2e werkdag en hieperdepiep hoera!!!

22 juli 2022 - Kololi, Gambia

Om precies acht uur vallen we deur binnen van Heleen met een luidkeels gezongen "Lang zal ze leven". Heleen is vandaag jarig en krijgt extra aandacht.

20220722_175915

Op school wordt er hard gewerkt. Het  dak gaat eraf van een aantal lokalen. De oude spanten en gordingen bestaan uit palmhout.

DSC06141

En palmhout gaat maar een beperkt aantal jaren mee. Deze worden verwijderd nadat de golfplaten eraf zijn gehaald. De nieuwe spanten bestaan uit metaal en worden op een andere manier bevestigd. Hiervoor moeten er sleuven worden gezaagd in de muur, bekisting worden aangebracht en beton worden gestort.

DSC06145

DSC06144

Er worden ook weer stenen gemaakt. Dat moeten er 200 worden.

DSC06151

Verder wordt de buitenmuur ook al aangepakt. Er wordt in gezaagd om later versteviging aan te kunnen brengen.

DSC06159

Ergens tussen de stenen blijkt een heel mierennest te zitten. Brrrr... rare verrassing.

We maken alvast bewapening voor beton. In Nederland koop je dat kant en klaar. Hier moeten we het zelf in elkaar vlechten.

DSC06160

We stoppen iets eerder om de bouwvakkers en Alhagy de kans te geven om de moskee te bezoeken. Vrijdag is gebedsdag. We moeten zelfs een half uurtje eerder stoppen vanwege de stortregens die met bakken uit de hemel komt.

DSC06174

Na het werk gaan we naar Paradise Beach. De weg er naar toe is een hobbelige zandweg vol met water. Chauffeur Alhagy heeft alle stuurmanskunst nodig om er door te komen.

DSC06188_1

De naam "Paradise Beach" geeft voor de meeste een te rooskleurig beeld. Het is buiten het toeristenseizoen en de rommel op het strand is niet opgeruimd. Maar het meest indrukwekkende is dat er vlakbij een dode koe op het strand ligt. Deze was ziek en is uit zijn lijden verlost. Maar het is een akelig gezicht. Toch blijven we hier en na een poosje blijkt toch iedereen zich te kunnen ontspannen en te genieten van zee, schelpen, verkopers, drankjes en het buffet.

DSC06205

Heleen wordt toegezongen door het personeel. We zingen allemaal mee. Dat zingen houden we ook in de bus vol, maar dan met andere, meestal hollandse, liedjes. Zelfs "Betsie" komt nog langs.

Morgen is het weekend. We voelen dat we nog (te) korte dagen maken. Volgende week gaan we vollop aan de bouw!

Als we terug zijn komen we nog even bij elkaar rondom de kaars. Een bezinningsmoment en we maken een rondje hoe iedereen de dag heeft beleefd.

En nu lekker onder de douche!

Meer foto's vind je via https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2022/foto/2e-werkdag-hieperdepiep-hoera

Rondom de kaars

2022_07_23 08_54 Office Lens

1. Jan en Greetje:
    22 juli 2022
    Harde werkers! Gelukkig ook even ontspannen aan zee. Heleen, nog gefeliciteerd en natuurlijk Ilse ook. Sorry las het te laat. Mooie foto's. Doet mij terugdenken aan de keer dat wij er ook waren. Succes allen.
  2. Kerst en Frouckje:
    23 juli 2022
    Heleen, jij ook nog gefeliciteerd!
  3. Raymond:
    23 juli 2022
    Mooi om te zien dat iedereen de handen uit de (korte) mouwen steekt, dat er ook tijd voor ontspanning is en hoe de regen allles onbegaanbaar maakt. Hoewel die ene Gambiaanse jongen (bouwvakker?) zich niets van de regen lijkt aan te trekken.
    Jarigen gefeliciteerd!
  4. Jan en Herma:
    23 juli 2022
    Heleen nog van Harte gefeliciteerd.
    Wat een stoere werkers. Zo leuk om te zien .
    Ik krijg heimwee en heb zin om weer mee te doen.
  5. Clarinda abma:
    Gefeliciteerd Heleen 🥳
    En succes allemaal daar💪💪
  6. Miriam Bruinsma:
    23 juli 2022
    Gefeliciteerd Heleen! En Bert heb jij tijd om foto's te maken voor de nieuwe Gambia kaarten?
    Jammer van de regen, maar dit levert wel weer prachtige foto's op! Fijne dag allemaal!
  7. Yvonne en adrie:
    23 juli 2022
    Goed bezig. Heleen gefeliciteerd en nog vele jaren! Zo te zien hebben jullie nog genoeg te doen. Veel succes!
    Groeten vanuit de Watervriend.
  8. Dick van der Vaart:
    23 juli 2022
    Leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat bijzonder dat de Gambiaanse bevolking zo'n eerbied voor de krokodillen heeft. Die eerbied voor de natuur, daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Veel plezier! Hartelijke groet, ds. Dick van der Vaart en Peterine Kooijmans
  9. Durk en Diny Abma:
    23 juli 2022
    Mooi om de foto,s te zien, herkenbaar voor Durk.
    Na het werken nu een mooi weekend,en succes verder.
  10. Marja Leasa:
    23 juli 2022
    Ilse en Heleen nog van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag.
    Fijn om weer te mogen meegenieten van al jullie belevenissen, jullie harde werken en de prachtige foto’s.
    Ik wens jullie heel veel werkplezier, maar ook plezier als jullie niet werken.