Zoutwinning en markt

28 april 2024 - Kololi, Gambia

De blog lag er tot aan vanavond er uit. Maar gelukkig doet-ie het weer.

Vandaag gaan we na het ontbijt de bus in om kleurige stof te kopen. Sommige van ons willen daar kleding van laten maken in Gambia. Vandaar dat we het nu doen, zodat de naaiers hier tijd genoeg voor hebben.

Voordat we in de stoffenwinkel zijn, lopen we eerst de Serekunda Market over. De drukste markt van Gambia, waar je achter elkaar moet lopen om niet op de spullen te stappen die worden verkocht. We zijn blij dat vlees en vis in Nederland verpakt wordt. Dat is hier niet zo en het ruikt niet erg fris.
In de stoffenwinkel verschijnt een oude rollen verdeling: De dames kijken welke stofjes hun het mooiste staan. De heren wachten... Geduldig... Heel geduldig.

1000035165

1000035192

1000035198

's Middags gaan we kijken bij de zoutwinning. De banjubelly heeft weer toegeslagen bij één van ons. Die blijft vandaag bij Annie. Dan hebben ze wat steun aan elkaar.

Onderweg horen we ineens een grote knal. Er is iets van de auto losgeraakt. Onze chauffeur Alhagy sloopt het er maar af. We kunnen gelukkig verder. Dat is ook Gambia: Je moet creatief zijn. Het losse onderdeel ligt nu achter in de bus. Later bleek dat we waarschijnlijk een klapband hebben.

1000035362

We stoppen onderweg twee keer. Alhagy laat zien hoe cashewnoten groeien. Er komt een vrouw naar ons toe. Ze heeft geroosterde cashewnoten die we mogen proeven. We zien dat ze wel wat hulp kan gebruiken en laten een zak rijst achter bij haar.

100003526610000352641000035262

De tweede stop is bij de grootste cottontree (katoenboom) van Gambia. Heel indrukwekkend. Dus worden er veel foto's gemaakt.

10000352721000035274

Bij de zoutwinning werken alleen vrouwen. Ze halen zout water uit een put vlakbij een zijrivier van Gambia. Dat is zout water. Doordat het uit een put komt is het schoner dan rechtstreeks uit de rivier. Daarna wordt  in een geïmproviseerd filter gegoten.

1000035322

We proeven even. Inderdaad heel zout.
Dit water wordt in ondiepe kuiltjes gegoten, waar plastic op de bodem ligt.

1000035328

De zon verdampt het water en het zout blijft achter. Dit zout is nog wat bruin en wordt nogmaals gewassen. Een mandje vol levert 5 euro op. We laten hier wat rijst en plastic achter waar de vrouwen en meisjes heel blij mee zijn. We weten zeker dat het goed terecht komt.

10000353441000035334

1000035350

Morgen gaan we voor de eerste keer naar de kliniek. Spannend: Ze hebben een welkom georganiseerd.

Foto's: https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2024/foto/zoutwinning-markt

1. Ilse:
    29 april 2024
    Wat hebben jullie al veel moois gezien vandaag en gisteren en zelfs de eerste zakken rijst zijn al uitgedeeld, wat altijd heel mooi is om te mogen doen. Veel plezier en succes bij de kliniek!
  2. Jan en Riek Ensing:
    29 april 2024
    Mooi werk veel herkenningspunten, sterkte samen met het werk.
    Riek Jan
  3. Roelie zus van Herma:
    29 april 2024
    Waauw wat zien jullie een geweldige dingen.
    Prachtige foto’s.
    😊👍🏼
  4. Diny abma:
    29 april 2024
    Fijn dat het gelukt is om dde blog weer te kunnen lezen.
    T.jonge wat een belevenissen daar voor jullie,en blije mensen,blij met een zak rijst.
    Succes van daag in de kliniek
  5. Yvonne en Adrie:
    29 april 2024
    Die lappen kraam is net als hier, ha, ha, en die klapband, joh!
    Mooie cashewnoten en smaken die zo puur echt lekker?
    Prachtige foto’s en belevenissen!
    Op naar de kliniek.
    We zijn weer benieuwd naar jullie ervaringen!
    Knuffels
  6. Raymon:
    29 april 2024
    al die zielige mannen in de stof winkel, ze kunnen er helemaal niks. Om het goed te maken moet je ze morgen maar extra hard werken!
  7. Familie van der Laan:
    29 april 2024
    Fijn dat de reisblog weer online is zodat we jullie reis kunnen meebeleven.
    Mooi dat de bus 'dubbel lucht' had en ondanks de klapband door kon rijden. We zien op de foto dat pake Okke weer druk aan het filmen is; we verheugen ons op de reportage.
    Succes met het echte werk deze week!

Jouw reactie