17 juli

17 juli 2014 - Jambanjãli, Gambia

Hoera! Banka en zijn werkmannen zijn op tijd! Ze waren zelfs om acht uur al aanwezig geweest omdat ze zich toch blijkbaar wat schuldig voelden over gisteren. Wederom heeft het geregend hier en toen we aan kwamen rijden zagen we dat ons opgevulde gat bij de ingang prima zijn werk had gedaan…. Toch wel jammer dat de plassen nu daarnaast lagen… oké…. Ervaren stratenmakers zijn we niet.

Inmiddels zijn we wel ervaren betonmattenvlechters. We hebben ons suf geknipt in staaldraad, grote stukken en kleine stukken. Scherpe tangetjes kennen ze niet hier, alles is bot dus het materiaal van de Oosterkerk kwam mirakels goed uit. Inmiddels hebben we 1 betonmat klaar en werken we aan de tweede. Als we er 1 per dag klaar kunnen krijgen, is onze grote baas tevreden, vertelde hij met een grote glimlach. Wij draaien onze hand niet om voor zulk eentonig werk en zoeken de afwisseling binnen onze mogelijkheden. “Zeg Annika, zal ik nu de draadjes met een tang stevig aandraaien, dan kun jij mijn werk overnemen. Twee ijzerdraden vastdraaien met een ijzerdraadje, maar dan met de hand.” “Zeg Robin, zal ik nu mijn voet er onder zetten? Dan mag jij het straks weer doen.” U begrijpt het al… bij dit werk wordt ons doorzettingsvermogen op de proef gesteld.

Gelukkig hebben we vandaag ook de laatste gaten kunnen vullen met beton en met de poeren. Hierop rust straks de dakconstructie. Egbert heeft vandaag de eerste steen gelegd. Het was een bijzonder mooi moment. Hij, als bedenker van dit project, heeft de eerste steen twee keer mogen leggen. Ja, u leest het goed: twee keer de eerste steen leggen. Dat is toch bijzonder?? De eerste keer vertelde Banka hem namelijk dat de steen met de gladde kant naar onderen moest. Egbert legde de steen voorzichtig in het cement en iedereen klapte en was blij. Foto’s werden gemaakt en de videocamera draaide. Totdat onze taxichauffeur Alhagy een schreeuw gaf. Hij vertelde dat het toch echt andersom moest: met de gladde kant naar boven. Banka stotterde wat en beaamde het: “Oh yes yes, he is right.” Egbert draaide de steen om en wederom klapten we en juichten we. De videocamera draaide overuren. Maar alles is vastgelegd voor het nageslacht!

Omdat we allerlei sport- en spelmateriaal vonden in de oude klaslokalen, kregen we de indruk dat men niet wist wat ze daarmee konden doen tijdens de gymlessen. Gelukkig hebben we een sportdocente bij ons en samen met Manon heeft zij vanmiddag diverse sport- en spelactiviteiten met kinderen en docenten gedaan. Zo wordt het materiaal gebruikt waarvoor het bedoeld is. Zo leren we elke dag onszelf beter kennen en zo leren we elke dag van elkaar.
Gaaf toch?

Dagevaluatie:
Anke opent met een gedicht over een wereldboot. Iedereen mag mee: groot, klein, zwak, sterk, blank, zwart… iedereen.
Jennifer leest uit Nehemia 3 vers 33 tot Nehemia 4 vers 8

Egbert vult aan:
Zijn wij net met de herbouw begonnen van de eerste muur, krijgen we van Nehemia een bak ellende over ons heen. Wat moeten we daar nou weer mee? Sanballat en Tobia, de Arabieren, de Amonieten en de Asdodieten hebben het erop gemunt om de muur weer te slopen. Een aanval op ‘onze’ muur hoeven we niet te verwachten; het is de enige school en er zijn vast geen rivaliserende scholen.
Sanballat en Tobia, de Arabieren, de Amonieten en de Asdodieten zullen ons letterlijk wel niet in de weg zitten. Of toch wel een beetje? Als ik zeg familie, vrienden, collega’s of klasgenoten, komen zij hier de boel slopen? Nee, letterlijk vast en zeker niet. Ze zullen het waarschijnlijk allemaal prijzen jullie werk. Maar wat is hun reactie als je ze vertelt dat we iedere avond een stukje uit de bijbel lezen en er vervolgens nog eens over spreken? Op dat moment ben jij, zijn wij, dik in de minderheid. Zeker als zij weten dat de muur nog maar half af is, wie weet krijgen zij je gedachten over het geloof om.
Is dit dan zo erg? Ja natuurlijk is dat erg. Even een voorbeeld: Lonneke ging vanmiddag samen met Manon sportles geven aan de kinderen van Jambanjelly School. Iedereen was helemaal uitzinnig alsof ze weken opgesloten hadden gezeten. Slagbal en tennis. Nu moest ik denken aan mijzelf toen ik zo oud was als deze kinderen en we gingen in onze vrije tijd voetballen met een groep vriendjes en klasgenoten. Voor we gingen voetballen moesten er partijen worden gekozen. Twee man gingen er eerst poten en de winnaar mag beginnen met kiezen en inderdaad: dan begin je met de beste. Als er een oneven aantal was dan mocht het kneusje met de drup aan zijn neus kiezen waar hij bij wilde horen. Die koos de partij waarvan hij verwachtte welke het sterkste zou zijn.
Zo sta je op het schoolplein of eigenlijk overal in Nederland, behalve in een kerk, net als dat laatste kneusje met een drup aan neus en je moet kiezen bij welke partij je wilt horen. Wat kies jij dan: de grootste populairste of de sterkste?
Ja raar hé, de grootste of de sterkste wat bedoelt hij daar nou mee? In vers vier hoor je Juda, lees Israëlieten. Ze zijn uitgeput, het puin is te zwaar. Nooit zal het ons lukken de muur te herstellen. Anders dan hier, herbouwen ze de muur deels van het puin. Gelukkig hoeven wij niet de oude rotsen weer te gebruiken. Voor de rest lijkt het werk dat de Israëlieten wel op hetzelfde dat wij hier in Gambia doen. Wel mooi: God de rots, Jezus het cement dat alles bij elkaar houdt, dat alles verbonden door de Geest. Heel eenvoudig als water: het zal je altijd bereiken. Maar Nehemia neemt geen genoegen met de aftocht blazen. Hij pept ze op en bedenkt een strategie. Volgens mij gaan we daar morgen verder.
Wanneer je ervoor staat om een partij te (moeten) kiezen twijfel niet, kies de sterkste!

Ervaringsrondje: Het weer was goed vanmorgen. Soms een spatje, vooral veel bewolking. Het was best goed werkweer. Matten maken vinden sommigen van ons een rotklus. We hebben zere vingers en sommigen krijgen ook last van de werkhouding. Het is rotwerk, maar het hoort erbij. We zijn best verwend in Nederland. Alles wordt op maat gemaakt en geleverd. Dit is wel heel anders. We hebben respect voor mensen die dit werk dagelijks doen. De muur die vorm krijgt, vinden we wel heel cool!

Lonneke vertelt nog dat zij vanmorgen materiaal heeft mogen uitdelen aan de kinderen. Zij was geraakt door alle blijde gezichten van de kindertjes, bij het krijgen van een pen of potlood. Wij halen dat voor 1 euro bij de Action en dan heb je een pakje van 10 stuks. Hier is een kind blij met één potlood.

1. Jan en Herma:
    17 juli 2014
    We hebben te doen met jullie zere vingers , handen en ruggen.
    Emotioneel denk ik ....die eerste steenlegging.....maar ontzettend leuk.
    Ook mooi dat Lonneke spelmateriaal heeft kunnen uitleggen.
    En ja ook heel herkenbaar ...die blijheid met 1 potlood.
    Wij zijn zo verwend en vaak nog niet tevreden.
    Voor morgen ....weer veel werkplezier.
  2. Biemolt:
    17 juli 2014
    Fantastisch wéér om te lezen.
    Gefeliciteerd met de eerste steen, morgen er nóg 600 volgen binnen 10 dagen en dat het project af komt als jullie naar huis gaan.
    Mooi om ze iets te leren en ze te geven.
    Wat kun je een mens toch gelukkig maken
    Met iets kleins, gelukkig is dát in Nederland ook nóg steeds dát je met een klein gebaar veel vóór een ander kan beterkenen.
    Ik ben trots op jullie allemaal, geniet morgen van je vrije dag.
    Groet aan iedereen, Janny Biemolt
  3. Nelleke van der Zwaard:
    17 juli 2014
    Nog maar 3 dagen matten maken. Kom op, hou vol. Jullie kunnen het. Leuk dat er tijd is/wordt gemaakt om even wat anders te doen; het sporten. Kusjes voor wie wil, voor op de zere vingers.
  4. Mariette Prins:
    17 juli 2014
    Als je de hele dag niets anders doet dan matten vlechten is het vast een lange dag geweest, maar het verslag leest een stuk positiever dan gisteren !
    Typisch dat er wel spelmateriaal is maar dat ze het niet gebruiken omdat ze niet precies weten wat ze er mee moeten doen. Ik heb dat wel eens vaker gehoord/gelezen, volgens mij.
  5. Nelli Woltinge:
    17 juli 2014
    Wat geweldig wat jullie allemaal doen, en dan die samenwerking.
    zo leer je elkaar heel goed kennen. Gefeliciteerd met de eerste steenlegging nou ja, 2de. Nog heel veel succes, liefde en vertrouwen in elkaar en bovenal Gods zegen.
  6. Wim:
    17 juli 2014
    De eerste steen leggen van je eigen bouw is altijd een mooi moment, als je dat dan 2 keer mag doen moet helemaal geweldig zijn geweest.

Door de verhalen heen is het afzien te lezen door het zware werk, maar het biedt ook gelijk de mogelijkheid het te waarderen. Kijk naar wat jullie samen toch al voor elkaar hebben gekregen en ook de "normale dingen" thuis zullen jullie waarschijnlijk na terugkomst met andere ogen bekijken.

Soms is een stap terug nodig om de vooruitgang te kunnen waarderen.
  7. Izzy:
    17 juli 2014
    Top om te lezen dat de eerste steen is gelegd. Nu de rest ;)
    Wat beterft de zere vingers van het betonmatten maken. Ik heb misschien een tip voor jullie wat jullie de vingers minder zeer doet ;) 1 iemand doet de draden om het draadijzer en de ander gebruikt een combinatie tang (als jullie die hebben) om de draden bij elkaar te draaien. Hoef je het niet met de vingers te doen en krijg je ze nog beter vast ook. Hoop dat jullie hier aan iets hebben ;) En anders krijgen jullie vanzelf eelt op de vingers :P Hahaha is goed voor het western rijden :P
  8. Marja Leasa:
    17 juli 2014
    De eerste steen!! Wat zal dat een emotionele gebeurtenis zijn geweest.
    En wat hebben jullie ontzettend veel werk verzet!
    Ik hoor nog, dat er werd gezegd voordat jullie vertrokken, dat jullie wel heel lang bezig zouden zijn om de lokalen leeg te halen.
    Maar wat zijn jullie opgeschoten en wat zal het allemaal anders zijn dan jullie hadden gedacht!
    Lekker slapen straks en gezond weer op morgen.
    Morgen een ontspannen dagje en zaterdag weer aan het werk.
  9. Johan en Jannie:
    18 juli 2014
    Wat hebben we toch een groep geweldige mensen in ons midden! Het is ontroerend om te lezen wat deze periode met jullie doet. We zijn erg trots op jullie en weten zeker dat je anders terugkomt. Vooral dankbaar dat je in Nederland bent geboren en met meer begrip voor mensen die het zoveel minder hebben. En ook volverbazing dat zij toch zo van het leven kunnen genieten ondanks hun in onze ogen armzalige omgeving.
    Geniet nog van de resterende dagen !
    Een hartelijke groet vanuit het hoge noorden ( Tromso, waar wij vanuit Hoogeveen op de fiets naar de Noordkaap zijn aanbeland)
  10. Bart en Anneke Krikken:
    18 juli 2014
    Wat geweldig dat er elke dag weer een verslag is. Wat hebben jullie al een werk verzet. Ja, jullie hard werken en wij genieten van de verhalen. Maar we zijn ontzettend trots op jullie. Groeten van ons.
  11. Elly en Jan Westhuis:
    18 juli 2014
    Weer een paar ontroerende verslagen. Wat een werk wordt er door jullie verzet. Steeds lezen we het met verbazing. Vooral het samen werken, spelen , ontspannen en naar elkaar luisteren is zo belangrijk. En...de eerste steen is zelfs 2x gelegd!
    Morgen een vrije dag. Geniet ervan!