Vijfde werkdag

6 mei 2024 - Kololi, Gambia

Sssttt. Zachtjes! Stilletjes hangen we voor de deur onze slingers en ballonnen. Binnen hebben ze nog niets door.

En dan met z'n allen zingend naar binnen:

Er is er één jarig, hoera, hoera. Dat kun je wel zien, dat is Harrie!

Harrie zit op de bank en kijkt verrast.

1000038431

Als hij doorkrijgt dat we geen kwade bedoelingen hebben, ontspant hij en zien we een grote glimlach op zijn gezicht.

1000038432

Als cadeautje krijgt hij van ons een sleutelhanger: een hele kleine djembee.

Van harte gefeliciteerd, Harrie!

De spreuk via Gusta. Deze keer uit Hoogeveen:

1000038445

In de kliniek maken we even een rondje om te kijken wat er nog moet worden gedaan.

Gisteren hebben de schilders één huis van buiten wit gesausd. De klusjes die we kunnen doen schrijven we op een whiteboard. Dit hing vroeger op de slaapkamer van Stef.

1000038531

De muur maken we af en we repareren een gat in de muur. Dit gat zat tussen de school en de kliniek. Dat werd veel gebruikt door leerlingen als ze achterna werden gezeten. Hierdoor ontstond er veel heisa op het terrein van de kliniek. Morrow, de conciërge die af en toe komt kijken zal wel raar staan te kijken. Hij kan nu niet binnendoor, maar moet omlopen.

1000038516 1000038510

Het regelwerk maken we af. De eerste plafondplaten zitten er al aan.

1000038620

1000038509

De scheuren in de wanden worden gerepareerd, net als de pilaren. Die waren aardig aangetast.

Het huis van de hoofdverpleger Lamin, krijgt de definitieve tweede sauslaag.

Het blinkt je tegemoet.

1000038590

1000038519

En Harrie tracteert op taart!

1000038486

1000038480

Een aantal van ons zijn 6 jaar geleden ook in Gambia geweest. Nu we er een week zijn, valt ons de vooruitgang van Gambia op. Er zijn veel meer groentetuintjes die bij elkaar om één of meerdere waterputten liggen. Er zijn meer verharde wegen, waardoor je billen minder last hebben van het gehobbeldebobbeldebobbel (mooi woord voor galgje).

Door de verbeterde infrastructuur kan men efficiënter handelen en materialen transporteren.

Op de terugweg hebben we file. We doen er twee keer zo lang over dan normaal.

En als we het resort terug zijn is Harrie's bed versiert!

1000038573

Morgen gaat Annie naar Banjul de verpleegsters in opleiding helpen.

Foto's:

1. Yvonne en Adrie:
    6 mei 2024
    Wat een leuke verrassing op je verjaardag Harrie, zo’n mooi versierd bed🤣
    Ziet er al mooi schoon uit!
    En veel dingen tegelijk!
    Jammer van de file, in een warme bus Ipv zwemmen.
    Fijn dat Annie eindelijk naar haar bestemming kan!
    Hoop dat ze geen heimwee krijgt!😉
    De muur ook weer opgehoogd!
    Top Jan en je medewerkers!!
    Elke dag weer een verbetering!
    Verjaardags knuffel voor Harrie en veel plezier vanavond! 🍻
  2. Marja Leasa:
    6 mei 2024
    Harrie alsnog gefeliciteerd met je verjaardag en wat een verwennerij met een versierd bed en taart. Wel bijzonder om dit in Gambia te vieren.
    Ook veel werk verzet! Wat zullen de mensen daar blij zijn met jullie
    Ik ben en blijf benieuwd naar wie Annie is.
  3. Bart en Anneke:
    6 mei 2024
    Harrie, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Emmie ook de felicitaties van ons. Wel heel bijzonder dit daar te vieren en dat ook nog met taart en versiering. Petje af voor de hele groep voor al het werk wat is gedaan. Hartelijke groet van ons.
  4. Stef en Anne:
    6 mei 2024
    Wauw wat schiet het al op! Ik ben blij dat het whiteboard nog eens van pas komt! Ook fijn om te zien dat Gambia echt vooruitgang maakt, ook al is er nog een lange weg te gaan. Ga zo door toppers!
  5. Nicolette Manusiwa:
    6 mei 2024
    Wat hebben jullie hard gewerkt en wat wordt het mooi. Nog een paar dagen knallen in de hitte! Respect hoor! Superleuk om de verhalen te lezen en de mooie foto's te zien. Elke dag krijgen we op de app ook een kort verslag van (o)ma.
  6. Roelie zus van Herma:
    7 mei 2024
    Waaaauw wat een werk hebben jullie weer verzet knap hoor!!
    En dan straks de onthulling van Annie 😊
    Jullie weer een fijne dag. Volgens mij went de temperatuur al 😉

Jouw reactie