Rijst en Jeeps

5 mei 2024 - Kololi, Gambia

Annie heeft vannacht gelogeerd bij Gusta. Dan heeft Gusta ook wat gezelschap. We waren even bang dat ze ellaar wakker zouden maken, maar Annie is heel rustig van haarzelf. Dus heerlijk geslapen!

De wens via Gusta is nu:

1000038057

Vandaag hebben we een kerkdienst gehouden die we zelf in elkaar hebben gezet. Greetje verzorgde het gebed, Jan Godeke deed kleine overdenkjes, Wiebe las een aantal inspirerende zinnen voor en Bert had een aantal passende liedjes opgezocht.

1000038102 1000038119 1000038112

Eén van de liedjes is "I will follow Him", wat na een gedragen eerste helft overgaat in een swingend tweede gedeelte. Zelfs de schoonmakers, die een gebouw verderop werken, klappen mee.
Het was een mooie dienst.
Dit zijn de liedjes die we hebben geluisterd en hebben gezongen:

1000038111

Hobbeldebobbeldebobbel

's Middags rijden we in 2 jeeps. Half Gambia rond om rijst, kleding, bakolie en voetballen uit te delen.

1000038235 1000038265 1000038257 1000038173 1000038150

1000038177

Dit gaat meestal over zandwegen waardoor we aardig door elkaar worden geschud.

Sommige mensen zijn eerst heel argwanend als we een zak rijst neerzetten: "Moet ik dat betalen?" Maar als ze doorhebben dat het een gift is zie je ze ontspannen en verschijnen er grote glimlachen op de gezichten.
De jongens zijn dol op een voetbal.

Ook al rijden we langs, zonder te stoppen, we orden overal vriendelijk toegezwaaid.

1000038216 1000038151 1000038175 1000038184

1000038133

Foto's: https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2024/foto/rijst-jeeps

1. Roelie zus van Herma:
    5 mei 2024
    Nou wat een heerlijke dag en wat mooi om alles uit te mogen delen. Daar wordt je toch helemaal blij van😊
  2. Marcel:
    5 mei 2024
    Fijn zo een uit deel dag met zijn allen.
    Even bij tanken voor de komende dagen.
    Veel succes en plezier nog.

Groetjes Marcel en Freek
  3. Marja Leasa:
    6 mei 2024
    Toen ik las over jullie eigen kerkdienst en de gaven die jullie uitdeelden kwam dit oude lied in mij op:

Op bergen en in dalen
    en overal is God
    Waar wij ook immer dwalen
    of toeven, daar is God
    Waar mijn gedachten zweven
    of stijgen, daar is God
    Omlaag en hoog verheven
    ja, overal is God

Zijn trouwe vaderogen
    zien alles van nabij
    Wie steunt op zijn vermogen
    die dekt en zegent Hij
    Hij hoort de jonge raven
    bekleedt met gras het dal
    heeft voor elk schepsel gaven
    Hij zorgt voor ‘t gans heelal
  4. Lammie Fieten:
    6 mei 2024
    Zag een mooie foto van mijn " oude" buurtjes Harry en Emmy! En Harry is vandaag jarig! Van harte gefeliciteerd en jij natuurlijk ook Emmy met Harry zijn verjaardag. Erg fijn dat jullie daar mogen en kunnen zijn na een moeilijke tijd!

Erg leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Voor mij even terug in de tijd. Mijn dochter( Anke) is voor 10 jaar daar ook geweest...toch? Of zijn jullie nu ergens anders?

Wil jullie nog een fijne/ goede week wensen!

Lammie Fieten
  5. Yvonne en Adrie:
    6 mei 2024
    Samen een dienst maken en beleven!
    Ik zag jullie in de handen klappen 👏🏼 nu weet ik welk lied😍
    Mooi zo de overdenking te beleven ver weg en zo dichtbij!
    Mooie liederen Bert, en jullie hebben ook uitgedragen doordat de jongens verderop ook meegingen doen!🎶😘
    Marja, dat gedicht/ lied mooie aanvulling op wat jullie daar doen!
    Vreugde, liefde, warmte , de vruchten van het leven brengen!
    Harrie van hartelijk gefeliciteerd en Emmy jij natuurlijk ook!
    Weer een mooie dag om op terug te kijken!
    Liefs ons 🥰😘
  6. Lenie Pattipeiluhu-van Oosten:
    6 mei 2024
    Fantastisch om jullie belevenissen in Ghambia te lezen. Ook de foto's die erbij horen zijn prachtig! Een diepe buiging en respect voor het werk dat jullie daarin Ghambia doen. Nog minder dan een week om werkzaamheden te doen, die hard nodig zijn. Veel succes en voldoening gewenst bij alles wat jullie nog van plan zijn te doen. Ik blijf jullie blog volgen en lezen! Een hartelijke groet en God's zegen voor jullie allemaal.
    Lenie Pattipeiluhu-van Oosten
  7. Rens:
    6 mei 2024
    Wat een mooie dienst hebben jullie samen gemaakt en beleeft. En dan al die blij verraste mensen. Een feest om rrnaar te kijken.En vandaag feest voor Harry.Geniet er met z'n allen van.
  8. Rica Hobma:
    een gezegde in het Fries:

Wêr't wij op de wrâld ek binne
    oer ús skynt deselde Sinne.

vrij vertaald:
    Waar wij op de wereld ook zijn
    over ons schijnt dezelfde Zon.

Daar moest ik aan denken toen ik de foto's zag van jullie ploeteren in de warmte/hitte.
    Je kunt de Zon ook als God zien. Zo van: waar je op de wereld ook bent God gaat met je mee.

Met een hartelijke groet en nog veel succes,
    Rica Hobma
  9. Diny abma:
    6 mei 2024
    Hoe is.t bij jullie,nog energie over voor de komende dagen,de zon mat wel uit,maar bikkels zoals jullie.kunnen dit.
    Weer mooie dingen gedaan,en mensen blij gemaakt.fijn mensen,ga jullie goed.
  10. Jaap de Jonge:
    6 mei 2024
    Wiebe... Mooi dat je nog tijd vrij kunt maken( ondanks het harde werken) voor wordfeud met je broer
  11. Annita Manusiwa:
    6 mei 2024
    Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Fijn dat jullie het zo goed hebben samen. Mooie verhalen en mooie foto's. Fijne laatste dagen gewenst in Gambia en een goede terugreis!
  12. Gerrit en Frieda Rieks:
    6 mei 2024
    Wat een prachtige dag hebben jullie samen ervan gemaakt met de dienst met overdenkingen en de mooie liedjes uitgezocht door Bert.
    Fantastisch dat de schoonmakers nog enthousiast meededen.

Al dat geschud in de jeeps wordt door de blijde gezichten en de hartelijke ontvangst van alle rijst en voetballen ed vast wel gecompenseerd.

Fijn even een ontspannen dag .
    Succes met het harde werken deze week maar ook veel plezier met elkaar gewenst.
  13. Yannick Manusiwa:
    6 mei 2024
    Wat mooi dat mijn oma (Gusta) op haar leeftijd nog zo’n mooi avontuur mag beleven samen met jullie in Gambia. Erg leuk om de verhalen te lezen en de foto’s te zien. Jullie zijn bikkels💪🏾

Jouw reactie