Baobab eiland

3 mei 2024 - Kololi, Gambia

Deze keer komt de wens via Gusta uit Jakarta.

Slmt pagi tt Guus..luaar biasa..para lansia yg penuh semangat membantu perbaikan poliklinik disana..semoga semua sehat2 dan  semangat terus sampai selesai.Tuhan memberkati usaha dr bpk2 dan ibu2 lansia.❤️👍👍🙏

Goedemorgen tante Guus.
Buitengewoon dat senioren vol enthousiasme een polikliniek daar opknappen. Ik hoop dat jullie allemaal gezond blijven en met enthousiasme het werk afmaken.God zegent de  inzet van de senioren.❤️👍🏻👍🏻🙏🏻

Vandaag gaan we als toerist naar Baobabeiland. Annie blijft in bed en gelijk heeft ze! Baobab eiland is niets voor haar.

1000037171

Van vliegende vogels en een boottochtje wordt ze niet enthousiast. Ons lijkt het wel leuk. We zien haar vanavond wel weer.

Als we van de grote weg afgaan, moeten we met de bus door een soort bospaadje. We doen de ramen even dicht, anders krijgen we allerlei takken en bladeren naar binnen.

Via een steiger lopen we door de mangrove naar het bootje. Die brengt ons naar de overkant, het eiland.

1000037318

1000037197

1000037188

We krijgen ambachtelijke thee, een rondleiding over het eiland en een rondvaart op de rivier.

King kiliba heet de thee. Dit is een soort energie drink. Het kan de hele dag gedronken worden en het is de belangrijkste thee in Gambia. Goed voor de bloeddruk en de alertheid. Het wordt lokaal gemaakt. Onze gids zegt dat het een van de duurste thee's van Gambia is. Voor ons smaakt het gewoon naar groene thee.

Bij de rondleiding over het eiland zien we een groot bijennest, heel veel baobab bomen, gieren en andere roofvogels, parkieten, krabbetjes, slijkspringers, reigers en een soort kievit.

1000037241

1000037235

1000037225

1000037239

De baobabboom is ook een soort kalender voor de Gambianen, met name voor de boeren. Nu is de baobab boom nog redelijk kaal. De eerste blaadjes komen er aan. Maar als het helemaal groen is, is de regentijd aangebroken.

1000037229

De rondvaart kun je zien als een watersafari.
Kijk hier! Een bonte ijsvogel!
Kijk daar! Een slangehals reiger!
Even stoppen! Want ik zie een grote zilverreiger.
En daar! Een kleine zwarte reiger vangt net een visje!
Links en rechts van ons mangrove bossen en voor ons de grote Gambia rivier. Voorzichtig voelen we de temperatuur van het water. Voorzichtig want we hoorden dat hier af en toe zelfs krokodillen zijn gespot.
We genieten!

1000037299

1000037293

1000037281

1000037251

Na de heerlijke  lunch gaan we weer terug.
Op de heenweg hebben we 10 zakken rijst en 6 voetballen gekocht. Voetballen kun je niet alleen. Dat is een sociaal gebeuren. En de jongens zijn er dol op. Verder delen we onderweg ook kleding uit. Onze chauffeur Alhagy heeft een goed oog voor waar de rijst en kleding nodig is. En wij leren het ook steeds beter te zien. Het huis ziet er dan niet stevig uit, brokkelt al wat af en heeft een dak van golfplaten en het ziet er roestig uit met hier en daar deuken.

1000037365

1000037363

1000037356

1000037328

Het is heel bijzonder om rijst, kleding en voetballen uit te mogen delen.

Bij een bosje met bomen met cashewnoten delen we de eerste zakken uit. Daar zijn 2 mannen bezig om elke noot te plukken van zijn appeltje.

1000037321

1000037319

1000037447

Even verderop geven we rijst, kleding en een voetbal. Voordat we weer in de bus zitten, is een grote groep jongens al aan het voetballen. Bij een andere familie begon de vader spontaan te bidden van de dankbaarheid.

Bij weer een andere familie geven we een springtouw. Greetje, Wiebe en Lonneke doen het een paar keer voor. Verder moeten ze maar uitvinden hoe het werkt, want het is veel te warm.

1000037390 1000037393

Omdat het zo warm is, is het water zo goed als op. We kopen nog wat extra flessen. Elke avond neemt Alhagy onze lege flessen mee en vult ze met fris water uit de bron.

Morgen weer een werkdag!

Foto's: https://projectgambia.reislogger.nl/jeugd-gambia-2024/foto/baobab-eiland

1. Yvonne en Adrie:
    3 mei 2024
    Bijzonder om de dag zo goed te beginnen! Door de familie van Gusta goed in de gaten gehouden!
    Heerlijk om te varen. Tegelijk de natuur bekijken! Mooie vogels.
    Fijn dat de rijst , de kleding , de voetbal en springtouw uit te delen!
    Kunnen jullie er weer tegen!! Morgen weer de werkelijkheid!
    Succes en zet m op!
    Love you! ❤️
  2. Conny Pattipeiluhu:
    3 mei 2024
    Een goede afleiding na al het werk. Wat een mooie boottocht! En al die mooie vogels, prachtig! Genieten van God's schepping. 🙏🏼🕊👌🏼
  3. Truus Keizer:
    3 mei 2024
    wat een belevenis voor jullie allen. Wat is de natuur mooi.
    Hart. groet voor allen van truus keizer
  4. Marijke:
    3 mei 2024
    Wie is Annie, is dat nog geheim of heb ik dat gemist. Sterkte met werken in de hitte. Lang leve de airco. Die staat hier ook weer aan.
  5. Roelie zus van Herma:
    3 mei 2024
    Nou dat was weer een prachtige dag. Mooi dat jullie dat allemaal uit konden delen.
    Morgen weer sterkte met de arbeid in de hitte!!
  6. Roelie zus van Herma:
    3 mei 2024
    Heerlijk wat een mooie dag hebben jullie gehad. Wat gaaf om de weer allemaal te mogen delen.
    Sterkte morgen weer met de arbeid in die hitte.
  7. Marja Leasa:
    4 mei 2024
    Wat een prachtige foto’s weer en al die gelukkige stralende gezichten van de mensen die al jullie giften ontvangen.
    Even een raad voor het geval jullie met de kinderen gaan voetballen, schoenen aanhouden en niet gaan voetballen, zoals de kinderen daar, met blote voeten!
    Ik denk dat Lonneke of Christine jullie wel kan vertellen waarom.
    Vandaag na een toeristische dag gisteren weer aan het werk.
  8. Gert en Alien:
    4 mei 2024
    Wat weer een belevenissen. Mooi verhaal en foto's. Zo kunnen we het mee genieten.
    Succes ook weer voor vandaag en goede verdere tijd toegewenst. Prachtig om te lezen hoe blij iedereen is met de rijst en de verdere cadeautjes. Groet Gert en Alien
  9. Marije:
    4 mei 2024
    Leuk om het verhaal weer te lezen en de foto’s te bekijken. Het ziet eruit dat jullie genieten
  10. Jannie en Selena:
    4 mei 2024
    Met veel plezier hebben wij naar de blog gekeken. Wat een mooie foto’s en wat geweldig wat jullie daar doen! Wij wensen jullie veel succes en plezier!

Wiebe/papa wij zijn super trots op jou!
  11. Yvonne en Adrie:
    4 mei 2024
    Geen verslag , wel prachtige beelden, die het weergeven wat er weer gebeurd is geschilderd, ge veegd. En iets gemetseld! Van de eigen gemaakte stenen.
    En de warmte pfff. Gelukkig is de zee 🌊 dichtbij 🙂
    Met koeien op het strand ha ha,
    Wat een bijzonder land!
    Morgen een dag om dankbaar te zijn van alle bijzondere en mooie momenten!
    Knuffels.

Jouw reactie