13 juli

13 juli 2014 - Jambanjãli, Gambia

Op het moment dat ik dit typ, zit ik bij het zwembad en kijk ik naar 3 jongeren die op een bedje liggen te lezen of te puzzelen. 5 jongeren en 2 oudere jongeren (Lonneke en Jennifer) liggen in het zwembad en lachen hard. De sfeer is goed. Als ik over het zwembad heen kijk naar de horizon zie ik de zee en het strand. Daar hebben we net een eind gelopen met een groot gedeelte van de groep. Het is voor ons toeristen nog niet zo makkelijk om een strandwandeling te maken. Hoe verder we van het hotel komen, des te meer Gambianen er in zee zijn. Het valt ons op dat het voornamelijk mannen en jongens zijn. Een groep kinderen volgt ons en loopt mee. Ze roepen steeds “Toubaab”, dat betekent “blanke”. Eigenlijk is dat raar… wij zeggen toch ook niet “Hé neger”. Dat voelt een beetje als scheldwoord. We lijken wel een soort wandelende attractie of zo… we komen maar moeilijk van ze af. Als we halverwege onze wandeling iets willen drinken bij een barretje is het dicht. Het is tenslotte laagseizoen hier. We ploffen met z’n allen op twee strandbedjes en praten over onze ochtend.
Vanmorgen zijn we namelijk naar de kerk geweest. We werden hartelijk ontvangen en de kerkdienst zou rond 10 uur beginnen (men kijkt niet op een paar minuten hier). Er waren niet veel mensen in de kerk. In totaal 75 personen en dat was inclusief onszelf en het koortje. Al zingend komt het koor met de dominee binnen. De organist zet een nieuw lied in… we kijken elkaar aan…. De melodie is bekend… “Welke is het ook al weer?”En dan schiet het ons te binnen: “Neem mijn leven laat het Heer, toegewijd zijn aan uw eer”. We zingen uit volle borst (in het Engels!!) mee. Ze zingen veel hier en ook hard! Met 75 mensen in deze kerk, klinkt het zo ongeveer gelijk als wanneer we in de Oosterkerk een goed gevulde kerk hebben… Zingen we in Hoogeveen dan toch nog te gereserveerd, te terughoudend? Iedereen galmt hier met enthousiasme en de meesten van ons galmen dan dus ook lekker mee.
Er wordt veel gebeden. Elk gebed sluit de dominee af met een “Amen” en dat wordt herhaald door de kerkgangers. Zodra de dominee de preekstoel op gaat, heeft hij eigenlijk geen microfoon meer nodig. Hij schreeuwt ons tegemoet, rolt in zijn enthousiasme en bevlogenheid bijna van de preekstoel af en blijft met zijn witte zakdoek zijn voorhoofd zweetvrij maken. Naast zijn bevlogenheid vinden we hem ook oordelen over mensen en spreekt hij mensen rechtstreeks aan en wijst zelfs. Dat zijn wij niet gewend. Tijdens de strandwandeling, zodra we zitten op die twee bedjes, hebben we het er over en vallen er woorden als “streng, strak, zwart-wit (we roepen nog voor de grap: “Neger – Toubaab” ….. en weer lachen we). Het bijzondere vind ik dat na zo’n lachmoment het serieuze gesprek weer wordt opgevat. We praten over het oordelen. We zijn van mening dat het niet aan ons is om te oordelen, ook niet aan een dominee. Er is er uiteindelijk maar één die oordelen mag en dat is God.
Terug naar de kerkdienst. Na de preek worden de gasten die in de kerk zijn naar voren gehaald en zij leggen uit wie zij zijn, waar ze vandaan komen en wat zij hier doen. Karel stapt namens ons naar voren en vertelt alles. Er wordt geapplaudisseerd en gelachen. We voelen ons welkom.
Na twee uur (ja, u leest het goed: wij zaten langer in de banken dan u vanmorgen! En wij kunnen u verzekeren dat wij ook minder comfortabel zaten!) is de dienst afgelopen en komen er diverse mensen naar ons toe om ons een hand te geven en een gesprek te beginnen.
Als we terugrijden komen we in een gebied waar we niet eerder zijn geweest. Schrijnende situaties worden weer zichtbaar. We hebben twee uur in de kerk gezeten en niet gedacht aan de wereld om ons heen. We zijn even uit deze wereld geweest maar worden er nu weer hard mee geconfronteerd. We rijden langs een vuilnisbelt van meer dan 30.000 vierkant meter. We zien mensen op zoek naar bruikbare spullen: voor de verkoop of voor eigen gebruik. Koeien lopen er op zoek naar voedsel. Gieren zweven er rond op zoek naar eten. Kinderen op blote voeten met vodden aan hun lijf. Mensen die hun hele bezit op een ezelskar gebonden hebben en daarmee de vuilnisbelt oprijden… ongelofelijk wat een andere wereld. Hoe schrijnend is het dan dat juist tegenover deze vuilnisbelt een weeshuis zit van SOS Kinderdorpen. Worden deze kinderen dan elke dag geconfronteerd met hun toekomst? Is dit beeld straks “het normale beeld” van deze kinderen? Of biedt SOS kinderdorpen juist toekomst voor hen? Tja, u begrijpt dat het wederom stil is in de bus bij het zien van deze wereld.
Maar….. vanmorgen hebben we van de dominee gehoord: “Houd onvoorwaardelijk van elkaar. Doe niet net alsof, maar wees eerlijk en oprecht.” Ik durf te zeggen dat de groep jeugd die hier voor mij zoveel plezier heeft in het zwembad, oprecht van de wereld houdt en dat ze daarom hier nu zijn.

Dagevaluatie:
Robin opent met een gedicht over mensen die anderen wijzen naar het Licht.
Ellen leest uit Romeinen 7: 13-25
Egbert vult aan:
Praise the Lord, amen. Praise the Lord, amen. Zo begon hier vanmorgen de dominee zijn preek. Even checken of iedereen wel zijn gedachten erbij heeft en de “spirit” te pakken heeft. Wat een passie en vuur. Het gaat er heel anders aan toe dan bij ons in Hoogeveen.
Wat erg leuk is, is dat ze hetzelfde leesrooster volgen als wij doen. Ik heb nooit geweten dat het bijbelleesrooster iets is dat in meerdere landen wordt gelezen. Voor mij wel lekker want ik kon mooi spieken hoe deze dominee met de tekst omgaat. Ik kan daar mooi gebruik van maken. Daarnaast werd er gelezen over het eerstgeborene recht, dat Jacob van Ezau heeft gestolen.
Ze begonnen met het verhaal over het eerstgeborene recht. Als het bij ons gelezen wordt, moet er vaak bij uitgelegd worden waarom dat het in de tijd van Jacob en Ezau zo belangrijk was wie die zegen kreeg. Bij ons is het eigenlijk een gewoonte dat als pas de laatste ouder overlijdt, dat dan alles gelijkmatig wordt verdeeld over alle kinderen. Mannen en vrouwen zijn gelijk. “Jacob suppose to be a man of God”, zei de dominee hier. Echt netjes was het niet wat Jacob deed liegen tegen je bijna blinde vader. Maar wat had hij nu precies gestolen van zijn oudere broer? Zodra we na de dienst de bus hebben verlaten vraag ik het maar weer eens aan onze chauffeur Alhagy hoe het hier op de compounds er aan toe gaat. Een compound is een groot erf waar eenvoudig gezegd opa, oma, zonen en hun kleinkinderen wonen. De dochters die trouwen, gaan bij hun man wonen. Geloof het of niet maar hier is het nog net als in de tijd van Jacob en Ezau. Zodra opa overlijdt is de oudste zoon de baas over het hele spul en bepaald hij wat er gebeurt. Zodra dat gebeurt zullen er inderdaad na van verloop van tijd kinderen moeten vertrekken. Dus het is zeer belangrijk in Gambia en bij Jacob en Ezau wie de eerstgeborene is. Tja, ik kan me voorstellen dat Ezau boos is…. verschrikkelijk boos…. tot moordens toe, als hij de kans had gekregen.
Romeinen 7 is net als bij jullie in Hoogeveen hier ook aan de beurt. Ik had het vanmorgen onder een wandeling, voor de kerkdienst, al helemaal klaar in mijn hoofd. Dat plakken we er zo meteen nog maar even achteraan. En dat geeft niks want een kerkdienst in Gambia duurt al gauw twee uur. We passen ons zo mooi een beetje bij hen aan.
Gelukkig zaten we niet vooraan in de buurt van de preekstoel. Er werd af en toe flink van leer getrokken door onze voorganger hier. Zijn vinger wees strak naar één van de kerkgangers en er werd even duidelijk gemaakt dat de verleiding van de zonde je grootste vijand is. Maar ook mooie uitspraken had deze predikant. Die uitspraken werden dan beantwoord door de hele gemeente met “halleluja”. Een paar uitspraken die me bij zijn gebleven, vrij vertaald: als je er even niet goed uitziet of je haar zit niet goed, wees niet bang want God kijkt niet naar je foto. Hij kijkt naar je hart. Stem je leven af op God wees voorbereid op zijn komst. Doe niet alsof maar wees eerlijk en oprecht. Vraag God om Zijn zegen. Zo ging het nog een tijdje door. Ik heb er nog één en daar wil ik graag mee afsluiten straks.
Zelf wil ik alleen vers 14 benoemen: “Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde”.
Het is vandaag de laatste WK-dag en wil ik het nog een keer met voetbal als voorbeeld doen. Voetbal is als alles volgens de regels gaat, lees de wet van de Geest, een hele mooie en zachte sport. Alleen laten die voetballers zich leiden door hun eigen hebberigheid en honger naar de winst, dat is hun natuur. Daar gaat het allemaal mis, gelukkig geven de voetballers hun eigen fouten wel toe, al duurt het bij sommige bijtertjes wel lang. En een schwalbe is dan gelijk aan kwaadsprekerij: een ander die niets doet, expres zwart proberen te maken. Hopelijk is het hiermee wel duidelijk. Waar handel ik via de wet en waar laat ik me leiden door mijn eigen gedachten?
Gelukkig is voor ons de gemiddelde scheidsrechter van dit WK niet te vergelijken met God. De scheidsrechter ziet lang niet alles en een heleboel verkeerd. Dat is al een groot verschil maar het grootste verschil is misschien wel de kaarten. Voor een wat zwaardere overtreding krijg je een gele kaart dat kan nog het zou in het dagelijks leven ook wel prettig zijn. Bij twee zwaardere overtredingen of één verschrikkelijke, lig je er in de wedstrijd voorgoed uit. Dat zal God met ons niet zeker niet doen. Bij hem staat de deur altijd open als je bereid bent om van je fouten te leren en ze te erkennen.
De zin die bij mij het meest bleef hangen en Ellen had het opgeschreven en Christine lepelde het in vloeiend Engels spontaan op, was toch wel,
Laat ons onvoorwaardelijk van elkaar houden.
Ervaringsrondje:
We vonden het een mooie maar zware dienst. We hebben genoten van de passie van de dominee. Soms was het slecht te verstaan. Dat was wel eens lastig want daardoor krijg je de indruk dat deze man boos was of angst wilde aanjagen. Deze dominee sprak over kerkgangers: die zijn goed en leven dicht bij God, maar als je niet naar de kerk gaat, ben je aangewezen op de hel. Hier zijn we het niet mee eens. Het gaat volgens ons om de keuze die jij maakt voor God en voor je medemens. Als je goed bent, ontmoet je goed en ontmoet je God dus ook (uiteindelijk). We vinden dat ‘naar de kerk gaan’ niet gekoppeld kan worden aan je plaats in de hemel. We vinden ook dat je wel de kerk nodig hebt bij je geloof. We ervaren het als bijzonder dat je bij de schriftlezing uit het Nieuwe Testament allemaal moet gaan staan.
Egbert deelt een foto die hij vanmiddag gemaakt heeft. Hij is met Christine op huisbezoek geweest bij iemand die Christine kent. Op de foto zie je een putdeksel waar de kinderen een voetbaltafel van gemaakt hebben. Ze spelen met dopjes van flessen en de handvaten zijn de doeltjes. Van niks kun je iets prachtigs maken dus!

1. Izzy:
    13 juli 2014
    Mooi om te zien wat die kinderen met zo iets kleins kunnen doen :) En ook weer wat een verschil met hoe het er hier aan toe gaat in de kerk. Leuk om te lezen dat jullie het nog steeds erg naar jullie zin hebben. Ga zo door en werk ze deze week. Pas goed op jullie zelf.
  2. Mariette Prins:
    13 juli 2014
    Egbert en Ellen, wat hebben jullie een boel dingen mooi benoemd en verwoordt. Toch wel bijzonder dat een dominee zo duidelijk iemand aanwijst, zou hij van te voren goed hebben uitgezocht of desbetreffende persoon ook inderdaad gezondigd heeft ?!
    Wij hebben het vanochtend gehad over het zaad dat overal gezaaid wordt maar niet overal goed opkomt. Ik moest gelijk aan jullie denken ( en dominee Ros noemde jullie later ook wel)
    Het lijkt mij dat dat zaad bij jullie momenteel in zeer goede aarde is gevallen en het ook flink wortel schiet. En dan bedoel ik niet alleen het geloof, ik denk dat deze reis met al zijn ervaringen en emoties bij jullie nooit zal verdorren en verloren gaan.
  3. Ellemarie:
    13 juli 2014
    Het woord toubab ken ik alleen uit een boek uit mijn boekenkast, en deze gaat over de slavernij in Amerika (lang geleden)...
    Gek idee dat dit woord nog steeds écht gebruikt wordt!
    Toch lijkt het me ook wel een ervaring dat jullie (als blanken) nu eens de opvallende 'kleurlingen' zijn, ipv vaak andersom in NL ;-)
  4. Marja Leasa:
    13 juli 2014
    Wat bijzonder, dat er dezelfde lezing was als in de Oosterkerk!
    Maar probeer als jullie terugkomen de gemeente net zo enthousiast te laten zingen als daar!!
    Onvoorwaardelijke liefde!!! Hoe kunnen wij als mensen onvoorwaardelijk liefhebben? Maar het is goed om te weten, dat God ons onvoorwaardelijk liefheeft. Dat Hij je niet veroordeelt, omdat je niet naar de kerk gaat.
    Morgen wacht jullie weer een zware dag. Dus moeders zegt:" Op tijd naar bed!"
  5. Biemolt:
    13 juli 2014
    Weer een.prachtige blog Ellen complimenten.
    Mooi zón invulling van de dag on samen ook daar naar de kerk te gaan, je verbonden te voelen ook met de gemeente daar.
    Ben wél benieuwd of ze daar na de dienst ook nazitten onder het genot van een kop koffie, thee of fris?
    Succes morgen met de werkdag, gaan morgen de nieuwe stenen een plek krijgen, bijzonder dát jullie daar het weder kunnen opbouwen vóór nú en hopelijk blijft het héél lang staan, misschien kunnen jullie als team een eerste steen gelegd toevoegen met jullie namen erin.
    Zou wél heel cool zijn.
    Succes en houd goede moet.
    Janny Biemolt
  6. Wim:
    13 juli 2014
    De blog van gisteren en vandaag was weer een mooie beschrijving van wat jullie dit weekend hebben meegemaakt.

Hoewel een mens misschien niet mag oordelen over anderen, mag hij ze toch wel bewonderen. En bewondering heb ik zeker voor hetgeen jullie daar doen. Ga zo door de komende weken.
  7. Jennifer:
    13 juli 2014
    Mama Marja Leasa ik zal optijd naar bed gaan. Als de wedstrijd Duitsland - Argentinië is afgelopen. We hebben er veel zin in om morgen weer aan het werk te mogen. Lieve mensen ontzettend mooi om al jullie reacties te lezen. Groeten en voor straks weltrusten allemaal. Jennifer xxx
  8. Jacqueline:
    13 juli 2014
    Haha leuk om te lezen dat het een lange zit was in de kerk maar gelukkig niet van verveling, de donkere bevolking op deze aarde is gewoon veel muzikaler dan wij blanken ;-).Na een zondag van heerlijk samen zijn & relaxen voor morgen een succesvol begin van de aankomende nieuwe werkweek !
  9. Marja Leasa:
    Slaap lekker allemaal!!!
  10. Hetty Boersma:
    14 juli 2014
    Schuilt er in Karel een aankomend predikant? Zie ik hem alweer achter de katheder staan! Boeiend zoals jullie de kerkdienst hebben beleefd. Ik begrijp dat ik mijn preken in het vervolg wat kan gaan verlengen. Vandaag weer de handen uit de mouwen. succes en veel plezier!
  11. Hetty Boersma:
    14 juli 2014
    Schuilt er in Karel een aankomend predikant? Zie ik hem weer achter de katheder staan!! Mooi om te lezen hoe jullie de kerkdienst hebben beleefd. Ik begrijp dat ik mijn preken in het vervolg kan verlengen. Nu weer aan het werk. Succes en veel plezier.
  12. Lammie jan pascal:
    14 juli 2014
    Naar een paar dagen rust moet ernu weer gewekt worden. Geweldig en mooie verslagen iedere dag.
  13. Jan en Herma:
    14 juli 2014
    nog even eeen reactie op het verslag ( ja Ellen aan de late kant) zijn weer thuis en.....INTERNET.
    Super weer om jullie leuke verslag te lezen, boeiend en vlot geschreven....complimenten.Fijn dat jullie zo genieten met z'n allen, ik denk dat er behoorlijk wat nagepraat wordt op een dag om alles een plekje te geven. Werk ze weer en ....ik ben benieuwd naar het volgende verslag
  14. Yvonne:
    14 juli 2014
    kinderen zijn creatief, waar ter wereld ook, ze knutselen gewoon spelletjes in elkaar. Op een van de vorige foto's zag ik een spel wat ze daar spelen met schelpjes in een houten gesneden bak met vakjes. dat spel heb ik hier, kun je wel lenen als je eens terug bent. Wij kopen alles bij de action, en kunnen het zelf niet meer bedenken, want het kost tijd en geld.
    helaas. maar wie weet......
    groetjes yvonne
  15. Marja Leasa:
    14 juli 2014
    Yvonne, dat spel heb ik volgens mij ook met schelpjes.
    Als ik het kan vinden, mogen ze dat ook lenen.

Vol verwachting wacht ik weer op het volgende verslag!!
  16. Elly en Bernhard:
    14 juli 2014
    We lezen stiekem mee van de goede verhalen.
    Sterkte met z'n allen: warmte, werk, wonen.
    Bedankt voor het schrijven van de blog.
    hart. groet Elly en Bernhard
  17. Lammie jan pascal:
    14 juli 2014
    Harde werkers mooi dat er weer een taak gedaan is van muren tot klas lokaal geweldig
    Allemaal weltrusten en morgen weer gezond op
    Groetjes van ons