21 juli

21 juli 2014 - Jambanjãli, Gambia

Laat ik maar beginnen met de ervaring van gistermiddag en –avond. We werden gastvrij ontvangen in het huis van Alhagy, Yassin, Mohammed (bijna 4 jaar) en Huja (1,5 jaar). Yassin was om half 3 al begonnen met koken en kreeg daarbij hulp van haar twee jongere zussen. Ze had een soort kolen in een bak, in de tuin. Daarop stond een pan met olie. Hierin frituurde zij de vis. Alhagy had speciaal voor ons frisdrank in huis gehaald. Wij vonden dat enorm luxe, wij hadden ook gewoon water willen drinken! Omdat wij bij Alhagy en zijn gezin mochten eten hadden wij een zak van 50 kilo rijst meegenomen. Yassin vertelde dat zij hiervan 4 maanden kan leven met haar gezin.

We hadden niet alleen een baal rijst meegenomen, maar ook veel speelgoed en pennen, twee voetballen en lekkere stroopwafels. Al deze spullen wilden we uitdelen in dit dorp, dus zijn we met elkaar een eindje gaan lopen. Toen we bij het voetbalveld (lees: zandvlakte met hobbels, bobbels en aan weerszijde twee stokken als doel) aankwamen was er een groep jongens aan het voetballen. Al snel werd het een partijtje: de Gambianen tegen de Toubabs. Het publiek stroomde toe! Het was een prachtig gezicht. Uit alle hoeken en straten kwamen mensen aanlopen om te kijken wat hier gaande was. Helaas moeten we hier vermelden dat de eindstand 4-1 geworden is. Jennifer heeft gescoord voor de Toubabs. Maar respect voor onze tegenstander want iedereen voetbalde op blote voeten (en wij, stoer als we zijn, natuurlijk ook). Bij ons zijn er een aantal voetballers behandeld door ons eigen medisch specialist Lonneke. De blessures waren: blaren, brandblaren, open wonden aan de tenen en bovenal enorm gore poten!

Na het voetballen hebben we de kinderen uitgelegd dat wij de voetballen voor gezamenlijk gebruik achterlieten. Alhagy zorgde er vervolgens voor dat de kinderen in rijen gingen staan en zo konden wij elk kind blij maken met speelgoed of een schrift of een pen etc. In het dorp zal men nog lang weten dat wij geweest zijn want de gekleurde fluitjes waren favoriet!

Toen we weer bij Alhagy’s huis kwamen, trokken we onze slippers uit en gingen naar binnen. We hebben heerlijk zitten kletsen met elkaar. Mohammed kreeg de volle aandacht en veroverde (samen met zijn zusje) onze harten…. Smelt….. Na half 8 konden we eten, maar eerst werden er kleedjes op de grond gelegd: er werd gebeden. Wij hebben op hetzelfde moment in onszelf ook gebeden. De vrouwen zitten bij het gebed achteraan en zijn gesluierd. Prachtig om te zien dat het gebed op gezette tijden, overal gedaan wordt. Het maakt niet uit waar je bent, bidden doe je gewoon op een matje dat je meegenomen hebt of op iets dat je aantreft in de buurt. We zien dat op het schoolplein ook altijd rond twee uur. De schaamteloosheid, het hoort er bij, het is niet anders… daar kan ik nog veel van leren. Na het gebed spreidt Yassin twee kleden uit en we maken twee groepen. We zitten op de grond om het kleed en er komen twee grote schalen in het midden. Iedereen krijgt een eigen lepel en met deze lepel schep je een hapje uit de schaal en zo eet je gezamenlijk. Het is een echte Gambiaanse maaltijd. Eén schaal bevatte rijst met kip en een soort satésaus. De andere schaal bevatte een pittig gekruide rijst met groente en zwaardvis. We wassen nog even onze handen en gaan ‘aanzitten’ in een kleermakerszit. Tijdens het eten valt ons op dat we beter onze voeten hadden kunnen wassen dan onze handen… allemachtig wat een zwarte poten!! Maar wat was dit een bijzonder gave ervaring! We informeren nog even of we alles op moeten eten, maar dat hoefde niet volgens Christine. De schalen waren trouwens al behoorlijk leeg. We hebben enorm genoten van deze maaltijd en van de gastvrijheid van dit bijzonder, liefdevolle gezin.

En dan vandaag… het is wederom vroeg opstaan, ontbijten en ook nog eens bloedje heet. De zon staat hoog aan de hemel. Zodra we aankomen, slepen we de materialen uit het klaslokaal en starten met het maken van betonmat 4 en 5. We leggen de enorme ijzerwerken in de schaduw zodat we niet in de snikhete zon hoeven te meten, knippen, zagen, draaien ijzerdraadjes…. Ja ja, ik stop al…. U snapt inmiddels hoe die betonmatten gemaakt worden.

Omdat we extra geld hebben (de koers werkt in ons voordeel en er zijn wat geldbesparende wijzigingen doorgevoerd onder het scherpe zicht van Dhr. E. Kats), kunnen we het dak van de bibliotheek en staffroom ook vervangen. De gaten zitten er in en dat is natuurlijk niet wenselijk bij een bibliotheek! Vandaag helpen een aantal van ons dus ook bij het verwijderen van het dak en het plaatsen van de nieuwe platen.

Ondertussen, aan de andere kant van het schoolplein, in de brandende zon, staat een betonmolen. Nu is het natuurlijk spannend: hebben we stroom en als dat zo is, blijft de stroom dan ook de hele dag? We hebben geluk: ER IS STROOM !! Kortom: de machine mengt voor ons! Voor 3 kruiwagens vloeibaar beton hebben we nodig: drie bakken met grind, 2 bakken met zand, 1 bak met cement en 3 emmers water. Een aantal van ons scheppen zich de sufblubber en het zweet gutst hen van het lichaam af. Anderen slepen en duwen de kruiwagens vol vloeibaar beton naar het eerste lokaal. Maar met trots kunnen we u melden dat rond de middag het eerste lokaal voorzien was van een prachtig gladde vloer! HOERA! Nog maar vier te gaan…

Dan breekt er ineens een bijzonder moment aan. Het herdenkingsbord dat de school geplaatst heeft ter ere van Harry Bruinsma willen we herplaatsen. Egbert regelt dat er beton gestort wordt en dat het bord er in staat. Hij legt zijn kleddernatte shirt er over heen omdat we verder niks anders hadden. Dan gaan we met z’n allen bij Christine staan en natuurlijk moet zij het bord opnieuw onthullen. U begrijpt dat er een hoop emoties los kwamen bij velen van ons. We spreken uit naar elkaar dat we weten dat hij ons werk hier ziet en dat hij trots is op ons allemaal! En dan roept Annika: “Groepsknuffel!!” Dus sprinten we met z’n allen naar Christine en knuffelen haar en elkaar net zo lang totdat we allemaal elkaars zweet voelen en ruiken.

Na de middagpauze leggen we het folie en de betonmat in lokaal 2 en we krijgen het zelfs voor elkaar om het beton te storten! Nog maar 3 lokalen te gaan. We hebben in totaal 8 m3 beton gestort vandaag! Trots, moe maar voldaan zakken we terug in de banken van de bus. Morgen weer een dag: het dak afmaken, de matten afmaken en beton draaien en storten… We zien er uit als bouwvakkers, voelen ons bouwvakkers en ik geloof zelfs dat we kunnen zeggen: “We zijn bouwvakkers”

PS: sommigen van ons zijn al zoveel afgevallen dat ze zelfs een bouwvakkersdecolleté hebben !

Dagevaluatie:
Manon opent met het lezen van Lucas 23: 39-43
Robin leest Matteüs 13: 36-46
Egbert vult aan: Vandaag maar een korte tekst. Het eerste gedeelte bevat de uitleg van de tekst van gisteren daarna staan er nog twee heel korte, maar bijzondere gelijkenissen. Eerder dacht ik altijd: “ Wat raar! Je moet delen en niet hebberig zijn en dat zijn de twee mensen in dit voorbeeld wel en dat moet het voorbeeld van het koninkrijk van de hemel zijn?” Dat vond ik als jongere niet kloppen. Ik lees ze nogmaals voor:
“Het is met het Koninkrijk van de hemel als met een schat die verborgen lag in een akker. Iemand vond hem en verborg hem opnieuw, en in zijn vreugde besloot hij alles te verkopen wat hij had en die akker te kopen. Ook is het met het Koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. Toen hij een uitzonderlijk waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.”
Twee mensen die iets waardevols ontdekken en er alles voor over hebben om het in hun bezit te krijgen. Eén verstopt het zelfs, om het vervolgens via een koop te verkrijgen. Je zou haast denken dat het stelen is.
Wat Jezus met de schat en de parel bedoelt, is heel eenvoudig. Het is God. En wat hij ermee wil aangeven is al net zo simpel. Zodra je God hebt gevonden, wees dan bereid om alles wat je hebt ervoor te geven. Zeg maar gerust: het is van levensbelang dat je bereid bent om er alles voor te geven en ervoor over te hebben.
Toen ik de tekst las, moest ik denken aan Jezus die aan het kruis hing met de twee misdadigers. Aan beide kanten één. De één lachte hem uit en bespotte hem en de andere misdadiger werd boos. Niet op Jezus, maar op zijn medecrimineel en hij wees hem terecht. Hij zei dat zij er terecht hingen en Jezus voor ons allemaal. Hierna vergaf Jezus hem. Die man had het mooi voor elkaar; lekker je hele leven doen en laten wat je wilt en op je laatste dag alles nog even rechtbreien en de weg naar de hemel vinden. Dat is dus mooi vervelend dat wij allemaal in een christelijk gezin geboren zijn en vanaf de eerste dag bewust moeten zijn van wat je wel en niet mag. Natuurlijk dwaal je wel eens af of duurt het een poosje voor je de weg vindt. Zeker als je jong bent, heb je een hoop twijfels. Dat mag gerust als je de weg terug maar vindt.
Denk morgen op de bouw nog eens aan het verhaal van de druivenplukkers. De één begon erg vroeg, de ander in de middag en sommigen nog later op de dag. Toen er afgerekend werd kreeg iedereen hetzelfde bedrag. Ja, soms loopt, draait, knipt of schept de één van ons wat harder dan de ander maar denk op het moment dat jij je begint te ergeren: “Jezus houdt van ons allemaal even veel.”

Ervaringsrondje:
We hebben enorm veel gedaan en heel hard gewerkt vandaag! We ervaren voldoening. We vonden het een lange dag, maar de tijd ging toch best snel. We schrokken dat we pas om 15.00 uur stopten. Meestal stopten we namelijk wat vroeger. We zullen blij zijn als morgen die matten klaar zijn. Jennifer heeft wat ‘moeder’ gesprekken gehad met een aantal Gambiaanse jongens. Christine vertelt dat het hoofd van de school elke dag zo verbaasd is over onze kracht en doorzettingsvermogen. Hij benoemt dat regelmatig naar haar.

1. Edward:
    top allemaal !!!!!!!!!!
  2. Nelleke van der Zwaard:
    21 juli 2014
    Wauw, wat hebben jullie een werk verzet vandaag! Hier was het vandaag nat en een stuk koeler dan het weekend. En als ik dan jullie verhaal lees, petje af; zo doorwerken in die hitte. Fijn dat jullie nog meer kunnen opknappen. Succes.
  3. Biemolt:
    21 juli 2014
    Fijn dát jullie lekker gegeten hebben.
    Nemen jullie het recept mee?
    Fijn dát het lekker opschiet er zels meer gedaan kan worden.
    Goed bezig team, ik ben trots op jullie allemaal maar ook trots op Mellany die zo goed haar best doet.
    Blijf een team en geniet van deze momenten samen.
    Veel plezier nóg en fijne dag morgen.
    Groet, Janny Biemolt
  4. De Zwollywooders:
    21 juli 2014
    Speciaal voor Janny: witte rijst koken, kip braden en een bakkie satesaus opwarmen. ;-)
  5. De Zwollywooders:
    21 juli 2014
    Speciaal voor Janny: witte rijst koken, kip braden en een bakkie satesaus opwarmen. :-)

Hier malen ze de pinda's zelf fijn en voegen olie toe, maar een bakkie Wijko is makkelijker!
  6. Jan en Riek Ensing:
    21 juli 2014
    Geweldig wat een teamwerk en dat jullie zo opschieten, fijn dat er nog meer gedaan kon worden. Wat fijn ook dat jullie Harry zo hebben betrokken in deze dag, en die knuffel!!
  7. Izzy:
    21 juli 2014
    Super!! Mooi dat de eerst twee vloeren klaar zijn.
    Ga zo door toppers en super van die meevaller!!
  8. Jacqueline:
    21 juli 2014
    Wederom een prachtig verslag, de kinderen blij gemaakt met de kleine cadeaus super wat zullen ze gestraald hebben, en heerlijk genoten van het avondeten. Heb al vernomen dat Manon het heerlijk vond. Nog veel succes allemaal met de laatste loodjes.
  9. Mariette Prins:
    21 juli 2014
    Een van de mooiste dingen, naast jullie geweldige project, vindt ik toch wel dat jullie zoveel mooie ontmoetingen / ervaringen met de mensen daarginds hebben. Laatst wat negatief en gisteren heel positief. Ik blijf het heel bijzonder vinden, elke keer weer. Fijn dat het financieel uit kan om nog wat extra's te doen
  10. Marja Leasa:
    21 juli 2014
    Wat een werk is er weer verzet!!
    En wat fantastisch, dat jullie ook de bibliotheek kunnen voorzien van een nieuw dak.
    Maar ook waren er emotionele momenten. Super die groepsknuffel.
    Kunnen jullie als jullie thuis zijn wel zonder elkaar?
    Mijn respect wordt steeds maar groter en groter en groter!!!
  11. Gerco en Lianne:
    Hallo harde werkers,
    Super al die verhalen. Wat verrichten jullie toch ontzettend goed werk. Jullie moeten traks nog afkicken van al dat bouwen als jullie weer terug zijn. Straks staan er ineens allemaal schuurtjes of bijgebouwtjes in Hoogeveen. Als het staaldraad dan met draadjes aan elkaar gebonden is dan weten we genoeg ;-) Maar wij wensen jullie weer veel sterkte, energie en plezier morgen met klussen en bouwen!
    Liefs Gerco en Lianne
  12. Alita Bronswijk:
    21 juli 2014
    hallo harde werkers. wat een geweldige prestatie !!! echt bewondering voor jullie om jullie doorzettingsvermogen. nog net zo enthousiast als dag 1, als het niet meer is . helemaal top. Ik weet niet wie dit verhaal heeft geschreven maar ik lag helemaal in een deuk, over die zwarte poten aan tafel ha ha tja voetbal op blote voeten zal niet meevallen met onze verwende pootjes ha ha dan hebben zij een streepje voor qua snelheid. Toch leuk dat jullie het gedaan hebben. Ik hoop dat jullie morgen weer stroom hebben, en jullie net zoveel kunnen doen als vandaag.En dat de betonmatten afzijn. Jullie dromen er zo langzamerhand denk ik wel van
    Geweldig hoe jullie met de inwoners van dat dorp omgaan, wat een leuke ervaringen. Ze zouden jullie heel erg missen op heel veel manieren. Maar zet. m op nog een paar dagen, em ik kijk nu alweer uit naar jullie volgende verslag.
  13. De Zwollywooders:
    21 juli 2014
    We hebben vanavond net gezegd tegen elkaar, dat we volgende week de ene dag bij de ene eten en de dag erna bij de ander. Dus ouders... graag tafel dekken voor 14 + uw eigen gezin!!
  14. Jan en Herma:
    22 juli 2014
    Geweldig, wat kunnen julliw weer trots zijn, hard gewerkt en weer lekker opgeschoten. Die maaltijd mmmm lijkt me lekker. Dat bij elkaar gaan eten....geweldig idee!!!
  15. Fred en Nellie:
    22 juli 2014
    Geweldig dat er zoveel "mooi" werk verzet wordt door jullie. Petje af!! De laatste loodjes wegen het zwaarst maar zoals wij dat uit de verslagen lezen,gaat dat volgens ons voor jullie niet op. Wat een energie, inzet en doorzettingsvermogen.Succes!!
  16. Elly en Jan Westhuis:
    22 juli 2014
    Elke dag weer een indrukwekkend verslag. Ontroerend vaak!
    Wat een samenwerking bij alles wat jullie doen. In het afbreken en opbouwen, het vlechten van de matten(petje af!) het spel met de kinderen , de maaltijd op zn Gambanees, de knuffel na de onthulling van Harry s nabijheid! Het overdenken van de bijbelgedeeltes en de gesprekken erna....Wat zullen jullie dit alles straks missen! Maar wat hebben wij een waardering voor jullie! Sterkte de laatste dagen...
  17. Nelleke van der Zwaard:
    22 juli 2014
    hm, als jullie nu lunchen bij de één en avondeten bij de ander, dan past het precies in 1 week... ;-), anders hebben jullie met 14 personen wel 2 weken nodig om bij iedereen van de groep te kunnen eten.
    (Enne, als het bij Lonneke niet past, mogen jullie ook hier aanschuiven. Gezellig.)
  18. Marjolanda Bos:
    22 juli 2014
    Eindelijk een goede verbinding op vakantie om alle verslagen te lezen.....

Het is maar goed, dat jullie straks nog een aantal weken vakantie hebben, het is niet te doen om na al deze ervaringen zo maar weer in je dagelijkse leventje in Hoogeveen te stappen.

Tijd voor omschakelen, verwerken zelfs, nagenieten, weer loskomen van elkaar en nog zo ontzettend veel meer.

Je misschien wel bovenal realiseren, dat het misschien wel heel erg andersom gewerkt heeft: dat jíj veel ontvangen hebt in deze tijd, een onschatbaar cadeau voor de rest van je leven.

En als ik dan ook nog eens lees hoe voortvarend alles gelukt is, dan kan het niet anders dan dat er een heeeeeeele grote zegen op jullie en dit project ligt....

Wanneer gaan jullie precies terug? En.... jullie maken vast alweer plannen voor een vervolg.....dit laat je niet zomaar weer los....

Lieve allemaal, nog even toi toi voor de laatste loodjes en wennen aan het idee van afscheid....
  19. Geke Bakker:
    22 juli 2014
    Hallo allemaal, in het bijzonder mn super nicht Mellanie
    Wat een kanjers zijn jullie. Werken. En nog eens werken jammer dat het hier in Nederland niet zo veel werk is in de bouw anders hadden jullie vast een Baan. Bij het lezen. Van jullie belevenissen dacht ik aan het lied, ,weet je dat je een parel bent. Een parel in Gods hand. Geniet van en met elkaar.
  20. Wim balder:
    22 juli 2014
    Gisteren, maandag, was ik in Drente. Voor mijn werk. Had daar een afspraak. Gaandeweg ons gesprek vroeg mijn gesprekspartner of ik op de hoogte was van jullie en jullie project. Ik kon dat bevestigen zij het dat ik slechts een stuk voorbereiding had meegekregen. Hij wees me op jullie weblog. Heb dat gisteravond bekeken met aandacht en ontzag. Aandacht omdat er werkelijk verhalen verteld worden. Ontzag voor de motivatie die jullie ten toon spreiden, de werkzaamheden, niet altijd even prettig maar wel in het perspectief van de gestelde doelen.
    Bovenal de belangstelling hoe jullie vertellen over het contact met de kinderen, de lokale bevolking! Het delen met elkaar.
    Het deelbare woord delen, geven én ontvangen! Hoe belangrijk in een wereld die in brand lijkt te staan! Sterkte en veel plezier jullie de resterende dagen!
  21. Erik Bakker:
    22 juli 2014
    Wauw wat verrichten jullie goed en zeer dankbaar werk af. Mijn complimenten. Ga zo door ik ben trost op jullie dat jullie dit doen. Goed bezig :)
  22. Hoi Susan en alle anderen.:
    22 juli 2014
    Het was hier vandaag erg warm en als je het verslag leest was het daar ook wel warm.Nog enkele dagen dames (bouwvakkers)en de klus zit er op.Nog veel sterkte en plezier.En bij thuiskomst zul je veel te vertellen hebben Ik zie er naar uit.