straks terug te zien. Veilige reis gewenst.
    Mary en Carla
  17. Sietske:
    8 mei 2024
    Wat ziet het er mooi uit en wat zijn jullie druk bezig. Heel mooi
  18. Yvonne en Adrie:
    8 mei 2024
    Wij waren er even een dagje tussenuit en wat denk je!
    Annie een nieuw tehuis! Mooi dat ze de mensen daar een handje kan helpen!
    Jullie armen zijn eigenlijk te kort om nog meer uit de mouwen te steken!
    Geweldig, het ziet er al mooi uit!!
    Vanavond weer lekker eten denk ik om dat te vieren!
    Liefs ons 💜🤩
  19. Dina en Jennie:
    8 mei 2024
    Wat hebben jullie al veel werk gedaan
    Het is al heel mooi geworden
    Nog een paar dagen dat zit het er al weer op voor jullie
    Prachtige Foto,s

Jouw reactie