Welkom

29 april 2024 - Kololi, Gambia

We rijden naar de kliniek. Iedereen is erbij. Behalve natuurlijk Annie, die mag nog niet mee.

Omderweg kijken we onze ogen uit. We rijden op een vierbaans autoweg. De jongeren die de vorige keer zijn geweest herinneren zich vast nog de drukke rotonde in de buurt Lemon Creek. Hier is nu een viaduct overheen gebouwd!

1000035565

Goed uitkijken op de snelweg. Overal steken voetgangers over. Af en toe halen we een ezelskar in. Verder zie je dat spullen op heel creatieve manier worden vervoerd. Een auto heeft lange staven op het dak gebonden met wat touw. Aan het eind  bungelt een leeg plastic flesje, waar wij vroeger een zakdoek bonden om achterliggers te waarschuwen. Op moteren zien we dat er betonstaal wordt vervoerd. Heel bijzonder allemaal.

We worden welkom geheten op de markt in Jambanjelly. In een optocht met djembees, fluit gaan we dansend naar de kliniek.

1000035584

De gambianen zijn soepeler in de heupen dan wij. De medewerkers van de jambanjelly VDC (Village Development Committy) zijn te herkennen aan hun rode shirt en begeleiden ons. Deze VDC organiseert de ontwikkelingen in het dorp. In de buitenwachtkamer wachten de oudsten van het dorp op ons.

1000035590

We krijgen toespraken, waarbij de oudsten uitleg krijgen wat we hier gaan doen. Doordat wij vorig jaar hebben aangekondigd dat we de kliniek gaan opknappen, heeft de overheid ook besloten om de kliniek te ondersteunen. Het gebouw voor de vaccinaties ziet er prachtig uit. Zo heeft de aankondiging al voor verandering gezorgd. We worden ontelbare keren welkom geheten.

Daarna volgt een rondleiding door de gebouwen van de kliniek. Als een vrouw haar eerste baby krijgt, gaat ze daarvoor altijd naar de kliniek. En natuurlijk met complicaties.

10000355371000035604

We krijgen bananen en sinaasappels als tussendoortje, met als toetje pinda's. En die smaken verrassend lekker.

1000035608

1000035610

Later op de dag eten we vis met uien en groente. Iedereen kijkt eerst argwanend: Heb ik daar wel zininin? En moet ik dat dan met mijn handen eten? Maar even later zit iedereen lekker te smikkelen. Smaakt goed!

1000035557

We worden gekoppeld aan een viertal ambachtmannen:

• Lamin charty timmerman
  • Bunama Barrow. Bouwvakker
  • Kawsu Touray, loodgieter
  • Kawsu Badjie, schilder

1000035544

We verdelen ons in groepjes, zodat we morgen meteen aan het werk kunnen.

We bezoeken de school en als laatste krijgen we de namen ceremonie. Iedereen van ons krijgt een Gambiaanse naam. Mijn naam is: Famalang Bajo.

10000356181000035624

Foto's: https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2024/foto/welkom

Er staan ook een paar van gisteren bij.

1. Bart en Anneke:
    Dag allemaal.

Geweldig dat jullie zoveel foto’s en reisverslag maken zodat wij
    het een beetje met jullie mee kunnen beleven. Wat is er veel werk te doen. We zien steeds uit naar jullie verslag, dank daar voor.
  2. Ans Feitsma:
    Hallo allemaal,
    Vandaag alle verslagen gelezen. Wat een mooie verhalen en het 'echte' werk moet nog beginnen! Dat belooft wat!
    Prachtige foto's om de verhalen te illustreren! Wat een grote toegevoegde waarde.
    Veel plezier en sterkte bij de klussen die jullie aanpakken.
  3. Familie van der Laan:
    29 april 2024
    Opnieuw dank voor de update. Goed om te lezen dat de Gambiaanse overheid heeft besloten de kliniek te ondersteunen als reactie op jullie toezegging de kliniek op te knappen!
    Prachtige foto's waarmee we ons wat beter kunnen voorstellen wat jullie meemaken.
    Succes met het klussen!
  4. Gerrit en Frieda Rieks:
    29 april 2024
    Wat mooi om te lezen wat jullie allemaal al meegemaakt hebben. Van een hartelijk welkom tot tripjes in de omgeving, maar ook het en der al rijst uit kunnen delen.
    En bekende plekken bezocht en oude bekenden gesproken .
    De foto's geven een mooie sfeerimpressie en de verhalen zijn erg leuk te lezen.
    Heel veel succes nu jullie aan de slag gaan met jullie klussen.
    Petje af!!
  5. Marije:
    29 april 2024
    Leuk om jullie op deze manier te volgen! Succes met jullie klussen.
  6. Mathilde Krikken:
    29 april 2024
    Heel veel succes met alles wat jullie mogen gaan doen in het mooie Gambia!
  7. Stef en Anne:
    29 april 2024
    Wat een warm welkom! En leuk dat jullie gambiaanse namen hebben gekregen! Betekenen die namen ook wat? We zijn benieuwd om te ontdekken wie Annie is.
  8. Frank Lammers:
    30 april 2024
    Kijk! Heel goed dat jullie met de handjes eten! Wel goed je nagels geknipt van tevoren?
    Ook mooi om te zien dat de overheid ook al meehelpt (en kan meehelpen)! Dat laat al zien dat het land stukje bij beetje voruitgang boekt!
  9. Roelie zus van Herma:
    30 april 2024
    Weer een mooi verhaal en mooie foto’s . Heel veel succes en werk ze!😊👍🏼
  10. Yvonne en Adrie:
    30 april 2024
    Prachtig die 4 baansweg, met een heus viaduct!
    Levensgevaarlijk dus al die voetgangers!
    Vandaag aan de slag, we genieten van jullie verslag en de foto’s.
    Goed om alles zo mee te beleven.
    Liefs en geniet
  11. Rens:
    30 april 2024
    Elke dag weer een feestje om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Zo mooi om de begroeting tussen Lamin en Okke te zien. En nu komen de foto's van voor de grote klussen en erna. Ik verheug me er nu al op. Werk ze.
  12. Piet en irene:
    4 mei 2024
    We volgen ook met veel plezier jullie mooie reis en alle belevenissen. Neem de bundel vol verhalen mee terug. Heel veel werkplezier maar vooral het samendoen met elkaar, het resultaat zal prachtig zijn. Groet uit de meerkoetlaan.

Jouw reactie