Zevende werkdag

8 mei 2024 - Kololi, Gambia

Elke morgen lezen we jullie reacties op onze blog voor tijdens het ontbijt. We genieten daarvan. Elke keer is het verrassend en hartverwarmend wat jullie schrijven.

De wens via Gusta komt uit Almere en Hoogeveen.

1000039220

1000039218

Op de kliniek maken we de plafonds af. De randjes worden zelfs met een speciale strip afgewerkt. Het ziet er fantastisch uit.

1000039353

Lamin, de hoofdverpleger, is helemaal in z'n nopjes. Nu zit het timmerwerk erop. Jan geeft zijn werkschoenen weg aan één van de Gambiaanse werklieden.

Het schilderwerk schiet ook al mooi op. De gebouwen zien er al fris uit.

1000039275 1000039280 1000039274

Kawsu, de schilder, vindt de interactie met ons heel leuk. Vooral met de vrijgezelle dames. Hij spiegelt Lonneke al voor hoeveel kinderen ze kan krijgen.

1000039272

Er is een nieuwe poort bezorgd. Om het goed te kunnen monteren, bikken we de 2 pilaren weg. Jan, Wiebe en Harrie zijn al snel bezweet en stoffig. Ze zijn bikkels om zo in de hete zon te bikken!

1000039269 1000039305

Christine, Lonneke en Jan Kok hebben bij de nieuwe school een oud gebouwtje geïnspecteerd. Dit gebouwtje heeft de school gekregen van het dorp. Misschien maken ze er een bibliotheek en het administratie kantoor voor de school van.

1000039455

Douwda is een bouwvakker die ons twee jaar geleden heeft geholpen. De eerste groep kent hem ook nog wel. Het was een goed weerzien.

1000039433

Een vrouw uit ons dorp Jambanjelly is bevallen van een baby. De bevalling gebeurde in een andere kliniek. We zorgen ervoor dat zij als eerste ons kraamcadeautje krijgt: een rompertje of vestje met een mutsje.

Na het werk gaan we naar Paradise Beach. De weg er naartoe ligt langs een visfabriek. En dat ruik je. Daarna ga je achter het dorp langs, waarbij je langs een aantal vervallen huisjes rijdt. De eerste keer denk je: "Waar komen we nu toch terecht?" Maar als we op het strand zijn, is het heerlijk. Even zwemmen in de Altantische Oceaan.

1000039367 1000039390

Vanaf onze strandbedjes hebben we zicht op het vissersdorpje dat een paar honderd meter verderop ligt. Er liggen tientallen bootjes van mahoniehout voor de kust.

1000039448

Ze hebben veel vis gevangen. De hele middag worden de bootjes gelost door mensen die tot hun schouders door het water waden. Met grote schalen of manden op hun hoofd wordt de vis aan land gebracht. Een paar van ons gaan het van iets dichterbij bekijken. Leuk om in zo'n heel andere wereld te zijn.

1000039365 1000039355

1. Yvonne en Adrie:
    8 mei 2024
    De mensen zijn maar wat blij met jullie als kanjers!
    Gelukkig zijn bepaalde dingen af! Dat geeft een fijn gevoel, voor jullie en een beetje voor ons.
    De berichten die jullie schrijven en de foto’s zijn geweldig en houden ons goed op de hoogte.
    Het is echt een land met verschillen!
    Het ene moment een bakker met ontzettend lekkere taarten en de verwaarloosde hutjes langs de weg.
    Dan een grote oceaan om in af te koelen of harde werkers aan het strand vissers.
    Geniet er nog maar van!
    Knuffels 🤗 ons
    Is alle rijst ondertussen ook goed terecht gekomen?
  2. Marcel:
    8 mei 2024
    Fijn te lezen dat alles vlot gaat.
    Voor jullie morgen(vandaag)de laatste werkdag.
    Veel succes nog geniet er van met zijn allen.

Groeten vanaf de camping in Hees
  3. Roelie zus van Herma:
    9 mei 2024
    Zo de laaatste dag nog even bikkelen.
    En dan afscheid nemen, dat zal ook weer zwaar vallen.

Sterkte en voor ons zijn jullie grote kanjers.

Geniet van de laatste dag. Een hele goede terug reis. 🙏🏽🙏🏽😘
  4. Marije:
    9 mei 2024
    Leuk om te lezen dat jullie ook samen zoveel plezier hebben. Succes nog de laatste dagen!
  5. Marja Leasa:
    9 mei 2024
    Wat hebben jullie in deze weken toch veel werk verricht!
    Wij als gemeente mogen trots op jullie zijn.
    Jullie hebben zo hard gewerkt en dan in die hitte.
    Dank dat jullie ons hebben laten meegenieten van al die verhalen en die prachtige foto’s.
    Het ontroerde mij dat jullie het hadden over ons dorp Jambanjelly. Het begin van jullie werk in Gambia.
    Het eind van jullie werk is nu in zicht en zal er afscheid moeten worden genomen van al die mensen die jullie deze keer hebben ontmoet en vooral zal het afscheid van Annie moeilijk zijn. Maar zij is op de goede plek waar zij goed werk zal verrichten.
    Geniet vandaag nog van alles om jullie heen en dan kan ik alleen nog zeggen:
    Een goede en veilige reis terug en neem al jullie herinneringen mee naar Hoogeveen.
  6. Diny abma:
    9 mei 2024
    Het einde is in zicht,heel veel mooi werk gedaan,om dankbaar op terug toekijken,wat je zoal voor je mede mens kan doen.
    Wensen jullie allegoed,een veilige terug reis,kijken naar jullie uit,tot gauw.
  7. Dick van der Vaart:
    9 mei 2024
    Super dat jullie dit gedaan hebben. Hartverwarmende medemenselijkheid ! Als gemeente zijn we trots op jullie! Hartelijke groet Dick
  8. Miriam Bruinsma:
    9 mei 2024
    Wat hebben jullie toch veel werk verricht, petje af hoor! Ik heb ongelooflijk veel waardering voor jullie! Ik ben nog wel even benieuwd hoeveel kinderen Lonneke kan krijgen volgens Kawsu.. 😄

Geniet nog even van de laatste momenten, een dikke knuffel van mij aan jullie allemaal😘
  9. Conny Pattipeiluhu:
    9 mei 2024
    Wow, ik ben onder de indruk van jullie werk in de hitte, en het resultaat ziet er kei-goed uit! 👍🏼👌🏼🎩🎩🎩Chapeaux. Na gedane arbeid gaan jullie morgen afscheid nemen! Bedankt voor het delen van de mooie verhalen en foto's 🙏🏼👍🏼🫶🏻Ik wens jullie allen God's rijke Zegen 😇en n goede reis en een veilig thuiskomst.🍀🙋‍♀️❤️

Jouw reactie