4 en 5 juli

5 juli 2014 - Jambanjãli, Gambia

4 juli
Vertrek om 9.33 uur vanaf station HGV. Uitgezwaaid door de ouders, gemeenteleden en ds. Hetty . Tot Amsterdam Zuid met de trein, met bussen naar Schiphol. Karel komt vrij laat, maar om 14.00 uur hebben we allemaal ingecheckt en zijn we door de douane.
We hebben uiteindelijk een uur vertraging, dus om 16.00 uur de lucht in. Op de Kaapverdische eilanden geland en vervolgens de lucht weer in en door naar Gambia. Het is een lange vlucht. Aankomen op Banjul voelen we de luchtvochtigheid en de hitte! Dan rest ons nog de douane en de scans. We verlaten het vliegveld in het taxibusje met onze koffers er bovenop. Aangekomen bij Lemon Creek een welkomsborrel en dan naar bed. Het was een lange dag!
5 juli
Ontbijten om 9 uur. Alhagy (onze eigen taxichauffeur) komt rond 10 uur. Christien, Lonneke, Egbert en Ellen gaan mee geld wisselen en boodschappen halen. Onderweg door dorpjes en over zandwegen. Kinderen rennen achter de auto aan, zwaaien en roepen ons na. Egbert en Alhagy plukken mango’s en daarvoor hoeven we niet te betalen. De lokale bevolking vindt dat het niet hoeft omdat de mango’s anders toch overblijven. Iedereen eet mango’s: de bevolking, koeien en geiten en wij dus nu ook. De rest van het landschap is dor en droog. Her en der een flinke plas water. Mensen gooien het vuil van zich af en anderen zoeken tussen diezelfde rommel naar bruikbare of eetbare spullen.
Prachtig om te zien hoe kleine kinderen spontaan je hand pakken en je meenemen naar hun huis… omdat je samen en vogelboekje gekeken hebt. Dat levert veel mooie plaatjes en ook veel tranen op…
De middag brengen we door aan het zwembad en bij zee. We hebben overlegd dat we vanavond eten bij ons verblijf. We mogen bbq’en.
18.20 uur: dagevaluatie. De paaskaars brandt, het Licht is aanwezig; we kunnen beginnen.
Lonneke opent met een gedicht.
God dit is het momentwaar we al zolang naartoe geleefd hebben.
Dit is het moment waarop we ons voelen als op de hoge duikplank, vlak voor de sprong in het diepe.
We kunnen niet meer terug en dat willen we ook niet.
Help ons om diep adem te halen en dan gewoon maar te beginnen.
In het vertrouwen dat we genoeg in huis hebben om het er goed van af te brengen.

Jennifer leest uit Matt 11: 1-15 Aansluitend haakt Egbert in met een verhaaltje.
We zijn op weggestuurd door de mensen van de Oosterkerk. Jezus zond zijn dicipelen ook de wereld in. Gisteren waren we met zoveel mensen op Schiphol en van al die mensen waren er ook veel die naar Gambia gingen. We vragen ons af wat zij gaan doen. Gaan zij ook werken in Gambia of liggen zij twee weken in de zon, gaan aapjes kijken en een jeeptour maken. Wij weten dat we daarvoor niet hier zijn. Wij zullen elke dag in de auto naar Jambanjelly rijden en mensen zullen naar ons kijken en zich afvragen of wij hier komen om verschil te maken of om ‘aapjes’ te kijken. Maar wij weten dat we hier zijn om verschil te willen maken en omdat we gewoon hard nodig zijn. Zij zullen het ook weten straks….
“En ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn, nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper. Maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste groter dan hij.”
Na al het wachten, na al die twee jaren hard werken staan we te trappelen om deze ‘kleinsten’ te helpen.

We sluiten af met een leus die we onderweg op de muur lazen:
“God’s time is the best time”

Groepsgesprek:
De eerste indrukken: iedereen heeft zin, maar ook opvallend dat het contrast zo groot is tussen groot en luxe en armoede en golfplaten. We vinden het bijzonder dat we samen zijn en samen mogen werken. Sommigen voelen nu al dat we anders terugkomen dan we nu zijn.
Karel vertelt dat hij de schoonmaker gesproken heeft en dat die op Jambanjelly school gezeten heeft. Deze man vertelt dat hij veel aan de school te danken heeft en dat hij trots is op ons dat we daar gaan werken.

We zien geen luxe in de binnenlanden, maar ervaren dat de mensen gelukkig zijn, willen delen en blij zijn en voor het delen van voedsel willen ze niks terug hebben.
Voor ons hotel slapen de mensen in boten. Dat maakt ook indruk. Wij liggen in een hotelbed onder een klamboe en kunnen douchen en naar de wc.

1. Mariette Prins:
    5 juli 2014
    Fijn dat iedereen goed is aangekomen en indrukwekkend dat er mensen zijn die nu al beseffen dat ze anders terug komen dan ze heen gingen !
  2. Jan en Herma:
    5 juli 2014
    Super jongelui.
    Bedankt voor dit verslag zo dat we met jullie mee kunnen leven en voelen. Wij zijn nu al trots op jullie . Inderdaad God's time is the best time.
    Hij Zorgt ook daar v oor jullie en hier voor hen die achter gebleven zijn.
  3. Marja Leasa:
    6 juli 2014
    Ook ik ben zo trots op jullie!
    Door jullie verslagen nemen jullie ons mee in jullie belevenissen in Gambia en brengt het Gambia en jullie dichterbij.
    Weet, dat er veel voor jullie gebeden wordt!!!
  4. Alita Bronswijk:
    6 juli 2014
    Fijn dat jullie ons op de hoogte houden, zijn jullie voor mijn gevoel een stuk dichterbij. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een raar gevoel is dat jullie lekker in een hotel slapen en zij in boten. Ik zou me ook niet zo op mijn gemak voelen. wij zijn immers niet beter dan zij. Gelukkig kunnen jullie een verschil maken door er ook echt te zijn voor hun en niet apies te kijken. Echt dankbaar werk wat jullie mogen doen. En ik weet zeker dat jullie anders terugkomen..heel veel succes en ook genieten van dit prachtige land
  5. Marjolanda Bos:
    6 juli 2014
    Er is een mooi lied van Rickie Lee Jones, met een filmpje over allerlei misstanden in de wereld, honger, oorlog, leed wat mensen elkaar aandoen.. en dan gaat het lied over God en de mens: God waar tref ik U dan tussen al deze ellende.., in de kerk?!
    En dan komt het antwoord: daar waar jij bent, daar ben Ik ( op mijn best!)
    Lieve allemaal, we hopen dat jullie daar op Zijn best mogen zijn. Veel zegen gewenst en we hopen dat je het doel haalt!
    Go for it!
  6. Robert:
    Indrukwekkend!
  7. Jacqueline:
    6 juli 2014
    Geweldig dat de eerste indrukken zo mooi en bijzonder zijn.
  8. Alied en Freek-Jan:
    6 juli 2014
    Was Gods time een gammel dakje in Ghanatown??
    Veel succes in Jambanjelly en christine, denk je aan je to do lijstje in Madiana?? Vergeet Sally niet.
    gr. Alied en FJ uit het verre Zweden.
  9. Anita Kraal:
    Mooie ervaringen, nu al.
    Succes met alles en vergeet niet te genieten van alle bijzondere momenten die jullie zullen meemaken
  10. Biemolt:
    6 juli 2014
    Prachtig om meegenomen te worden in jullie belevenissen.
    Wij zijn trots op jullie dat jullie dit vóór een
    ander overhebt, ook God ziet dit.
    Fijn om zo de verbondenheid met elkaar te delen en succes alvast met de eerste klus.
    Lieve groeten vóór de hele groep.
    Fam. Biemolt.
  11. Otto en Corrie Ham:
    6 juli 2014
    Wij hebben Annika net aan de telefoon gehad .Annika vertelde ons dat zij allemaal goed overgekomen zijn , en dat zij allemaal zin hadden om morgen aan de slag te gaan .Wij zijn super trots op jullie op wat jullie daar gaan doen.
  12. Ellen Lichtendonk:
    6 juli 2014
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en een goede tijd met elkaar met wat jullie daar allemaal gaan doen. Vergeet niet te genieten ondanks het contrast van de luxe van hier en armoede daar.