1e werkdag en hieperdepiep hoera!!!

21 juli 2022 - Kololi, Gambia

Hieperdepiep hoera!

Ilse is jarig! Lang zal ze leven en in de gloria!

DSC06008

Vanmorgen wordt ze opgehaald door de hele jeugd-voor-Gambia met ballonnen en cadeautjes. Ilse is niet echt verrast. Ze is al eerder jarig geweest in Gambia. Het personeel van het hotel heeft prachtige bloemen voor haar geplukt.

20220721_080533

Na het ontbijt pakt iedereen de spulletjes bij elkaar:

• Werkhandschoenen

• iets te snoepen
  • handdoek
  • Slippers
  • Deo

Onderweg kijken we onze ogen uit. We komen langs een lange rij vrachtwagens met zand en grind. Die staan hier te wachten tot het wordt verkocht. Er wordt veel gebouwd langs de nieuwe asfaltweg naar Jambanjelly.

Welkom
Bij aankomst blijken we te vroeg te zijn. Ze zijn nog bezig met een aantal examens. We rijden nog even een rondje door het dorp. Hier liggen alleen zandwegen.

Op school worden we opgewacht door een aantal zingende leerlingen. Nadat we een aantal bekenden hebben begroet gaan we "ons" lokaal binnen. Dit lokaal kan op slot en er zit ijzerwapening voor de ramen. Hier kunnen we eten en onze spullen achterlaten. Nu is het vol met de principals, docenten, leerlingen en bouwvakkers. We krijgen 3 speeches. Eén ervan ging in de tijd terug dat Christine en haar man Harry meer dan 15 jaar geleden voor het eerst een aktie hadden voor deze school. We worden getrakteerd op koekjes en een blikje fris.

DSC06027

Daarna legt Maarten uit wat we de deze weken kunnen doen. Maarten is van stichting bouwen, die wij inhuren.

DSC06075

We worden geholpen door 4 bouwvakkers:

• Douwda, die in het dorp woont en ons elke keer heeft ondersteund.
  • Bouba senior
  • Bouba junior
  • Jaja

Vervolgens gaan we de school rond om te kijken wat de vorige groepen hebben gedaan. We komen langs lokalen waar de daken al van zijn vervangen door een vorige groep. Het ziet er nog heel goed uit. Het houtbewerkingslokaal wordt ook nog goed gebruikt net zoals de buitenkeuken. Goed om te zien. Grappig: Veel dames hebben al een "vriendinnetje" aan de hand.

DSC06071DSC06060

DSC06053

DSC06058

Nu is het tijd om de handen uit de mouwen te steken.
We gaan zand scheppen, verkruien, scheppen, het dak op, dakplaten verwijderen, oude spanten verwijderen, stenen opruimen, stenen maken, beton storten en hout slepen. En ik vergeet vast nog wel wat. Het was een goede eerste dag. We zijn allemaal moe en voelen ons vies.

PANG! Pssss....pssss...pssss...
Lekke band. Onderweg naar het hotel denken we eerst nog dat het een andere auto is, maar we zijn het zelf. De voorband is plat.

20220721_153426

We krijgen de achterklep, waar het reservewiel zit, niet open. Alhagi belt en het duurt maar even of hij heeft 2 collega's opgeroepen die ons naar het hotel brengen.  Lekker even onder de douche en het zwembad in. Straks lekker uit eten omdat het Ilse haar verjaardag is.

1. Anita Kraal:
    Hard gewerkt met elkaar.
    Ilse van harte gefeliciteerd en een fijne avond met elkaar.
  2. Anne en Ingrid Jager:
    21 juli 2022
    Ilse gefeliciteerd met je verjaardag.Alle goeds en jullie allen sterkte en succes in Gambia.Veel werk wacht maar veel handen maken licht werk.Prachtig om de fotos te bekijken en het verslag te lesen.Groeten aan iedereen van Anne en Ingrid
  3. Miriam Bruinsma:
    21 juli 2022
    Gefeliciteerd Ilse! Iedereen veel succes met bouwen en geniet van deze bijzonder ervaring. Echt top dat jullie dit doen! Hier in Nederland regent het, maar dit is ook hard nodig!
    Have fun met elkaar!
  4. Ada drogt:
    21 juli 2022
    Het echte werk gaat beginnen.veel plezier, maar dat hebben jullie wel en sterkte.
  5. Hanneke:
    21 juli 2022
    T kan hier nog net.....van harte Ilse...
    Wat een pittige eerste werkdag zo.
    Mooi om jullie belevenissen zo te lezen en te zien....heel veel succes samen.
  6. Mariette:
    Ilse, gefeliciteerd !
    En wat een herkenning verder in het verhaal.
  7. Gert en Alien:
    21 juli 2022
    Jullie zijn al druk bezig geweest de eerste dag, dat is goed te zien op de foto's. Goed bezig.
  8. Kerst en Frouckje:
    21 juli 2022
    Ilse, van harte gefeliciteerd!! Lijkt me bijzonder om je verjaardag in Gambia te vieren.
    Van relaxen met krokodillen nu toch echt aan het werk...:)
    Wat een welkom zeg, ontroerend! Heel veel succes maar weer voor morgen!
  9. Yvonne en adrie:
    22 juli 2022
    Ilse nog gefeliciteerd, hier net als daar vertraging op de lijn, lekker veel ontmoetingen en veel gedaan. Super lekker gegeten? LIEFS ONS