Derde werkdag

2 mei 2024 - Kololi, Gambia

Elke morgen leest Gusta een wens voor die dagelijks wordt opgestuurd vanuit de Molukken door een familielid van haar. Deze morgen was het:

Ja Mama Here Jezus houdt van u en uw team en geeft jullie kracht en vreugde en vele zegeningen.
Lieve groet
😘😘🙏🏻🙏🏻

Op de kliniek worden de laatste plafonds verwijderd. Deze keer uit de spreekkamer. Gisteren is Lamin Charty nog tot half zeven bezig geweest om de balken te verwijderen waar het plafond aan was bevestigd. Deze balken waren aan vervanging toe. Daarna moest alle ontstane rommel nog eruit.

In het andere gebouwtje, waar de hoofdverpleger Lamin woont, strippen we van allerlei oude wespennestjes die in alle hoeken en randen zijn gebouwd. Daar moet echt een plamuurmes aan te pas komen. Soms zelfs de hamer en beitel.

1000036888

Verder ligt er veel rommel achter het huis. Ook de achterkant moet worden gesaust. Dus ruimen we het een beetje op.

100003702210000368931000036892

De schilder Kawsu komt en mengt het witsel voor het plafond. Daar heb je helemaal geen roerstokje voor nodig. Dat gaat gewoon met de hand. We kijken onze ogen uit.

1000036896

De verfrollers gaan op een stok en om de beurt sausen we een gedeelte van het plafond.

1000037007 1000037016 1000037056

Dat valt nog niet mee. Niet te hard duwen. Hoe krijg je de saus goed verdeeld over de roller? En bovenhands werken is best vermoeiend. Kawsu geeft ons goede aanwijzingen. Hij filmt een aantal keren. Hij is onder de indruk van de samenwerking en ons enthousiasme. Durk heeft de metselaar, Alhagy geholpen met het repareren van de gaten in de muren.

1000036886 1000036885

Greetje gaat samen met de hoofdverpleger Lamin statistieken opstellen.

1000037046

Hoeveel patiënten zijn er geweest? Hoeveel daarvan waren ouder dan 14 jaar en hoeveel jonger? Wat voor ziektes hebben ze gehad? In april hebben 207 personen de kliniek bezocht. In de kleine gesprekjes blijkt dat hier de islamieten en christenen tolerant en met liefde naast elkaar wonen. Lamin zei “We zijn tenslotte allemaal kinderen van Adam en Eva”.

Heleen, Lonneke en Christine hebben nog wat bezoekjes op de planning staan.
Het eerste bezoekje is naar een kleuterschool. Ze zijn nog maar een paar stappen op het schoolplein of hebben aan elke hand een vijftal kleuters. Die wisselen nog wel eens, want “nu ben ik aan de beurt om die vinger vast te houden”. En er zijn honderden kleutertjes…

1000036972 1000036968

Ze zingen liedjes als welkom. We hebben een gesprek met een juf en de hoofd van de school. We overhandigen de materialen die we hebben meegekregen uit Nederland: Puzzels en ander schoolmateriaal van de school van Heleen. Daarna zijn we nog naar de Jambanjelly school geweest en een gesprek gehad met de hoofdmeesters. Ook daar is materiaal uitgedeeld: Etuitjes en stickertjes van Herma en pennen en kladblokken van het Alfa College.

We gaan op tijd terug om een drietal redenen: het is stikheethot (heel erg warm), er moet nog geld worden gewisseld en we willen even checken hoe het is met Annie. Gelukkig ziet Annie er nog net zo fris uit als vanmorgen. No problem.

Nu even een duik in het zwembad en vanavond weer naar restaurant Paradiso en de craftmarket

1. Ninthe en Senn, Alex en Manon:
    2 mei 2024
    Hoi opa Ebraima en oma Eisatou. We lezen elke dag het blog en de foto's hoor. Wat hebben jullie al veel werk verzet met elkaar. Knap werk! Fijn dat jullie morgen een dagje vrij zijn.Geniet van een dagje stof en vleermuizenpoep vrij zijn, dan kunnen jullie overmorgen weer bergen werk verzetten. Liefs van Ninthe en Senn en natuurlijk ook van hun papa en mama.
  2. Alied en Freek-Jan:
    2 mei 2024
    Bloedheet dus! Volgens weeronline na het weekend 30 graden! Het aantal mensen per dag in april, gemiddeld 7, is minder dan ik verwachtte. Jullie hebben een flinke klus!
  3. Roelie zus van Herma:
    Mmmm opa Ebraima en oma Eisatou geen opa en oma Kok meer?? 😂😂😂😂
    Zo dat was weer een heftig dagje en wat een hitte.
    Een lekker dagje vrij morgen geniet ook even van de rust!!
  4. Yvonne en Adrie:
    2 mei 2024
    Ik zie hier ook een reactie veld, heb er net een ingevuld.
    Nog een keer dan maar!
    De kinderen op de foto’s hebben mooie uniformen aan , die lijken netter en heel👌🏻
    Vandaag een liefdevolle dag geweest, wat een berg werk verricht!
    Hebben jullie de schilder verteld dat jullie het met een stokje doen, hygiënischer 🤣
    Die kip die verstopt achter de troep zit! En heeft wel 3-4 eieren onder zich heerlijk om zo de boel de boel te kunnen laten .
    Sterke dames om de zooi weg te brengen met de kruiwagen!
    Heleen er is al een boel liefde aan het plafond gekomen! Die van de emmer 🪣 en druppel 💧!!
    Top geweldig jullie allemaal!
    Liefs ons 💋😍🥰❤️
  5. Marja Leasa:
    2 mei 2024
    Dank je Roelie. Ik dacht al: wie zijn dat opa Ebraima en oma Eisatou.
    Wat mooi dat Gusta elke ochtend de wens vanuit de Molukken voorleest en mooi
    om te zien dat ieder zijn/haar eigen taak heeft.
  6. E.J. Aalbers:
    3 mei 2024
    Geweldig Okke Roorda! We zijn trots op je!
    Wat een werk verzetten jullie en dan die temperaturen!
    Sterkte en groet,
  7. Miriam Bruinsma:
    3 mei 2024
    Ik heb een mooie vogel gespot😀, fijn dat hier ook nog tijd voor is. Doe het rustig aan in de hitte!
  8. René Aalbers:
    3 mei 2024
    Mooi project. Veel respect! Prachtige kleindochter Okke.
  9. Ilse:
    3 mei 2024
    Zo te horen zijn jullie al hard aan het werk en dat in die hitte, hou je het nog vol pap?
    Mooi om te lezen dat jullie op verschillende plekken spullen uitdelen!
  10. Dina en Jennie:
    3 mei 2024
    Petje af voor al het wat jullie al gedaan hebben
    Wij als oud buurtjes vinden we het heel van Gusta gezien haar leeftijd dat dit nog mag meemaken
    We hopen dat jullie inzet goed mag verlopen
    En dat jullie allemaal goed mag verlopen
  11. Dina en Jennie:
    3 mei 2024
    Dat jullie allemaal goed veilig thuis mogen komen
  12. Dina en Jennie:
    3 mei 2024
    En dat jullie allemaal goed thuis mogen komen
  13. Frieda Hersevoort:
    3 mei 2024
    Wat een mooie verhalen. Groeten aan Annie.
  14. Diny abma:
    3 mei 2024
    Na al het harde werken een welverdiende vrije dag,zo te zien, mooie vogels en een bootreis ge maakt.
    De helft van jullie verblijf ziet er op en hard gewerkt. .
    Succes met de verdere werkzaamheden.

Jouw reactie