11 juli

11 juli 2014 - Jambanjãli, Gambia

Vandaag mochten we uitslapen. We hoefden pas om 8.15 uur aan het ontbijt te zijn! Heerlijk! Veel van ons zijn blij met dat extra uurtje. Sommigen zijn zelfs zo blij dat ze er spontaan nog een half uur bij aan plakken en ietwat laat aan het ontbijt verschijnen…
Vandaag staat er iets bijzonders op het programma. We gaan vandaag niet slopen of bouwen, omdat de vrijdag bij de Moslims de dag is dat ze naar de moskee gaan en daarom werken ze meestal niet. Wij gaan een leeftijdsgenoot bezoeken en mogen bij hem/haar thuis kijken.
Iedereen heeft een tasje met cadeaus meegebracht: stroopwafels (zijn ze gek op hier!) en een schrift, pen, potloden, tekenpapier, armbandje of iets dergelijks. Zodra we op Jambanjelly School aankomen, worden we gekoppeld aan een leeftijdsgenoot. We gaan in tweetallen op pad en bezoeken dus 2 huizen. Natuurlijk worden er foto’s gemaakt van de koppels en dan lopen we de route naar het huis van onze gastheer of –vrouw. De tijd die we moeten lopen is verschillend: sommigen van ons lopen 2 minuten, anderen meer dan 20 ! We komen door straten die we nog nooit hebben gezien en kijken onze ogen uit. We lopen op Gambiaans tempo over en door het zand. Iedereen groet ons, mensen vragen of wij een foto willen maken en op willen sturen naar de school. Het moet een prachtig gezicht zijn geweest door de straten van Jambanjelly: twee bleekscheten (of twee rood verbrande kreeften) met aan elke hand een stuk of wat kinderen. Als we vragen of die kinderen niet naar school moeten, is het antwoord soms “ja eigenlijk wel”. In Nederland noemen we dat spijbelen, maar als in Gambia een kind niet op school komt, is er vaak een goede reden voor: er moet gewerkt worden of iemand moet verzorgd worden en dat doet dan het kind. Vandaag is het de beste reden: er zijn”toebobs” (blanken) die door de straten lopen!
De huizen die we aantreffen zijn erg verschillend. Sommigen hebben elektriciteit, maar de meesten niet. Electra is bijzonder en luxe hier. De mensen wonen met families bij elkaar op een “compound” een soort erf. Daar zijn alle voorzieningen: 1 waterput, een plek om te koken (elke dag is daarvoor een bos hout nodig. Dat kun je kopen voor 25 Delassi (50 eurocent). Maar dat is eigenlijk te duur. De meesten halen het hout zelf uit de bush) en eenvoudige huisjes voor elk gezin. Er is 1 slaapkamer voor vader, moeder en 2 kinderen. Ze slapen in 1 bed. In andere huizen zijn er 2 slaapkamers. De kinderen slapen op een kleed of delen 1 bed met z’n allen.
We worden rondgeleid in de buurt en schudden vele handen. Wederom vragen we ons af wie dit bezoek nou het meest bijzonder vindt: zij of wij? Er is dankbaarheid over en weer. Iedereen heeft vandaag iets anders meegemaakt en gezien. Doordat we in tweetallen waren kunnen we hierover samen in gesprek. Vanavond bij de dagevaluatie nemen we allemaal een foto mee die we vandaag gemaakt hebben. We gaan elkaar uitleggen waarom we deze foto gekozen hebben.
Na deze huisbezoeken hebben we de rest van de middag doorgebracht aan Paradise Beach. Wat een contrast. Maar ook dat mag en kan in deze drie weken. De meesten van ons sluiten de ogen en missen de overvliegende pelikanen. Wat is deze wereld anders dan de onze….
Op de terugweg zingen we wederom veel. Van Christelijke kerstliederen in deze zinderende hitte tot zeer speciale studentenliederen (met soms erg ranzige tekst). We voelen ons verbonden bij alles wat we doen; zingen, lachen, huilen, praten… wat een voorrecht om dit mee te maken.

Dagevaluatie:
Anke opent met een gedicht over geloven in een nieuwe wereld waarin geen haat, nijd en verschil is.
Lonneke leest uit Romeinen 6: 15-23
Egbert vult aan:
“Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet”. Dit is het eerste vers van vandaag, ik denk dat deze na de werkvakantie zeker ook op ons van toepassing is. Gisteren hebben wij het vooral tijdens ons dagelijks rondje gehad over onze luxe, verspilling en de vraag of wij nu in weelde leven.
Op “luxe en weelde”hebben wij hier het antwoord al gezien en zullen jullie lezers het antwoord ook wel weten. Ja, wij leven in weelde en overvloed. Verspilling is misschien wel voor de thuisblijvers wat moeilijker maar in Gambia worden wij daar dagelijks mee geconfronteerd. Zaterdagmorgen na onze aankomst werden wij tijdens het ontbijt door Christine geattendeerd op een paar simpele spelregels: “ik weet niet wie van jullie er brood heeft overgehouden tijdens de reis, gooi dit niet in de prullenbak want de mensen hier vinden dat niet fijn en zorg dat altijd je altijd je bord leeg eet laat niets liggen”. Over deze opmerkingen hebben we nu tijdens de maaltijd de grootste lol en zie je regelmatig een bord over tafel gaan richting Karel en Annemiek, de kliko’s van de groep. Om over het, naar rood verschoten hoofd van Lonneke, tijdens de mededeling maar niet te spreken. Zij had de broodjes al gedumpt. Gisteren kwam Stef tijdens het rondje hierop terug met: ‘Gelukkig zitten de mijne nog in de tas, hmmmmm.’ Maar wat heeft dit nu met de Bijbeltekst te maken? Ik zal hem nog een keer lezen. “Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet”.
Wij zijn nu een stuk duidelijker op de hoogte dat er niet overal genoeg is en dat hier, in Gambia, alles op gaat tot de laatste hap. Is het dan erg als wij een keer iets weggooien waar we echt niets mee kunnen of wat we hebben laten bederven en is dat dan gelijk een zonde? Nee, vast niet, maar we kunnen als we in de winkel staan, bij het koken of als we eten opscheppen nog eens nadenken en ons afvragen: “Heb ik dit echt allemaal nodig?” Ook als we de kledingkast of speelgoed opruimen, daar kunnen we vast nog iemand blij mee maken.
Ik zie vandaag dan ook weer als een belangrijk leermoment en ik had graag van alles verteld over de bezoeken aan de huizen en families van leerlingen en docenten, maar dat zal Ellen vast vermelden in de blog. Zo heeft zij het ook vaak over het zingen in de auto, vandaag natuurlijk weer: er vloog weer van alles door de auto. Vandaag veel opwekkingsliederen en ook ons lied, lied 416 en zelfs Stille nacht, Heilige nacht.
Ik zat voorin te denken aan die lieve mensen uit Jambanjelly die mijn hart gestolen hebben en voor mij wederom de bevestiging zijn van mijn geloof. Maar ook dacht ik aan de veel te korte tijd die ik heb om dit stuk in elkaar te flansen, twintig minuten: bah. Daar in de zinderende hitte in de bus wist ik al waar ik vandaag mee wil eindigen: een zin uit een kerstliedje:
Hij der schepselen Heer.

Ervaringsronde n.a.v. de gemaakte foto’s:
Een foto van de docente: hoeveel geluk stralen mensen uit. De bewondering voor de vrouwen: voor zonsopkomst is het eten klaar, ze werken de tuin bij, geven les en zorgen voor kinderen en huishouden. Respect voor deze hardwerkende vrouwen.
Een foto van de jongenshotelkamer: het verschil tussen onze kamers en de woningen die we gezien hebben is enorm!
Een foto van een Gambiaans maatje in het leslokaal: educatie is van belang voor deze mensen en wij mogen daarbij helpen.
Een foto van een mix van onze groep en van Gambiaanse kinderen die hetzelfde doen: samen tekenen en samen lezen. We kunnen niet altijd communiceren, maar dit zijn dingen waarin we elkaar begrijpen.
Een foto van 1 van ons met zijn maatje: wat verschillen we veel van elkaar en toch klikt het enorm goed! Bijzonder is dat! “We zijn anders maar toch ook hetzelfde!”
Een foto van een baby in je armen: een kind nestelt zich, zonder je te kennen, tegen je aan en valt in slaap: wat een vertrouwen!
Een tekst op de muur: “You definitly deserve our love and support”
Een foto van een heel groot gezin (familie) die alles delen met elkaar.
Een foto van een ‘toilet’ van de jongens van een gezin: een afscheiding van palmbladeren, ergens buiten in het zand. De vrouw heeft een eigen ‘Frans’ wc-plekje.
Samen een encyclopedie lezen en woorden vertalen naar diverse talen. De encyclopedie is jaaaaaaaaren oud en ze leren dus eigenlijk dingen die niet meer van deze tijd zijn.
1 van de docenten kan geen baan vinden en werkt vrijwillig op deze school. Hij verdient daarmee veel respect en kan daardoor brood en drinken goedkoper krijgen omdat hij veel mensen kent en veel respect krijgt. Zijn motto is: “Het is belangrijker dat je goed herinnerd wordt dan dat je goed geleefd hebt.”
Christine heeft vandaag iets anders gedaan dan wij. Zij heeft een foto gemaakt van de straten die blank staan in een dorp op 20 minuten rijafstand. Gek dat het zo dichtbij, zo hard plenst en dat wij in de zon lopen.

1. De Zwollywooders:
    11 juli 2014
    Jan en Herma... we wachten op jullie reactie!! Jullie zijn altijd de eerste die reageren!! Duurt lang!!

...knipoog...
  2. Mariette Prins:
    Lieve mensen,
    Wat een verhalen en ervaringen, elke dag weer. De emoties en ontroering zijn duidelijk tussen de regels door te lezen en raken mij elke keer weer ! Zoveel dingen die wij als gewoon beschouwen terwijl er daar niets is. En toch telkens weer jullie verhaal over blij mensen. Heel bijzonder !
  3. Heleen, Bert en Ilse:
    11 juli 2014
    Wij hebben vandaag in Florence de andere kant van het christendom gezien. Alles in goud en taferelen uit de bijbel die door iedereen bewondert wordt, maar ook mensen die geweigerd werden de kerk binnen te gaan omdat ze geen gepaste kleding aan hadden ( Ilse en Laura). Wat een tegenstelling met de liefde en nabijheid die jullie ervaren en dan in armoede . Dan stelt al die pracht en praal toch weinig voor en wordt er aan de essentie van het geloof in de westerse wereld voorbij gegaan. Wat is het fijn om jullie verhaal iedere dag te lezen en daardoor mee te beleven. Bedankt.
  4. Biemolt:
    11 juli 2014
    Prachtig wat je vóór een ander kan betekenen en dát je mag meekijken in een andermans huis, respect vóór jullie dát jullie het vertrouwen hebben gehad om in een onbekend land zo met een ander mee telopen naar hun huis en erop vertrouwen dát het goed zit, God is bij jullie en zal jullie altijd volgen elke stap die je zet, en over je blijven waken, elk moment van de dag.
    Ik weet dát Mellany dit het spannendste uitstapje vond, ik ben dus ook super trots op jou dát je hebt vertrouwd op God en dat het goed is en dát het goed zat, topper ben je, ik ben super trots op jou en op het hele team en groep, geniet van elkaar en geef elkaar de ruimte waar nodig.
    Hele lieve groeten uit ook het hete 28 graden Hoogeveen.
  5. Yvonne:
    11 juli 2014
    Iedere avond kijk ik uit naar dit blog. Aan dat brood weggooien heb ik ook een herinnering ! Ik had kookles van een Mevr die in Zambia had gewoond/ gewerkt en die de vuilnisbak checkte. Ook mochten we bij haar eten thuis, op de grond en met de handen ! Was benieuwd of jullie dat ook gingen doen. Wat weer een ervaring om mee te maken, vergeet je nooit weer en zal een 'mooie' herinnering zijn. Welterusten allemaal en veel succes met wat er voor morgen op het programma staat . Groetjes Yvonne
  6. Cindy Leasa:
    11 juli 2014
    Ook ik geniet dagelijks van jullie belevenissen. Prachtig werk wat jullie doen! Respect. Veel succes nog!
    Hartelijke groet, Cindy
  7. Evelien:
    11 juli 2014
    Geweldig...!! Om jullie zo te kunnen volgen..!! Erg bijzonder..!!
  8. Elly en Jan Westhuis:
    11 juli 2014
    Ellen, schitterend dat je zo uitvoerig vertelt. Iedere belevenis daar laat je zien dat wij hier in weelde leven. En dan te bedenken dat de mensen daar zoveel genieten van kleinigheden.
  9. Wim:
    11 juli 2014
    Gelukkig maakt die weelde in het leven het voor ons mogelijk om jullie daar te kunnen volgen.

Geniet van het eten zoals je zou genieten van het leven. Maak van elk stuk zo optimaal mogelijk gebruik en laat het niet vergeten achter. Bedenk wel altijd dat het niet alleen daar om draait en neem soms de tijd om te kijken of niet iemand anders een grotere behoefte heeft aan het stuk eten (of je tijd).
  10. Izzy:
    12 juli 2014
    En weer lees je terug wat voor ons dood normaal is zoals elektra in huis dat is daar een luxe om te hebben net zoals een eigen bed of slaapkamer. Wat is dit toch een vreemde wereld waar we in leven. Blijft iedere dag weer erg leuk jullie avonturen te lezen. Ga zo door met zijn allen en laat ze zien dat niet alle blanken alleen maar aan zich zelf denken maar ook geven aan de genen die het het hardste nodig hebben.
  11. Jan en Herma:
    12 juli 2014
    Ja, sorry wat laat, maar ..een goede reden . Feestje in Ermelo, staan op de camping en ja heeeeel vervelend, maar op 1 plekje daar bereik. Over luxe gesproken. Maar Ben weer onder de indruk van het verslag, wat weer een indrukken, Ben heel benieued naar de foto's en zo. Wiste niet DAT we een kliko in de buurt hadden, maar Annemiek we weten het nu. Groetjes weer en werk ze maar weer. Tot vanavond
  12. Marja Leasa:
    12 juli 2014
    Ik moet terugdenken aan het afscheid op het perron in Hoogeveen waar ik plagend de opmerking maakte:" Eten wat de pot schaft. Ook vis!"
    Fijn dat er kliko's zijn, zodat er niets wordt weggegooid.
    Hier klopt iets niet..... Je gooit toch iets weg in een kliko?
    Het is ook moeilijk. Andere cultuur en ander voedsel!
    Maar alles went.
    Ik wens jullie weer een fijne werkdag toe en doe dit zingend, daar houden jullie van.
    Dikke knuf voor jullie allemaal, kanjers!!!!
  13. Anne en Ingrid Jager:
    12 juli 2014
    Ook wij leven met jullie allen mee. Wat een verslagen waar wij
    naar uitkijken. Fantastisch......verder zo...en tot ziens in de
    Oosterkerk.
  14. Jan en Riek Ensing:
    12 juli 2014
    Van uitslapen komt bij ons niets terecht, want we moeten s' morgens zo snel mogelijk jullie verhaal lezen. We zijn iedere keer weer onder de indruk, sterkte allen en werk ze!!
  15. Fred en Nellie:
    12 juli 2014
    Het zal onze Esther zeker niet geweest zijn die dat half uurtje erbij gepakt heeft : zeiden wij tegen elkaar (of toch wel soms??) Het is steeds weer een lust om elke morgen de computer aan te zetten en als eerste het verslag (niet de mail of facebook) te lezen wat jullie de vorige dag hebben meegemaakt en hoe dit alles beleefd wordt. Deze reis met alles wat erop en eraan zit maakt op jullie een enorme indruk maar op ons niet minder. We blijven jullie volgen
  16. Yvonne:
    12 juli 2014
    een week geleden op het perron van Hoogeveen, Na een week, wat een werk en belevenissen.( emotionele, geestelijke, zintuigelijke). Gelukkig weten jullie van aanpakken, en werken jullie je in het zweet. als de resultaten zichtbaar zijn geeft dat voldoening. Ook de kinderen en mensen uit Jambajella geven jullie geluk, jullie brengen het (voor hen). wij genieten ook van de verslagen en jullie dag evaluaties! Zeer belangrijk. een leuke bijzaak aapjes in je slaapkamer grappig! is bij ons alleen in de Apenheul, krijgen jullie nu allemaal gratis! over weggooien van eten, tja wij schrapen ons bordje altijd leeg en krijgen dan te horen dat de bodem er niet uit hoeft. we blijven het toch maar doen! als het eten niet zo lekker is neus dicht en doorslikken. op den duur went het wel hoor! veel plezier en blijven lachen en zingen. samen spelen is pas fijn. dikke knuffel voor jullie allemaal, maak er maar een groepsknuffel van!!! Kanjers!
  17. Jans en Aly Eggink:
    12 juli 2014
    Geweldig Ellen om zo een verslag te kunnen schrijven, wij zijn onder de indruk. Wat een ervaringen doen jullie op.!
    Blijf genieten van de mensen en vooral van de kinderen en van alles wat er op jullie weg komt. Succes met jullie geweldige project.!!
    We leven mee.