Slippery when wet

24 juli 2022 - Kololi, Gambia

Het regent weer vrijwel de hele dag. Bareuh...!!!
Hierdoor zijn de trappen buiten in het hotel heel glad. Er zijn al een aantal mensen onderuit gegaan. Het is nu 3-0 in het voordeel van de trap. Gelukkig valt de schade mee. Een paar schrammen, blauwe plekken en wat pijnlijke plekken. We worden steeds voorzichtiger.

Ook is vandaag door de heftige regen het rondbrengen van rijst niet mogelijk.

Alhagy komt 's middags met tapalapa en stokbrood. We eten daarbij een aantal mango's die we van de bouwvakker Dowda hebben gekregen. De regentijd is hier heel vroeg begonnen. Het regende al in mei. Normaal pas in juni. Hierdoor hebben veel mango's geen harde schil kunnen maken voordat de regen er op valt. Hierdoor zijn een heleboel mango's niet goed rijp geworden. Maar de onze smaken verrukkelijk.

We vertrekken naar Madiana, waar Alhagy en zijn vrouw Yassin wonen. Daar gaan we eten vanmiddag. Onderweg komen we een overstroomde weg tegen die we niet kunnen oversteken. Dus proberen we een andere weg. Alhagy stapt zelfs uit om de grote plas/poel even verderop te controleren.

DSC06358

Ook daar kunnen we niet doorheen. Zelfs een andere weg  lukt niet. Het is 3-0 in het voordeel van de regen.

20220724_144035

We moeten helemaal omrijden via Tanji. Ik geloof dat we zo heel Gambia hebben gezien.  Af en toe stroomt het zelfs de bus binnen.
Onderweg in de bus zingen we flink mee met muziek die we hebben meegenomen.

We maken kennis met Yassin, de vrouw van Alhagy en hun kinderen Mohammed, Hujah, Hamza en kleine Yassin.

DSC06362

Frank helpt koken. We eten kip domoda (pindasaus) en kip benechin.

DSC06422

Het is pittig, maar smaakt heerlijk. Er zijn 4 schalen klaargemaakt waar we als groepjes om heen zitten. We hebben geen bord, maar eten rechtstreeks uit de schaal. De meeste met een lepel, maar sommige ook op de Gambiaanse manier: met je rechterhand.

DSC06429

We doen nog wat spelletjes en we voetballen op een voetbalveld met een aantal plaatselijke jongeren. Kleine Yassin is niet van de schoot van Maaike af te krijgen. We delen wat shirtjes en slippers uit aan buurtkinderen.

DSC06445

Het is weer tijd om naar het hotel te gaan. Gelukkig weten we nu waar we langs kunnen.

Rondom de kaars
We staan stil dat het heel erg uit maakt waar je wieg heeft gestaan. Dat terwijl wij denken dat het heel normaal is, wat we in Nederland hebben. Maar dat is gewoon mazzel.

Morgen weer aan de slag. We hopen dat het droger is dan de afgelopen 2 dagen.

1. Jan en Herma:
    25 juli 2022
    Pffff wat een nattigheid en dan klagen we hier wel eens als het regent . Maar wel jammer , we gaan duimen dat het morgen droog is zodat jullie weer ( hard ) aan het werk kunnen.
  2. Raymond:
    25 juli 2022
    Het regent, het regent, de pannen worden nat.
    Er gingen drie de trappen af en vielen op hun gat.

Morgen middag weer regen dus voorzichtig!
  3. Alien en Gert:
    25 juli 2022
    Wat een regen. Ondanks de nattigheid hebben jullie zo te zien wel een mooie dag gehad.
    We hopen wel voor jullie dat het droger wordt de komende week.

Succes en voorzichtig aan op de natte trappen.
  4. Jan en Greetje:
    25 juli 2022
    De regen. We hebben het niet in de hand. Het land heeft het water wel nodig, maar liever op een ander moment op de weg. Goed te horen dat jullie het gezellig hebben samen. Veel (werk)plezier vandaag.
  5. Okke en Rens:
    25 juli 2022
    Wat is het fijn om de foto's weer te zien van het mooie Gambia. Wel jammer dat de regen jullie parten speelt. Maar gelukkig hebben jullie de lachende gezichten van de Gambiaanse kinderen om je heen, daar moet je wel blij van worden. We wensen jullie verder veel plezier in alles wat jullie daar nog gaan doen. Laten jullie nog wat werk voor mij over, zodat ik ook nog een keer de kans krijg om daar heen te gaan?
  6. Fam .Lammers ,:
    25 juli 2022
    Wat hebben jullie weer veel beleefd, heel fijn om dat allemaal te lezen ,hopelijk morgen geen regen.
    Goed van Frank dat hij meehelpt met koken, echt een Lammers
    Groetjes Diny Lammers..