16 juli

16 juli 2014 - Jambanjãli, Gambia

Soms heb je zo’n dag… dat je op tijd op je werkplek bent maar Banka en zijn mannen zijn in geen velden of wegen te bekennen. “Duurt lang!”

Soms heb je zo’n dag… dat je de eerste anderhalf uur dus niets kunt doen. “Duurt lang!”

Soms heb je zo’n dag… dat je eindelijk vloeibaar beton kunnen maken en dat je twee kruiwagens zand gehaald hebben en dat dan blijkt dat het cement nog gekocht moet worden. “Duurt lang!”

Soms heb je zo’n dag… dat je eindelijk het beton kunt storten! Hoera! Totdat halverwege blijkt dat er folie onder had gemoeten en dat alles er dus weer uit moet en opnieuw gestort. “Duurt lang!”

Soms heb je zo’n dag die dramatisch begint maar fantastisch eindigt. “Tijd vliegt voorbij!”
U begrijpt al wel dat onze dag niet zo’n beste start had vandaag. De werkmannen waren laat en wij waren van hen afhankelijk. We hebben met de kinderen gevoetbald en met een frisbee gegooid. Frisbeeën is waarschijnlijk iets typisch Nederlands want die ging alle kanten op bij de Gambiaanse kinderen. Ondertussen waren 4 mensen een gat in de grond, bij de ingang aan het dichten. U moet weten dat het in de regio behoorlijk geregend heeft en dus staan er enorme plassen. Zo ook op het schoolplein. We hebben er een stuk of 10 kruiwagens met zand en puin ingestort zodat het beter begaanbaar is.
Toen de werkmannen eindelijk arriveerden konden we beton maken zodat we de fundering voor de achtermuur kunnen gaan storten. We voelden ons een beetje overbodig want er was niet voldoende werk voor ons allemaal. We hebben de taken een beetje proberen te verdelen en dus maar wat rustiger aan gedaan vanmorgen. Gek toch, dat we allemaal in eerste instantie een nutteloos gevoel overhouden aan zo’n ochtend. Het zal wel te maken hebben met onze Nederlandse achtergrond.
Er worden staaldraden geleverd omdat we natuurlijk betonmatten nodig hebben voor de vloeren in de lokalen. Ik hoor u denken: “Die haal je toch bij de bouwmarkt?” Welneeeeeee: in Gambia maak je die dus zelf! De staaldraden zijn 14 meter lang en krom. Eerst moeten we alle 200 draden rechtbuigen. Voor de betonmatten hebben we 36 stuks van 7 meter nodig en die vlechten we met 47 stuks van 5,5 meter. Om de 15 cm maken we ze vast met een klein ijzerdraadje. Dat houdt dus in dat er 1692 ijzerdraadjes per betonmat handmatig vastgedraaid moeten worden. Even voor de duidelijkheid: we hebben 5 van deze matten nodig. Ehm… dat is 8460 ijzerdraadjes…..Wij ‘draaien’ hier al bijna ‘door’ …
Als Egbert met Banka in de auto stapt om een aantal zaken nog te gaan kopen, raken ze in gesprek. Banka wil liever niet op vrijdag werken. Wij zien 3 dagen weekend eigenlijk niet zitten want dat vinden we zonde van de productieve werktijd dus sluiten we een prachtige compromis: we zijn vrijdag en zondag vrij en werken op zaterdag. Zo hebben we ons weekend mooi verspreid. Banka denkt bij elke vrachtwagen die ze onderweg tegenkomen dat dit waarschijnlijk de vrachtwagen met 100 zakken cement is die naar Jambanjelly moet. Hij wijst en schreeuwt de vrachtwagens in de goede richting… ergens zal die van ons er vast tussen gezeten hebben want de 100 zakken zijn geleverd vandaag! Banka vertelt Egbert vol trots dat hij wel eens een vrachtwagen vol cementzakken heeft gekocht (200 stuks) en dat hij ze in twee weken tijd verkocht had. Hij had dan een supergoede winst gemaakt vertelt hij glunderend: 1000 Dalasi En dat is omgerekend nog geen 20 euro…
Ondertussen zijn een aantal van ons op visite geweest bij een school voor speciaal onderwijs. Annika’s oom helpt deze school. We werden erg hartelijk ontvangen omdat Annika een nichtje is van ‘Henk Jonker’. Vol trots stellen ze haar aan iedereen voor. We krijgen daar een rondleiding en zien de gehandicapte kinderen in klaslokalen. Op onze vraag wat de toekomst van deze kinderen is, na de schooltijd, is het antwoord dat er eigenlijk niks van terecht komt. De maatschappij heeft geen voorzieningen voor deze mensen en eigenlijk zit niemand op hen te wachten. Ik leg uit aan het hoofd dat wij in Nederland speciale werkbedrijven hebben zodat er een inkomen is voor deze bijzondere mensen en als er echt niet gewerkt kan worden vanwege de beperking, dan is er een potje geld om in de levensbehoeften te kunnen voldoen. Wederom benoemen we naar elkaar dat we bevoorrecht zijn om in Nederland te wonen. Zodra we weg willen gaan staan er kinderen bij de waterkraan hun bordje af te wassen. Ze zwaaien en geven ons handkusjes… de blijheid straalt van de gezichten af. We zwaaien terug en de handkusjes vliegen over en weer.
Elk mens heeft zijn kwaliteiten, iedereen is een belangrijk onderdeel in de wereld van God. Iedereen kan zijn steentje bijdragen. Sommigen komen met een kleine steen, anderen met een grote, maar samen kunnen we bouwen aan een stevig huis. Als het fundament goed is, heeft elke steen zijn functie. Wij hopen met heel ons hart dat in Gambia (uiteindelijk) iedereen op waarde geschat wordt en dat elke (!) bouwsteen een passende plek krijgen in deze Gambiaanse wereld.

Dagevaluatie
Robin opent met een stuk over geweld. Door geweld gaat alles kapot. Geweld is niet met geweld op te lossen. De weg naar licht is de enige juiste. Je zult de regenboog zien.
Lonneke leest uit Nehemia 3: 22-32
Egbert vult aan: En weer is er een grootse opsomming van vele namen die meegeholpen hebben aan de wederopbouw van Jeruzalem. Ik had voor vandaag al een mooie inkopper klaar, maar heb het aangepast want we kregen wederom een prachtige aanvulling vanuit Nederland. Ditmaal van dominee Ros. Ook hij is terug van vakantie, hopelijk weer gesterkt voor de komende periode.
Ik lees een klein stukje uit het bericht van de dominee: “Bijzonder dat jullie vanuit die tekst verbindingen leggen met jullie werk in Jambanjelly De mensen toen werkten samen in een gesloten kring rondom Jeruzalem, schouder aan schouder. Het is een muur van levende stenen. Waarom dan al die namen? Ze lezen als een ellenlang en saai geslachtsregister, dat je liever overslaat. Maar juist de eindeloze opsomming getuigt van een grote daadkracht en saamhorigheid. Elke schakel is nodig in deze ketting rond de stad.
Toegespitst op jullie situatie: zo zijn jullie bij wijze van spreken als een cirkel van levende stenen bezig met het bouwen van de school”.
Zo is het bij ons inderdaad ook want iedereen doet wat hij kan en zet zijn beste beentje voor, maar dat wij als een cirkel van liefde om deze mensen heen staan, staat als een paal boven water.
Iets wat ik mis in het verhaal van Nehemia en wat jullie allemaal al vanaf de kindernevendienst ingehamerd hebben gekregen, is het fundament. Een wijs man bouwde zijn huis op een rots……. Is één van de vele voorbeelden. Hier in Gambia is het net als met het geloof: de rots is er niet en wat doe je dan? Je bouwt er één, een fundament. Gisteren was ik ziek en toen ik tijdens het slopen het oude fundament zag heb ik zelfs de aannemer proberen over te halen deze te laten liggen, al zei hij dat deze niet zo sterk was. Inderdaad…… hij ging er uit.
Zo is het met je geloof ook. Je ouders kunnen wel een enorme rots zijn, maar je moet toch echt je eigen fundament leggen. Op die van een ander kan je zeker niet bouwen in dit geval. Stel dat je bouwt op de rots van je ouders of van een ander en zij vallen weg, waar is jouw fundament dan? Toen wij vanmorgen, na lang wachten, eindelijk met “ons” fundament konden beginnen, hebben we goed gezien dat het niet één, twee, drie klaar is. Sterker nog: halverwege zijn we gestopt want we waren wat vergeten. Alles kon er weer uit om later het goede fundament te leggen.
Zo kan het ook in je eigen leven. Af en toe kun je het idee hebben dat je fundament wankelt. Twijfel niet en doe net als onze aannemer vanmorgen; sloop het en overtuig jezelf dat je een goede basis legt voor je verdere toekomst.
De groet van dominee Ros wil ik graag gebruiken als afsluiting en dus stuur ik het, namens ons allemaal, aan allen die ons lief en dierbaar zijn.
Voor wie ons lief zijn vragen wij God:
ga met uw licht vóór hen uit!
Al onze vrienden wensen wij vrede:
Ga met God!
Vaya con Dios en a Dieu!
(Lied 423:2)

Ervaringsrondje:
Iedereen baalde dat we niet direct aan het werk kunnen. Het bezoek van de speciaal onderwijsschool wordt als bijzonder ervaren. We zijn de laatste anderhalve week beter gaan nadenken over het weggooien of niet meer gebruiken van spullen en eten.
We ervaren dat onze basis, ons fundament, sterker wordt, doordat we hier aan het werk zijn en door alle ervaringen die we opdoen. Juist omdat we in een ander land zijn waar het zo anders is dan in ons veilige Nederland. We worden ons steeds meer bewust van het feit dat we allemaal bij 1 God horen en dat we dus gelijk zijn: blank of zwart, jong of oud, arm of rijk. We komen er achter dat niet alleen werk en geld verdienen belangrijk zijn voor ons. We willen ook iets nuttigs in de wereld doen. We zijn ook meer onze thuissituatie gaan waarderen. We vinden ook dat we hier meer voor elkaar krijgen dan in Nederland, bijvoorbeeld al die zware lichamelijke arbeid. We blijven maar doorgaan en snappen soms niet waar de kracht vandaag komt. We spreken uit:
“De Kracht van Zijn liefde” speelt dagelijks een grote rol…

1. Mariette Prins:
    16 juli 2014
    Lieve mensen, wat zijn jullie een doorzetters. Met veel bewondering lees ik elke dag jullie verslag. Ik ben steeds weer ontroerd door wat die kinderen bijdragen ! Vooral dat kleine mannetje met zijn kromme beentjes.
    Annemieke, ik ben geweldig trots op je en kijk nu al weer uit naar het volgende verslag.
  2. Mariette Prins:
    16 juli 2014
    Mensen, wat een taaie dag vandaag als ik dat zo eens lees.
    Gelukkig is die voorbij en kunnen jullie morgen weer met frisse moed aan het werk. ( ik neem tenminste aan dat alle benodigde spullen er nu zijn)
  3. Henk Jonker:
    Hallo allemaal,

Wat leuk om te lezen dat jullie een bezoek hebben gebracht aan de Methodist Special School. Ik wens jullie nog een goede tijd daar en ik geniet van jullie webblog. Helaas ga ik pas in januari weer naar de school.

Vriendelijke groet,
    Henk Jonker
  4. Jan en Herma:
    16 juli 2014
    Wij kunnen ons voorstellen dat jullie baalden, begrijpen het heel goed en wat een werk om met al die ijzerdraadjes bezig te zijn. Volgens mij zijn jullie daar vannacht nog mee bezig.Maar.....goed bezig, wat een indrukken zoals nu ook weer op de school voor speciaal onderwijs, weer zo heel anders als bij ons.
    Wat zijn wij inderdaad bevoorrechte mensen dat onze wieg in Nederland heeft gestaan.
    Wij krijgen steeds meer bewondering voor jullie.
    Hoe is het met de zieken??? En houdt Egbert zijn pootje het een beetje vol??
  5. Izzy:
    16 juli 2014
    Jullie zijn weer goed bezig dames en heren!! Die werklui kunnen nog veel leren van jullie over het productief gebruik maken van hun tijd. Zo komt het project veel sneller klaar.

Ga zo door en blijf genieten ondanks te tegenslagen ;)
  6. Mariette Prins:
    16 juli 2014
    Hé mensen, mijn eerste reactie is namens oma (Alteveer)
  7. Ans en Willem:
    16 juli 2014
    Diepe bewondering en groot respect voor wat jullie SAMEN voor elkaar krijgen. Prachtig dat jullie ons door de dagelijkse verslagen de kans geven om intens mee te leven. Hartelijke groeten en beterschap voor de zieken.
  8. Biemolt:
    16 juli 2014
    Knap ook met tegenslag om te kunnen gaan.
    Zo is het echte leven ook.
    Ik hoop dát ik een goed fundament heb neergelegd om in de toekomst verder op te bouwen.
    Fijn dát jullie bij een andere school hebt gekeken, vast ook een eye opener hoe het daar gaat.
    Geniet ook van de dingen die meteen goed gaan, die zijn er vast ook en wees een ieder trots op wat je doet.
    Ik ben trots op jou, topper.
    Lieve groeten van Janny Biemolt.
  9. Nelleke van der Zwaard:
    16 juli 2014
    Fijn zo'n klus: betonmatten maken; duurt lang. En dan ook nog eens uitrekenen hoeveel ijzerdraadjes dat precies zijn. Maar ja, daar had je vandaag natuurlijk wel even tijd voor. Hopelijk kunnen jullie morgen weer flink door pakken.
  10. Wim:
    16 juli 2014
    8460 ijzerdraadjes draaien, daar gaan een aantal mensen nog een tijdje de vingers door voelen. Hoewel de start misschien wat minder goed verliep is het goed te lezen dat er toch wel wat vooruitgang aan het einde is gemaakt. Probeer het werk niet te overhaasten. Wanneer je eenmaal aan je muur begint is een fundament niet meer makkelijk te corrigeren.
  11. Lammie jan pascal:
    16 juli 2014
    Voor de blog schrijver petje af
  12. Marja Leasa:
    16 juli 2014
    Wat een heidens karwei!!! Weer petje af, doorzetters !!
  13. JW:
    17 juli 2014
    Eindelijk klaar met het slopen, wat een werk en wat een prestatie van jullie als groep! Hoop dat jullie er wat moois van kunnen bouwen. Annika je bent mijn topper! Keep up the good work!
  14. Alita Bronswijk:
    17 juli 2014
    geweldig wat jullie hebben gedaan .Ondanks de tegenslagen er een leukedag van maken en dan uren later toch weer de moed vinden om weer hard aan het werk te gaan. Wat hebben wij het hier dan makkelijk met al die kant en klare vlechtmatten.En wat kunnen we hier dan weer klagen en zeuren om niks.Wij hebben echt heel veel respect voor jullie want het lijkt ons echt niet makkelijk om alles met die ijzerdraadjes te moeten doen. En wat een verhaal over dat kleine kereltje, dan denk je kunnen wij hier niet iets doen dat hij beugeltjes krijgt? Vind het nu al zo'n dapper mannetje. Trouwens alle kinderen daar. Onvoorstelbaar wat die voor werk verrichten.Ik denk dat jullie wereld wel op de kop is gezet door deze ervaring en je de rest van je leven anders gaan denken over wat nu echt belangrijk is in het leven.Wij zijn supertrots op jullie en ook op die oplossing van zaterdag. Hebben jullie toch weer een extra dag om verder te komen. Petje af harde werkers!!! Wij kijken alweer uit naar jullie volgende verslag.
  15. Liesbeth Markhorst:
    Dag allemaal,
    Ik lees jullie verhalen en krijg er de kriebels van.
    Wat een ervaring! Mooi hoe jullie letterlijk je steentje bijdragen.
    Ga zo door! Groet, Liesbeth
  16. Heleen, Bert en Ilse:
    17 juli 2014
    Wat hebben jullie een drive. Zelfs als je een dagje even wat minder werk hebt, hebben jullie de energie om met 38 graden te gaan voetballen. Steeds weer va alles doen om die kinderen te helpen en vermaken. Knap hoor en dankbaar, als ik die koppies op de foto zie. Schrijnend dat speciaal onderwijs en hun toekomst. Dan hebben we het hier toch geweldig.groetjes en veel liefs!!!
  17. Marjan Fieten:
    17 juli 2014
    Esther en Anke wat leuk om al die verhalen te lezen en zo een beetje mee te kunnen beleven wat jullie allemaal doen en ervaren! Ik denk ààn en bid vòòr jullie! Gods zegen gewenst bij alles wat jullie de komende tijd nog gaan doen daar in Gambia! Groetjes en liefs (tante) Marjan
  18. Geke Bakker:
    Hallo allemaal
    Bij het lezen over jullie belevenissen en het harde werk schoot me een liedje te binnen
    Een voor een. Steen voor Steen.Bouwen aan Gods koningkrijk.
    Wat een wardering heb ik voor jullie. En Mellanie je hebt een prachtige rok. Een geweldig aandenken. Succes verder.
  19. Wim en Leny:
    17 juli 2014
    Beste mensen . Met belangstelling en bewondering lees ik elke dag jullie verslag, fantastisch hoe jullie dat verwoorden , zo kunnen we hier in Hoogeveen wel meeleven.
    Wees blij dat je dit allemaal kunt en mag doen.
    Sterkte met jullie werk, maar ook zeker met alle indrukken ,ervaringen , gesprekken ,om die een plaats in je leven te geven.
    Geniet er van .hartelijke groeten ook voor de mensen daar.
    Wim en Leny Annen