Vierde werkdag en Paridise Beach

4 mei 2024 - Kololi, Gambia

We beginnen de dag met een wens uit Almere via Gusta.

1000037601

Vandaag wordt er veel gewerkt bij de kliniek:

•  Er wordt een geul gegraven voor de leiding naar het tweede gebouw.
  • Het toilet in het huis van de hoofdverpleger Lamin wordt geïnstalleerd.
  •  Zijn keuken halen we leeg en maken we zoveel mogelijk schoon.
  • De plafonds zijn gewit.
  • Het hele gebouwtje schuren we.
  • Het regelwerk in de kliniek wordt gemonteerd, waar het plafond aan vastkomt.
  • Met de stenen die we gemaakt hebben, metselen we de buitenmuur 2 lagen hoger.
  • Dozen uitgezocht met lappen en naaimaterialen.

Even wat foto's

1000037735 1000037731

1000037719

1000037715

1000037713

1000037652

1000037723

Okke is op bezoek geweest bij Lamin. Hij is met open armen ontvangen door de hele familie. De warme familieband was meteen te voelen.

In de namiddag gaan we naar Paradise Beach. Dat is een plek aan het strand met veel strandbedjes en een bar met het zicht op een groot aantal vissersbootjes. Heerlijk om even te relaxen. Op het strand zijn ook een aantal runderen. Deze keer levend. De vorige keer bij de jongeren lag er een dode koe op het strand. Dat was iets minder "Paradise" dan ze hadden verwacht.

1000037763

1000037757

1000037834

Jan heeft zich verkleed als zeemeermin Ariël. Het zou een vriendinnetje kunnen zijn van Annie.

1000037801

We eten een heerlijke maaltijd, gewoon op het strand: Een heerlijke en bijzondere ervaring.

1000037799

1000037798

Op de terugweg merken we steeds meer van het congres van 57 landen die in de buurt wordt gehouden. Veel politie onderweg. We komen nog een aantal auto's tegen die worden begeleid door motoren. Deze rijden al zwaaiend voor de stoet uit. We moeten zelfs van de weg af. Als de stoet voorbij is, kunnen we de weg weer op.

Vanavond is Annie er ook even bij.

1000037820

Om acht uur zijn we 2 minuten stil.

1. Familie van der Laan:
    5 mei 2024
    Wat een harde werkers zijn jullie, wat krijgen jullie veel gedaan! Wij kijken uit naar de before-after fotos. Heel leuk om via deze blog dagelijks op de hoogte gehouden te worden van jullie vorderingen en avonturen. En wat fijn dat Okke op bezoek is geweest bij de hele familie, dat moet een warme hereniging zijn geweest! Ontzettend veel succes (en plezier!) met alle verdere werkzaamheden💪
  2. Raymond Bruinsma:
    5 mei 2024
    Indrukwekkend te zien hoe deze "jeugdigen" in de verzengende hitte hard werken om de kliniek te herstellen. Kosten nog moeite worden gespaard. Zelfs mevrouw Bruinsma is gespot bij het legen van een kruiwagen! Of was dat alleen voor de foto?
    Gelukkig is er ook tijd voor ontspanning en daar is Paradise Beach een prachtige plek voor. Pas wel op voor de krokodillen!
    Mooi dat de viaduct nu klaar is . Vorig jaar mei was die nog in aanbouw.
    Is de weg langs Lemon Creek al klaar of is alles langs de weg in aanbouw nog steeds onder een rode laag stof bedekt?
    Je verbaast je regelmatig over hoe in een land als Gambia de zaken gaan., zoals verf roeren met je handen! Maar in een land als Gambia moet je roeien (roeren?) met de riemen die je hebt.
    Ontroerend om de dankbaarheid te zien van de Gambianen die volkomen onverwacht een zak rijst krijgen. En de blijdschap bij de kinderen is mooi om te zien!
    We kunnen trots zijn op deze Nederlandse groep toubabs!
  3. Rens:
    5 mei 2024
    Wat fijn dat Qkke zo warm ontvangen is bij Lamin en familie. Hij had hier zo naar uitgekeken.En wat hebben jullie relaxen op Paradise Beach verdiend!
  4. Marja Leasa:
    5 mei 2024
    Wat fijn om elke dag te beginnen met positieve woorden die Gusta krijgt en mag doorgeven.
    Dat geeft toch elke keer weer de kracht om alle zware werkzaamheden in die hitte te kunnen verrichten.
    En dan denk ik aan het voor mij toch nog steeds het Gambia lied ‘Ga met God en Hij zal met je zijn!’
    Hij is er bij en geeft jullie de liefde en kracht om dit werk te kunnen verzetten, maar jullie krijgen ook veel liefde terug van al die dankbare Gambiaanse mensen en kinderen.
    Daarnaast kunnen jullie ook genieten en ontspannen omringd door levende koeien.
  5. Hans Bakker:
    5 mei 2024
    Wat zijn jullie een harde werkers. Mijn petje af. Respect. Prachtige foto’s. De laatste dagen. Nog even volhouden.
  6. Yvonne en Adrie:
    5 mei 2024
    Verrassing om te zien bij de laatste foto Annie eindelijk uit bed, gezellig zo met haar tussen jullie in Greetje en Christine 😍
    Na gedane arbeid is het goed rusten, die verdienen jullie dubbel en dwars!
    Maak er weer een vruchtbare dag van.
    Op afstand genieten wij met jullie mee. Knuffel voor jullie allemaal ❤️💜🧡
  7. M en C:
    Dag allemaal,
    Twee verschillende werelden…hard werken bij hoge temperaturen en hier is het volop vakantie, vanwege alle bijzondere dagen. Vandaag bevrijdingsdag. Wat een prachtig land om in te mogen wonen. De vlaggen wapperen aan verschillende huizen…nu in een beetje motregen, maar dat gaat beter worden.
    Langs verschillende monumenten gegaan , waar nu allemaal kransen zijn neergelegd. Altijd weer indrukwekkend. Gelukkig is de herdenking op de Dam rustig verlopen, met helaas weinig bezoekers. Jullie allen nog een hele goede tijd met elkaar. Prachtig wat jullie allemaal verrichten. Denk ook goed aan jezelf.
    Hartelijke groeten, Mary en Carla ( dit was even een kleine update uit Nederland)
  8. Gert en Alien:
    5 mei 2024
    Goed bezig allemaal. Er is al heel wat noeste arbeid verricht onder grote hitte.
    Ook mooi om te zien dat de zeekoeien deze keer springlevend is. En fijn dat Annie rechtop zit zo te zien is ze weer aardig bij de pinken.
    Groeten Alien en Gert
  9. Yvonne en Adrie:
    5 mei 2024
    Een mooie dag om van alles te delen 💜❤️🧡
  10. Betty Bosman:
    5 mei 2024
    Mooie afwisseling: werken en genieten.

Jouw reactie