Tweede echte werkdag

1 mei 2024 - Kololi, Gambia

1000036373

De hand van Bert en Kawsu: Ontwikkelingssamenwerking!

Gisteravond hebben we heerlijk gegeten in het restaurant “Paradiso”. Sommige van ons hebben inderdaad kip domoda (pindasaus) besteld. Het koste een hoop geld, maar dat zat dan vooral in het aantal biljetten die Herma moest uittellen.

1000036201

Van het restaurant kregen we een bolletje ijs en een klein drankje als afsluiting. Lekker!

10000361981000036197

Vandaag om negen uur zitten we in de bus naar de kliniek. Deze morgen wordt er gewerkt aan de volgende projectjes:

Gisteren is er een nieuwe watertank op de watertoren getakeld en gevuld. Hier moeten twee gebouwen en een centraal waterpunt op worden aangesloten. Vandaag graven we een geul waar de slang van de waterleiding in komt te liggen.

1000036365

Deze moet minimaal veertig centimeter diep komen te liggen: vorstvrij. En natuurlijk dat het niet kapot gereden wordt door auto’s. De grond is keihard vanwege de droogte. Met houwelen wordt de grond los gehakt, waarna we met de schop het zand verwijderen, zodat er een ondiepe geul ontstaat. Deze geul vullen we met water zodat de ondergrond minder hard is, en we de  kunnen graven.

1000036411

Het is best een pittige klus, want het loopt tegen de 40 graden. Ons luie zweet is er na 30 seconden al uit. Gelukkig helpen een zestal Gambiaanse bouwvakkers hierbij.

Het tweede projectje is de plafonds slopen. In het huis van de hoofdverpleger worden de nieuwe plafonds al gemonteerd.

1000036530

Als het een beetje meezit, kunnen we morgen schilderen. In de kliniek zelf hebben we alle bedden, kasten en andere materialen verwijderd. De bedden moeten op de kant naar buiten worden geschoven, anders past het niet.

1000036375

Greetje loopt samen met Lamin, de hoofdverpleger alle medicijnen na en lezen de bijsluiters.

1000036378

Zelfs dokter ter Steege krijgt af en toe een appje met "wat moeten we hiermee?"

Jan en Harry slopen in dit gebouw de plafonds eruit. De tijd gaat hier snel. Je ziet Jan en Harry met de minuut grijzer worden. Maar misschien heeft dat ook wel te maken met al het stof wat naar beneden komt.

1000036405

De stenen die we gisteren hebben gemaakt hebben we vandaag natgemaakt, zodat ze goed kunnen drogen. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig, maar toch is dat nodig.

1000036665

We gaan ze gebruiken om de buitenmuur naar de straat iets hoger te maken.

Al met al leren we de Gambiaanse bouwvakkers steeds beter kennen. Okke heeft de hele tijd zijn kleindochter Aminada om zich heen.

1000036387

Ze is vijf jaar en helpt ons heel goed met slepen en het wegbrengen van bouwafval.
Zelfs toen wij allemaal bijna in de bus zaten, veegde ze nog met stoffer en blik de laatste restjes bij elkaar.

1000036500

De oude laptops van Landstede groep dragen we over aan de ict docent van de school, die naast de kliniek staat.

1000036336

‘s Middags krijgen we al foto’s gestuurd dat hij ze aan het installeren is. Hij is er heel blij mee en gaat ze gebruiken voor studenten op diverse scholen.

Op de terugweg gaan we even bij de ict docent Ebrima en zijn vrouw Awa langs. Ebrima helpt ons al jaren als tussenpersoon tussen ons en de school. We hebben een band met hem opgebouwd, waarbij hij altijd betrouwbaar en enthousiast is geweest. Het is mooi om het verschil te zien hoe hij een aantal jaren geleden woonde ten opzichte van nu.

1000036558

Hij heeft zijn motor verkocht om samen met zijn broer een huis te bouwen. Het ziet er prachtig uit (voor Gambiaanse begrippen). In de tuin hebben ze een waterput gegraven van 16 meter diep, zodat ze zelf altijd beschikken over vers water.

1000036433

Mooi om zo weer contact te leggen en te zien hoe zij leven.
En Awa is zwanger! In oktober verwachten ze hun eerste kind.

Gambiaanse gewoonte:
Ebrima vertelde me een groot aantal jaren geleden dat hij het trouwen nog even uitstelde. Als hij ging trouwen stopte zijn moeder met koken. Dat moet vanaf dat moment de schoondochter doen. Ik heb het even vandaag gecheckt bij Awa. Het is inderdaad zo. Ze doet een opleiding voor verpleegster en daarnaast kookt ze, samen met haar schoonzussen voor de hele familie.
We boffen maar in Nederland. Of zijn we allemaal op zo’n leeftijd dat het juist voor ons interessant wordt om het ook in Nederland in te voeren?

Op de terugweg gaan we nog even langs de supermarket. Naast de winkel is een slager die het vlees in het kozijn heeft hangen. Met een soort plumeau slaat hij geregeld over het vlees om vliegen te verdrijven.

1000036564

We kopen een heerlijk waterijsje bij de supermarkt. Mmm… dat smaakt fantastisch in deze hitte.

Foto's: https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2024/foto/tweede-werkdag-echt-waar

1. Marcel:
    1 mei 2024
    Weer goed bezig geweest met zijn allen.
    En dat met de hitte.

Mijn pa nog grijzer...?

Groetjes Marcel en Freek
  2. Familie van der Laan:
    1 mei 2024
    Dank voor weer een update.
    Jullie zijn goed bezig en hebben er gelukkig goed weer bij :-)
  3. Yvonne en Adrie:
    1 mei 2024
    Bert wat een mooi en leuk verslag. Is toch elke keer weer een verrassing!
    Iedereen draagt daar een pet of doek op het hoofd als ze iets schoon gaan maken boven hun hoofd, scheelt grijze haren 🤣
    Heerlijk zo’n dagje als je van alles ziet veranderen!
    Toppers! Kanjers! En wat een mooie kleindochter van Okke en Rens al weer 5 jaar!
    Bedankt weer en geniet van alles knuffels 🤗
  4. Roelie zus van Herma:
    1 mei 2024
    Respect hoor, dat werken in 40 graden.

Jullie zijn goed bezig.
    Hoe is het met Annie gegaan vandaag😊👍🏼
  5. Roelof en Gosien Kuiper:
    1 mei 2024
    Hoewel het hier vandaag ineens 27 graden was en we dus ook lopen te puffen, moet het werken in 40 graden een echte uitdaging zijn! Diep respect voor jullie. Het is mooi om te lezen hoe alles goed terecht komt. Mooie en dappere kleindochter heb je Okke!
  6. Wilma De Graaff:
    1 mei 2024
    Ha Christine, wat geweldig om jou nog steeds zo actief te zien in Gambia. Chapeau! Ik wens je samen met de rest van de groep veel mooie momenten en ook zeker doorzettingsvermogen toe! Wil je de hartelijke groeten doen aan Alhagy? Liefs, Wilma
  7. Marja Leasa:
    Goedemorgen lieve mensen,
    Weer goed jullie best gedaan! Wat een voorraad stenen staan er al klaar om mee te gaan bouwen en dan die geul die jullie hebben gegraven! Pffff!! Petje af hoor!
    Wat zullen jullie moe maar voldaan zijn gaan slapen om vandaag weer uitgerust aan de slag te kunnen gaan.
    Hopelijk komen jullie aan het schilderen toe.
    Ik wens jullie kracht maar vooral veel plezier toe met elkaar en met de mensen van daar!!
  8. Bernadette Lunenborg:
    2 mei 2024
    Fijn om zo met jullie mee te kunnen kijken. En wat een mooie foto’s… succes verder. En genieten met elkaar.
  9. Stoffer en Joke:
    2 mei 2024
    Wat fijn om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's er bij.
    Wat zal dat zwaar zijn geweest te graven in die hitte.
    Respect voor jullie en geniet met elkaar.
  10. Gerrit en Frieda Rieks:
    2 mei 2024
    Weer heel veel goed werk verricht gisteren en geweldig om te zien hoe de leefomstandigheden van de mensen daar waar jullie veel contact mee hebben door de jaren heen toch verbetert is.

Succes met het klussen!
  11. Sietske:
    2 mei 2024
    Wat mooi om jullie verhalen zo te lezen. Zo hard aan het klussen met een temperatuur van 40 graden……Heel goed hoor. Succes en we blijven jullie volgen Wiebe. Groet, Sietske
  12. Elsa:
    2 mei 2024
    Wat mooi om jullie reisverhaal dagelijks te volgen. En de foto’s geven er een mooi beeld bij. Wat wordt er hard gewerkt en dat met 40 graden! Toppers hoor!
    Groetjes van Elsa
  13. Anne en Ingrid Jager:
    2 mei 2024
    Hallo allemaal. Elke dag wordt de kaars voor jullie aangestoken die in de kerk werd uitgedeeld. Via de reisblog kunnen wij jullie volgen en zien wat er gedaan word en wat jullie beleven. Geweldig om te zien. Hard werken bij de hitte en er is nog veel te doen. Wij wensen iedereen veel sterkte en succes met het werk maar ook de nodige ontspanning.

Jouw reactie